Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dataen starter men kun i 10 sek

Anbefalte innlegg

Jeg har et par problemer med pc'en min.. Har kjøpt nytt HK, SKjermkort, Strømforsyning..Jeg har koblet til at, men maskinen slår seg av etter ti sekunder...Noen som har noen tips om hva feilen kan være? Jeg har ikke cpu kjøler..kan det være grunnen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forteller du meg at du har startet opp PCen din uten kjøler på CPUen?

Isåfall, ikke prøv å skru på PCen flere ganger og få deg en prosessorkjøler. Uten CPU-kjøler kan prosessorkjernen bli flere hundre grader iløpet av få sekunder. Forhåpentligvis har du beskyttelse mot dette: Det er vanlig at PCen skrues av automatisk når CPU-temperaturen når en forhåndsdefinert makstemperatur, som somregel er en del lavere enn temperaturen der prosessoren kan ta skade. Allikevel avleses temperatursensoren for prosessoren kun rundt en gang i sekundet, så hvis temperaturen stiger ekstremt fort kan det skje skade før PCen skrues av.

Men iallefall, ikke prøv flere ganger, og kryss fingrene for at alt fungerer som det skal når du har fått deg en prosessorkjøler.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Forteller du meg at du har startet opp PCen din uten kjøler på CPUen? Isåfall, ikke prøv å skru på PCen flere ganger og få deg en kjøler snarest. Uten CPU-kjøler kan prosessorkjernen bli flere hundre grader iløpet av få sekunder. Forhåpentligvis har du beskyttelse mot dette: Det er vanlig at PCen skrues av automatisk når CPU-temperaturen når en forhåndsdefinert makstemperatur, som somregel er en del lavere enn temperaturen der prosessoren kan ta skade.

Men iallefall, ikke prøv flere ganger, og kryss fingrene for at alt fungerer som det skal.

8167996[/snapback]

Ja tenkte meg det, men den skur seg av relativt fort så er ganske sikker på at det er sånn sikkerhets greie. Håper i hvert fall da...Kanskje ikke så bra tegn at det ikke kommer noe bilde på skjemen lengre da?=/

Lenke til kommentar
Får jeg spørre hvorfor du ikke hadde en form for kjøling på CPUen?

8168137[/snapback]

Joda det er alltid lov å spørre.. Jeg hadde planer om å bestille cpu kjøler, men skulle bare instalere nye drivere i mens..Men kom jo aldri så lang da..

Lenke til kommentar

okey, du er dum, aldri start opp en pc uten vifter, med mindre man har vannkjøling eller en annen for for kjøling.

og du rekker ikke å installere en shit av drivere pga cpuen jobber med det samme man trykker på knappen som slår på pcen.

Lenke til kommentar
okey, du er dum, aldri start opp en pc uten vifter, med mindre man har vannkjøling eller en annen for for kjøling.

og du rekker ikke å installere en shit av drivere pga cpuen jobber med det samme man trykker på knappen som slår på pcen.

8168260[/snapback]

ja fant det ut.. Noen forslag til cpu kjøler jeg kan kjøpe da? har dette HK:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322929

Og pentium 4

3GHz prosessor.

Lenke til kommentar
okey, du er dum, aldri start opp en pc uten vifter

8168260[/snapback]

Vel, hadde han bare glemt en vifte så hadde situasjonen vært mye bedre. Han hadde jo i dette tilfellet ikke engang noen kjøleribbe.

Jeg tror trådstarter vet godt at han har gjort en saftig tabbe, så det holder nok for hans del at han har mistet en god slump ny hardware, om han ikke skal få en haug med kommentarer etter seg i tillegg...

Lenke til kommentar
Noen forslag til cpu kjøler jeg kan kjøpe da?

Om du har plass er disse ikke allverdens dyre og temmelig stillegående:

https://prisguiden.no/product.php?productId=34919

https://prisguiden.no/product.php?productId=25785

Edit:

Denne er rimeligere, men støyer muligens noe mer i forhold til kjøleevne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=40060

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke fungerer er det omtrent bombesikkert at det er CPUen. Eventuelt kan hovedkortet ha gått med i samme slengen, men det er det mye mindre sjanse for.

8168714[/snapback]

Ok, de siste gangene jeg prøvde i går så trykte jeg på kanppen..alt startet i to sek, så gikk det av i fem sek før den startet opp igjen i fem-ti sekunder også stoppet den helt...Skrudde den sikkert på 10-15 ganger igår så er redd for at Cpu'en har ryket.. :(

Lenke til kommentar
Hvis maskinen ikke fungerer er det omtrent bombesikkert at det er CPUen. Eventuelt kan hovedkortet ha gått med i samme slengen, men det er det mye mindre sjanse for.

8168714[/snapback]

Ok, de siste gangene jeg prøvde i går så trykte jeg på kanppen..alt startet i to sek, så gikk det av i fem sek før den startet opp igjen i fem-ti sekunder også stoppet den helt...Skrudde den sikkert på 10-15 ganger igår så er redd for at Cpu'en har ryket.. :(

8168842[/snapback]

Det er nok dessverre slik at beskyttelsesmekanismene er laget med tanke på at en vifte kan stoppe, men ikke på at hele kjøleribben mangler. Hvis det er slik at PCen din har endret "oppførsel" fra første gang til de neste gangen du prøvde å starte PCen er jeg redd CPUen er cooked. En typisk CPU har et effektforbruk på i overkant av 60W, noen vesentlig mer. Tenk deg at du skrur på en lyspære på 60W, hvor lang tid tar det før den er alt for varm å ta på? En CPU har omtrent samme effekten, men overflaten er mye mindre enn en på en lyspære, så da kan du forestille deg hvor fort CPUen varmes opp hvis du ikke har noen form for kjøling.

Lenke til kommentar

Hei. En ting jeg spekullerte litt på når jeg leste tråden her. Hvorfor i videste værden har du ikke noen CPU Kjøler? Jeg skjønner ikke helt hva du tenker når du ikke setter på CPU Kjøler. Jeg skal ikke slenge ut noen ord her, men hadde du CPU Kjøler på CPU`en før du bytta hovedkort og alt det der da? Isåfall. Hvorfor kunne du ikke bare tenke deg å satt på den da?

Også en ting til: Når vi på hardware har bytta hovedkort i maskinene våre så bruker vi å formatere harddisken. Det er noe man ALLTID skal gjøre når man har med Windows å gjøre. Dette for å slippe konflikter.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...