Hicky Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Kjøpte meg en Syncmaster 940N men syns det er utydlig tekst. Den blir liksom litt "lodden" og uskarp. noen som har ett tips om hvordan jeg skal stille inn denne skjermen så den blir topp? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Sikker på at det er skjermen og ikke windows? Jeg kan tenke meg to ting som medfører at tekst blir "lodden" på en LCD: a) windows font smoothing er slått på (det skal være en option i skjerminnstillingene dine et sted, men jeg finner den ikke i farten) b) skjermen kjører på noe annet enn sin native oppløsning. Syncmaster 940 er vel hvis jeg husker riktig en 19" med native oppløsning på 1280*1024 bildepunkter, så da bør også skjerminnstillingene i Windows være innstilt på denne oppløsningen. I motsetning til en gammeldags CRT-skjerm, så har en LCD et fast antall bildepunkter. Skjermen kan "fake" en lavere oppløsning ved å representere ett virtuelt bildepunkt med flere fysiske bildepunkter, men det blir sjelden pent. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ah, fant det. Prøv å høyreklikke på skrivebordet ditt, og velg "Properties" ("Egenskaper" på norsk). Gå til den fliken som det står "Appearance" på (sikkert "Utseende" på norsk), og klikk på "Effects"/"Effekter". Der skal det være en boks hvor du kan hake av for om du skal ha utglatting av fonter eller ikke. Prøv å slå det av hvis det står på. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Kjøpte meg en Syncmaster 940N men syns det er utydlig tekst. Den blir liksom litt "lodden" og uskarp. noen som har ett tips om hvordan jeg skal stille inn denne skjermen så den blir topp? 8168093[/snapback] Clear type gir ikke utydelig skrift. Vil heller tru at det er skjermen som ikke kjører native. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Jeg er enig med det som står som punkt B i sutekh sin første post her. På jobben har jeg en Dell-skjerm på pc'en som jeg bruker der. Jeg prøvde å skru oppløsningen ned til 1024x768 som jeg bruker hjemme, men det bildet ble veldig uklart, så jeg måtte endre skjermoppløsningen tilbake til 1280x1024 for å få et klart bilde. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Clear type gir ikke utydelig skrift. Vil heller tru at det er skjermen som ikke kjører native. 8168342[/snapback] Jeg synes i hvert fall cleartype blir seende helt forferdelig ut på min LCD, men det er vel en smakssak. Den blir ikke direkte uleselig, men den blir litt... fuzzy. Lenke til kommentar
Hicky Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takk folks. Nå begynner ting å komme seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå