Gå til innhold

Tester på D200 vs D80?

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet tester på de individuelle kameraene, men ikke en test som sammenligner de opp mot hverandre?

Noen som vet om noen tester?

Jeg planlegger oppgradering, og skal kjøpe nytt kamera og objektiv, men jeg ønsker å lese litt om D80, før jeg kjøper en evt. D200.

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle ikke du bytte til Canon da?

;)

Godeste KR har en liten artikkel som du kanskje får noe ut av:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm

8168018[/snapback]

Ikke foreløpig ;) Fikk skjenn av en Nikon-kompis da han leste mitt usikre innlegg, og fikk meg på rett spor igjen ;)

Jeg vet ikke hva som gikk av meg når jeg skrev at Canon kanskje var et bedre valg, mulig jeg hadde slått hode i noe :tease:

Om jeg har råd til syke canonobjektiv har jeg råd til å bytte kamera senere også, om det blir aktuelt... Ellers får jeg bare vinne i lotto og kjøpe Nikons teleobjektiv ;)

Takk for testen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har lest testen og må si at det er en ting som får meg til å slippe tanken på D80, uansett hva. Og det er bufferen. Jeg vet at mange ikke er enig, men til mitt bruk, er 4 bilder (D50) altfor lite, og 6 bilder (D80) også for lite. Så at D200 har 19 bilder er egentlig grunn nok for meg å kjøpe D200.

Jeg satte meg opp en liste over hva jeg skulle se etter i tester jeg leste.

Her er den:

MegaPixler (Viktig å kunne ta store utsnitt) (Der kommer de forrholdsvis likt :) )

Buffer (D200-klar vinner :thumbup: )

Bilder per sekund (3 FPS vs 5 FPS, D200 :thumbup: )

Søker (D200 har flere muligheter inne i søkeren. Trenger ikke flytte øyet fra søkeren for å endre innstillinger, de fleste altså :thumbup: )

AF (Mulighet til å stille forskjellige "fokusoptions") (D200 hadde bedre muligheter der :thumbup: )

Batterilevetid (Der taper D200, men krisen er ikke større enn at jeg bare må kjøpe flere batteri :thumbdown: )

Bildekvalitet selvfølgelig (Likt :) )

D200 er det som ser mest lysende ut nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Gå for D200 og glem resten. De få ekstra kronene du legger i kontra D80 en slikk og ingenting i forhold til behovet ditt.

Selv oppgraderte jeg fra D70 til D200 som "main body" og jeg må si at jeg kan ikke skjønne hvordan jeg noen gang har klart å levet med 3 bilder i sekundet, 4 RAW bilder i bufferet og et relativt udugelig AF-system til sport og andre ting i bevelgelse.

Huset tåler mye mer av fuktighet og støv - jeg tør stå ute i lett regn uten å tenke så mye på kameraet som før. 5 bilder i sekundet fanger flere bilder på kortere tid - responsen er HERLIG og speilet vipper opp og ned MYE kjappere enn "vedkutteren" D70. Bufferet er det store plusset - 21 bilder i RAW-format gir deg mye rom når det skjer mye. Ellers er kameraet godt tilrettelagt med knapper og arbeidsflyten med vertikalgrep er super.

Som du selv sier så er batterilevetiden på D200 ikke så bra kontra andre Nikonkameraer. Jeg bruker gjerne 1-2 batterier på en hel dag.

Her er en liten titt på hva D200 klarer i kombinasjon med 70-200 VR med tanke på hvor raskt bildene blir tatt og hvor mange du kan skyte før du må vente noen små sekunder på lagring. :)

EDIT: Oppdatert link.

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
hva med å vurdere Fujifilm FinePix S5 Pro?

8168946[/snapback]

Beklager, men det er uaktuelt. Hvorfor? Har Nikon fra før, med passende objektiv, erfaring, og flere objektiver å velge blant, både orginalt og uorginalt.

8169151[/snapback]

Enig med deg i D200, men for ordens skyld; S5 Pro tar alle Nikons F-, AF-D/G og AF-S objektiv..

Lenke til kommentar

Han sammenligner ikke kamera med objektiv, men påpeker at S5 Pro har Nikon-fatning og dermed funker med alle Nikon-objektiver. S5 er bare et ombygd D200, men vil trolig ligge litt høyere i pris. Fuji bruker sin egen sensor som visstnok er mye bedre på dynamisk omfang.

Lenke til kommentar
S5 pro er nok ikke beregnet på sports/fuglefotografer akkurat, så det er ikke ditt valg er jeg sikker på. Det har feks bare 3bilder per sek.

8169986[/snapback]

Takk for info :thumbup:

Nei jeg har merket det at man trenger et raskt kamera i mange situasjoner, noe jeg ergrer meg over i dagevis etter foto-shooten.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske så lite relevant hvis trådstarter tenker på en oppgradering innen "kort" tid? Selv om kameraet har vært i salg i over ett år betyr jo ikke det at man må sitte og vente på "noe bedre" hele tiden.

Lenke til kommentar

Etter betalingen av den nye sykkelen går penga jeg tjener på jobben til kamera.

MEN om jeg velger å kjøpe objektiv først har jeg ikke bestemt meg for.

Jeg driver nå bare å kikker på utvalget, for å ta den endelige beslutningen til sommer'n/høsten.

Men slik det ser ut nå, står D200 alene om min interesse, da annet merke er uinteressant, og D80 ikke strekker til mitt behov.

Takk for hjelpa, kom gjerne med flere tester og synspunkter om dere måtte ønske!

Marius

Lenke til kommentar
Det er vel ganske så lite relevant hvis trådstarter tenker på en oppgradering innen "kort" tid? Selv om kameraet har vært i salg i over ett år betyr jo ikke det at man må sitte og vente på "noe bedre" hele tiden.

8171090[/snapback]

Ikke så rent lite relevant hvis trådstarter har tenkt å kjøpe en D200 i løpet av dette året og hvis Nikon har planer om å oppgradere D200 (noe som jeg ikke vet).

Lenke til kommentar

8171090[/snapback]

Ikke så rent lite relevant hvis trådstarter har tenkt å kjøpe en D200 i løpet av dette året og hvis Nikon har planer om å oppgradere D200 (noe som jeg ikke vet).

8171252[/snapback]

Jeg skjønner hva du vil fram til, og jeg har spurt på forumet om en oppgardering er i vente, men ingen som vet noe.

Lenke til kommentar

Først og fremst er det Nikons profesjonelle kameraer som står for tur hvis man skal se ann utviklingen. Det tok 3 år før D100 fikk en erstatter så jeg ser ingen grunn for at et allerede glimrende kamera som D200 skal få en erstatter. Canon har ingen kameraer som går _direkte_ i konkurranse med D200 heller så en oppgradering vil nok ikke være Nikons første pri.

En kommende D3-serie er vel mer sannsynlig siden D2H(s) ikke akkurat henger med lenger når Canon har lansert 1D MkII N (som ikke er direkte nytt per i dag) og 1D MkIII i mellomtiden og ikke minst alle spekulasjonene fullformat "D3X". Tiden vil vise, men det er ingen vits å sitte med pengene på konto og vente på en eventuell oppgradering av et kjempekamera (slik som det fremstår i dag) som D200 er.

En ting er at optikken hjelpe til med "kjappe" bilder, men det hjelper ikke trådstarter hvis mekanikken i kameraet ikke er kjapp nok til å løfte og lukke lukkergardinene raskt nok hvis det skjer noe - fugler er ikke akkurat trege når de løfter på vingene sine. Når det er sagt så er jo kamerahuset igjen avhengig av lyssterk optikk som lar kameraet utføre sine mekaniske ferdigheter.

Jeg er delt i troen på hvorvidt et kamera med 3 bilder i sekundet eller 5 bilder i sekundet tar de beste bildene. Mye av dette omhandler timing som er vel så viktig. Nå skal vi ikke spore av her - dette er endeløst diskutert andre plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...