Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trussel om sparken pga. "for kort varsel om..."


Opticane

Anbefalte innlegg

Jeg jobber til daglig i en matvarebutikk og har jobbet der i ca. 8 måneder. Vi skal ha personalmøte nå, søndag den 18. Jeg er imidlertid bedt om å være fadder til et nyfødt barn i familien. Dåpen skal også være på søndag, midt i personalmøtet. Personalmøtet ble annonsert for over 2 uker siden, med oppslag på pauserommet, inget personlig brev om det altså.

 

Jeg har kanskje vært litt treg med å si ifra, men jeg sa ifra idag, fredag, om at jeg skulle være fadder i dåp på søndag, og ikke kunne komme i møtet. Det var greit sa de idag formiddag. Men et par timer senere får jeg en telefon fra sjefen om at hvis jeg ikke kommer på møtet så "har de ikke bruk for meg mer". Jeg ble sjokkert, og har nå kansellert min tilstedeværelse i dåpen for å gå på det møtet.

 

Kan de gjøre sånt? Gi meg sparken fordi jeg ikke stiller opp til personalmøte, riktignok med kort varsel?

 

 

Frustrert :no::cry:

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett kva som er etisk riktig er det for seint for deg å gjere noko med det no. Du innser jo sjølv kva du har gjort "feil". Mitt forslag til deg er å ta deg ein kjapp tur i møtet for så å stikke bort i dåpen seinare. Det skal vel vere middag osv? Om du vil behalde jobben då.. ;)

Lenke til kommentar

Men når han får eit slikt ultimatum? Trur familien vil respektere om du går nokon timar i eit personalmøte for å unngå å miste jobben. No veit jo ikkje eg kor mykje denne jobben tel for deg og økonomien din då. Men om noko liknande vil skje fleire gonger (jobbprioritering framfor familie) då vil valet heller vera litt enklare.

Lenke til kommentar

Du var muligens litt seint ute ja med å si du skulle være fadder. Men en okei sjef ville jo her sagt det var greit for denne ene gangen, siden det var en såpass spesiell anledning. Har du forklart til han at du skulle være fadder denne dagen? Har du en vane med å droppe slike ting og har vært i litt problemer før så skjønner jeg at han er litt amper. Vist ikke... har du en innmari kjip sjef.

Lenke til kommentar

Det er langt fra tilstrekkelig grunn til å si deg opp på det grunnlaget. Du har på ingen måten vanskjøtet jobben din på noen som helst mulig måte som gir sjefen grunnlag på oppsigelse.

 

Kan presantere følgende lover for din sjef:

 

§ 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse

 

      Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

 

§ 15-4. Formkrav ved oppsigelse

 

(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.

 

(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om

a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål,

b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11,

c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og

d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist.

 

§ 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse

 

(1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig.

 

(2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

§ 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse

 

(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.

 

(2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker.

 

(3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift.

 

(4) Oppsigelse med fratreden før fylte 70 år som alene skyldes at arbeidstaker har nådd pensjonsalder etter folketrygdloven, skal ikke anses å være saklig begrunnet. Etter at arbeidstaker er fylt 66 år, men ikke senere enn seks måneder før pensjonsalderen inntrer, kan arbeidsgiver skriftlig spørre om arbeidstaker ønsker å fratre sin stilling ved nevnte pensjonsalder. Forespørselen må besvares skriftlig senest tre måneder før arbeidstaker når pensjonsalderen. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på det i forespørselen, medfører oversittelse av svarfristen at oppsigelsesvernet etter dette ledd faller bort.

 

Mer om oppsigelses kan du finne her.

 

Du har loven på din side. Si som Clint Eastwood "C'mon punk. Make my day" :)

Lenke til kommentar
Vel, en ting er jo å faktisk bli sagt opp, en annen er å bli frosset ut.

Dersom det er snakk om deltidsarbeid, der det ikke er definert en fast arbeidstid, så kan man jo risikere å få høre stadig vekk at "vi har dessverre ikke noen vakter å tilby"..

8171728[/snapback]

 

Joda, men da kan de heller ikke gi vakter til andre deltidsansatte som er ansatt etter han ei heller søke etter andre ekstravakter. Gjør de det bryter de loven, som tilsier at deltidsansatte har rett til utvidet stilling fremfor at det ansettes nye i bedriften.

 

Det er og vern mot slik oppførsel definert i loven, så det skulle bli noe problem.

Lenke til kommentar

Du må for all del reise i den dåpen, vær fadder og kos deg med familien og den lille babyen.

Jeg er på den ene side sjokkert over sjefen din, men på den andre side ligner dette flere episoder jeg har jobbet med. Det er dessverre ikke et unikt eksempel.

Spesielt ser vi at det er studenter og deltidsansatte som opplever slikt. Noen sjefer tror at de kan utnytte disse arbeidstakerne, at de ikke har de samme rettighetene som andre og ikke kan sine rettigheter. Dette er heldigvis som oftest feil.

 

Jeg ser det allerede er dokumentert dine rettigheter her. Du har helt klart loven på din side.

Du var riktignok ganske sen med å gi beskjed, der må du nok ta litt lærdom.

Du sier du ellers er pliktoppfyllende i forhold til jobben, så saken er klar:

her finnes ingen gyldig oppsigelsesgrunn.

En annen ting er om du i det hele tatt ønsker å jobbe under en slik sjef.

 

For all del: Reis i dåpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...