Gå til innhold

Skifte harddisk i laptop, fra vanlig til hybrid?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på om det er mulig å skifte ut en vanlig harddisk i en bærbar pc, med en hybrid disk. Har hatt litt lyst til å skaffe meg det hvis det kommer noen på markedet snart. Men jeg vet ikke om det er mulig. Om man må ha et annet hovedkort eller om koblingene er annerledes på en hybrid disk enn en vanlig en.

Har en HP Pavilion dv6184ea i tilfelle det skulle bli spørsmål om det ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybriddisk er en harddisk med en stor buffer (opptil 1Gb) som gir økt hastigheten og pålitelighet , mindre strømbruk, raskere oppstart..

Fant dette ut:

"The command interface will be standardized in the new revision 8 of the ATA standard."

Om dette er en ny versjon av SATA vet jeg desverre ikke. Kanskje noen andre vet det.

Edit:

Hvis du mener SSD-harddisker, har de et SATA-oppkobling

Artikkel

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Begge bruker flashminne utover det vanlige. Mener du HDD som kun består av flashminne? Da har du isåfall svaret i den artikkelen jeg lenket til om SSD

8175840[/snapback]

Det er med begge deler ja.

Men hvis det blir noen oppgradering kommer jeg ikke til å gjøre det for om en god stund. Jeg litt skrøpelig meg penger for tiden... :p

Lenke til kommentar

Ser at laptoppen din har en 120Gb 5400RPM HDD. En bekjent av meg oppgraderte til en 100GB 7200RPM 16Mb cache og han sa at ytelsen økte sinnsykt drastisk. Kanskje du ikke trenger dyre hybriddisker for å oppgradere maskinen din allikevel. Kjøp en 7200RPM HDD og et 2.5" HDD-kabinett til den andre :)

Lenke til kommentar
Ser at laptoppen din har en 120Gb 5400RPM HDD. En bekjent av meg oppgraderte til en 100GB 7200RPM 16Mb cache og han sa at ytelsen økte sinnsykt drastisk. Kanskje du ikke trenger dyre hybriddisker for å oppgradere maskinen din allikevel. Kjøp en 7200RPM HDD og et 2.5" HDD-kabinett til den andre :)

8176194[/snapback]

Hmm :hmm:

Det kan kanskje være en smart løsning ja...

Takk for tipset :thumbup:

Grunnen til at jeg tenkte å skaffe meg en hybrid disk var fordi at jeg venter på at vista skal dumpe ned i postkassen min snart. Og siden vista har en funksjon som gjør at hvis du har en slik harddisk får du bedre ytelse...

Men jeg tenker på å kjøpe et minnekort for å sette i minnekortleseren og bruke det istedet da...

Lenke til kommentar

Hybriddisker har også den fordelen ved mindre strømbruk, hvor 7200RPM disker har helt motsatt effekt.

Det som egentlig hadde vært det avgjørende faktor for hvilken disk jeg hadde kjøpt, hadde vært pris pr. Gb og den reele ytelsesforskjellen.

Som du sier, kan du kjøpe et Ultra III o.l. minnekort og bruke det som flashminne for Vista :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Hybriddisker har også den fordelen ved mindre strømbruk, hvor 7200RPM disker har helt motsatt effekt.

Det som egentlig hadde vært det avgjørende faktor for hvilken disk jeg hadde kjøpt, hadde vært pris pr. Gb og den reele ytelsesforskjellen.

Som du sier, kan du kjøpe et Ultra III o.l. minnekort og bruke det som flashminne for Vista  :)

8176280[/snapback]

Ja!

Men er egentlig litt skeptisk til 7200RPM disker. Siden de bråker en god del mer og utvikler mer varme. Trekker de mye mer strøm og, eller er det ikke så mye forskjell der? Batteriet på pcen her er ikke av de beste så komponenter som trekker mer strøm vil ikke være noe bra for denne pcen...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

8176194[/snapback]

Hmm :hmm:

Det kan kanskje være en smart løsning ja...

Takk for tipset :thumbup:

Grunnen til at jeg tenkte å skaffe meg en hybrid disk var fordi at jeg venter på at vista skal dumpe ned i postkassen min snart. Og siden vista har en funksjon som gjør at hvis du har en slik harddisk får du bedre ytelse...

Men jeg tenker på å kjøpe et minnekort for å sette i minnekortleseren og bruke det istedet da...

8176215[/snapback]

Du er litt ute på bærtur her. En hybriddisk vil gi bedre ytelse uansett hvilket OS du kjører, og det er liten forskjell på XP og Vista. Dette skyldes at OSet ikke "ser" flashminnet som en egen enhet på disken, men kontrolleren som sitter på disken bruker dette minnet som buffer for å øke ytelsen.

Vista-funksjonen du henviser til går på å benytte flashminnet i minnekort, minnepinner ol.

Så, ja en hybriddisk gir bedre ytelse, men det har lite å gjøre med Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...