Svolp Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) AMD Turion 64 mobil teknologi MK-36? Hvordan er dette i forhold til Intel m430? takk for svar Endret 16. mars 2007 av Svolp Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ville nok tro at en AMD Turion MK-36 (som er på 2 Ghz) yter (klart) bedre enn en Pentium Mobile Celeron M430 på 1,73 Ghz. Ellers så betyr Ghz svært lite, da 1,6 Ghz godt kan yte bedre enn 3 Ghz. I dag er arkitekturen mye viktigere. Og da kan man enkelt si som følger. Lenke til kommentar
coban Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ville nok tro at en AMD Turion MK-36 (som er på 2 Ghz) yter (klart) bedre enn en Pentium Mobile Celeron M430 på 1,73 Ghz. Ellers så betyr Ghz svært lite, da 1,6 Ghz godt kan yte bedre enn 3 Ghz. I dag er arkitekturen mye viktigere. Og da kan man enkelt si som følger. 8167458[/snapback] Det er ikke helt sant, alle nye celeron er basert på gamle pentium m, så det er ikke noe galt med disse i det hele tatt. Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Så du sier at Pentium Mobile Celeron M430 på 1,73 Ghz ikke er så alvorlig dårligere enn Turion MK-36? pc`n jeg sikter etter er Hp Compaq nx7300 ser du.. Hvordan er denne spillmessig da den har brikkesett Mobile™ Intel® 945GM Express med et GMA 950kort? pc`en i seg selv er vell temmelig ok så sant man ikke setter spillekrava alt for høyt? Har hørt og lest litt at det er mulig og kjøre 3d-spill på dette kortet også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Celeron M er faktisk ikke helt på jordet nei. Det er praktisk talt en Pentium M med 1MiB L2 cache og 533FSB. (133MHz "quad pumped" half duplex) Men jeg tror at Athlon64 MK36 er litt bedre. Den har 2GHz og 512KiB L2 cache. Systembussen er 800 MT/s full duplex (totalt 1600 MT/s). Athlon64'en har ganske god hastighetsregulering (PowerNow!) for best mulig batteritid. TDP er 31W. (Maks effekt er 31W) Den støtter også 64bit og virtualsiering. Celeron M støtter ikke 64bit, ikke virtualisering, ikke hastighetsregulering (speedstep), og har en TDP på 27W. (Max effekt er 37W) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Spilling på intel integrert grafikk vil jeg ikke anbefale. Det støtter riktignok 3D-spill, og mange av spillene lar seg faktisk starte, men mange av de kræsjer, får grafikkfeil eller andre defekter. Ytelsen er også elendig mildt sagt. Sikkert greit nok for 3D-spill som er 4 år eller eldre, men ikke noe for nye spill. Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Akkurat, nå har jeg ikke peiling og fikk litt klump i halsen når jeg så alt det den ikke støttet selv om jeg ikke vet hva det betyr:p Hva spiller alt dette inn på med tanke på bruken av pc`en ? er det med tanke på oppgraderinger eller hva er det egentlig den ikke støtter som er dumt? ikke helt greit og være ny i detta :9 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Det er ikke så alvorlig. For å ta hver av tingene: - 64bit. Det er noe man må ha for å kjøre Vista 64bit-utgavene. Vista finnes også i 32bit-utgaver og de kan man fint kjøre på Celeron også. I løpet av de neste 3-5 årene er det forventet at alle operativsystemer (OS) (Windows, Linux, OSX osv) dropper videre utvikling av 32bit. Dvs. at hvis man skal oppgradere operativsystem noen år frem i tid så må man ha en prosessor som støtter 64bit. Uten 64bit kan man heller ikke ha mer enn 3GB ram i maskina. Det er neppe noe stort problem for de fleste ennå, men om noen år kan det være bittert at man må kjøpe ny maskin i stedet for bare å oppgradere den gamle med mer ram. Trenger du ikke mer enn 3GB ran på den maskina eller nytt OS om noen år så betyr det ikke noe for deg om den ikke støtter 64bit. - Virtualisering er støtte for å kjøre to operativsystemer samtidig. F.eks Winodws og Linux på en gang og man bytter mellom de med hurtigtaster. Trenger du ikke denne egenskapen så er det ikke så viktig. - Hastighetsregulering er en teknologi som senker effektforbruket til PCen og dermed forlenger batteritida. I "gamle dager" kjørte prosessorene på maks hastighet bestandig. Uansett om det var behov for det eller ikke. På moderne prosessorer har man strømsparing som setter ned hastigheten på prosessoren når den jobber lite. F.eks hvis man surfer litt på nettet så trenger man ikke all ytelsen. Da kan prosessoren jobbe på halv hastighet og dermed spare batteri. Hvis man plutselig åpner mediaplayer kan man trenge mer kraft og da justerer prosessoren hastigheten opp til maks. Alt dette skjer automatisk uten at man tenker over det. Intel kaller denne spareteknikken for Speedstep, mens AMD kaller det Powernow!. Man må ikke denne egenskapen, men den er jo kjekk å ha. En annen fordel med dette er at prosessoren ikke blir så varm når den går på redusert hastighet sånn at viftene kan ta seg en pause og maskina blir veldig stille. Lenke til kommentar
coban Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Så du sier at Pentium Mobile Celeron M430 på 1,73 Ghz ikke er så alvorlig dårligere enn Turion MK-36?pc`n jeg sikter etter er Hp Compaq nx7300 ser du.. Hvordan er denne spillmessig da den har brikkesett Mobile™ Intel® 945GM Express med et GMA 950kort? pc`en i seg selv er vell temmelig ok så sant man ikke setter spillekrava alt for høyt? Har hørt og lest litt at det er mulig og kjøre 3d-spill på dette kortet også. 8168434[/snapback] Som en person skriver under her så er det i utgangspunktet en "gammel" pentium cpu vi snakker om her - de har bare skiftet navn til "celeron" for å diffensiere mellom de nye Centrino Duo variantene. For min del så ville jeg ikke latt valget stå på prosessoren - fokuser heller på praktiske ting, hvem liker du best? Hvem er lettest? Hvem gir best kvalitet? Hvordan er skjermen? Har den minnekortleser osv. Sånne ting gir deg mer valuta tror jeg. Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Tusen takk for svar alle sammen God gjeng.! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå