Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke formatere partisjon da den er i bruk

Anbefalte innlegg

Hoya!

Jeg skal formatere min fantastiske harddisk (D:) og lukker alle programmer fra denne D: disken. Så åpner jeg "Min datamaskin" og høyreklikker på D: og velger "formater". Trykker ok og får opp en feilmelding om at jeg ikke har lukka alle programmer fra D: disken. Men jeg har jo lukka alle programmer. Hva skal stakars meg gjøre?

Edit: Emnetittelen, takket være en flink moderator!

Endret av AndyS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får til å formatere kan du jo laste ned Kill disk , og bruke det til å slette alt innholdet på disken din.

Du må så brenne programmet som en ISO fil på en tom CD.

For å brenne programmet som ISO fil kan du laste ned Active @ ISO burner

Når du skal starte å slette , må du putte i CD' en og starte opp .(husk å ha det som førstevalg ved oppstart ).

Å bruke et sletteprogram er ofte bedre enn å formatere.

:)

Lenke til kommentar

Hei,

før jeg hadde testet med live linux CD, UBCD og andre eksterne bootprogrammer hadde jeg rebootet maskinen, og i det den svarte skjermen kommer opp i oppstarten av Windows (rett etter at RAM osv er listet) hadde jeg trykket F8 og valgt oppstart i sikkerhetsmodus. I sikkerhetsmodus starter færre programmer, og det er en større sjanse for at du får formatere partisjonen uten at noen andre programmer hindrer dette.

Lenke til kommentar

Et alternativ er å gå på Kjør-> og så skrive "msconfig" (uten "") og så gå på oppstart og se om du finner noen programmer der som ligger på D: disken og huke de "vekk".

Så ta en reboot også prøve igjen. Hvis du formaterer fordi du har fått virus eller ligniende så kan det være det som gjør at du ikke får formatert, hvis de ligger å kjører fra D: disken.

Dog vil en oppstart i sikkerhets modus være noe jeg ville ha foretrukket.

Mvh Bountyhunter

Lenke til kommentar

Høyreklikk "Min Datamaskin" og velg "Behandle"

Under "Lagringsplass" finner du "DiskBehandling"

Ser du partisjonen der?

Angi stasjonsbokstav og partisjonen blir synlig

Edit: Ohh du har brukt Kill Disk, du må opprette ny partisjon da... Det kan du forøvrig også gjøre fra DiskBehandlingen.

Endret av vegins
Lenke til kommentar

Lett forklart : Ved å partisjonere kan du dele en fysisk HDD inn i flere logiske. Det vil si at den ene store harddisken ser ut som flere små disker i f.eks. Min Datamaskin.

Hvorfor partisjonere? Det er en god del grunner til det faktisk. Bla er en fordel at du kan reinstallere hele systemet uten å miste data. f.eks. Hvis du henviser "Mine Dokumenter" til en annen partisjon/stasjon en system partisjon.

Hva er formatering? Formatering har ingenting med partisjonering å gjøre egentlig. Veldig enkelt forklart så setter du opp filsystemet på disken når du formaterer. Dvs at du angir hvordan dataene skal struktureres sånn at systemet kan finne tilbake til dem. I senere tid så er mesteparten av forskjellen mellom de forskjellige filsystemene rettigheter.

Hvordan partisjonerer jeg fra DiskBehandling? Høyreklikk partisjonen som det står "Free Space" på (er grønn) og velg "Ny Logisk Drive".

Fra den wizarden som da blir launchet kan du både partisjonere og formatere.

Endret av vegins
Lenke til kommentar
Lett forklart : Ved å partisjonere kan du dele en fysisk HDD inn i flere logiske. Det vil si at den ene store harddisken ser ut som flere små disker i f.eks. Min Datamaskin.

Hvorfor partisjonere? Det er en god del grunner til det faktisk. Bla er en fordel at du kan reinstallere hele systemet uten å miste data. f.eks. Hvis du henviser "Mine Dokumenter" til en annen partisjon/stasjon en system partisjon.

Hva er formatering? Formatering har ingenting med partisjonering å gjøre egentlig. Veldig enkelt forklart så setter du opp filsystemet på disken når du formaterer. Dvs at du angir hvordan dataene skal struktureres sånn at systemet kan finne tilbake til dem. I senere tid så er mesteparten av forskjellen mellom de forskjellige filsystemene rettigheter.

Hvordan partisjonerer jeg fra DiskBehandling? Høyreklikk partisjonen som det står "Free Space" på (er grønn) og velg "Ny Logisk Drive".

Fra den wizarden som da blir launchet kan du både partisjonere og formatere.

8198518[/snapback]

DiskBehandling, hva er det`? Partisjonering, hva er det? Kan noen gi meg et konkret svar på hvordan jeg får tak i harddisken min, ettersom den er bortevekk i windows men finnes i oppstarten? Helst gi meg det med teskje :)

Lenke til kommentar

Hvis du bare har en harddisk og denne skal formatteres, kan du gjøre dette uten å laste ned noe tredjepartsprogram. Først må du ha CDen eller DVDen du installerte OSet (operativsystemet, altså Windows, Mac OSX, Linux osv...) med, så starter du maskinen på nytt. Gå inn i BIOS når systemet gir deg valget (det er det maskinen spør deg om når den ber deg holde inn F2, F8, F12, DEL eller hva enn det er for din PC under oppstart). Finn fram til "Boot Sequence" eller "Boot Priority" i BIOSen, sett den til å boote optisk drev (CD eller DVD, navnet som er gitt avhenger av BIOS) før harddisk. Så starter du på nytt med CDen til det OSet som du har tenkt å installere i maskinen, som vil starte installasjonsveiviseren til OSet som etter en stund vil tilby deg å formattere harddisken. Dette fungerer garantert med Windows XP, og er ganske sikker på at det fungerer med Linux Ubuntu også (mener å huske at jeg ble tilbudt formattering der og).

PS: Husk at alt informasjon du har på harddisken vil bli tapt når du formatterer, inklusiv f.eks drivere til enkelt hardware du har. En ekstremt kinkig situasjon romkameraten min gikk igjennom for en stund tilbake siden var at han hadde formattert harddisken sin og hadde ikke lenger driver CDen for hovedkortet sitt. XP støttet ikke per standard nettvverkskortet på hovedkortet hans, og han kunne ikke akkurat gå på internett og lastet det ned der. Pass derfor på å ha backup på viktige drivere og filer eller ha en annen PC tilgjengelig som du kan bruke for å laste ned drivere som du kan overføre til den Pcen som skal formatteres med brenne-CD eller USB disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...