Gå til innhold

Er du en "klimabølle"?

Gjest Bruker-95147

Hva ble ditt resultat?  

150 stemmer

1. 1. Hva ble ditt resultat?

• Under gjennomsnittet
      117
    • Gjenomsnittlig
      6
    • Over gjennomsnittet
      11
    • Gidder ikke ta testen, vet jeg er et miljøsvin
      12
    • Gidder ikke ta testen, vet jeg er miljøets beste venn
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg er som vanlig mye tøffere en Jensemann. :)

Her er dine klimautslipp på de områdene testen tar for seg.

Du slipper ut 2283 kilo med klimagasser i året.

Gratulerer, du ligger under gjennomsnittet i testen.

http://www.vg.no/klimatesten

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du slipper ut 1365 kilo med klimagasser i året.

Og med dette regner jeg med å bli invitert på besøk av skogens trær. Jeg må jo være miljøets beste venn.

(dog svarte jeg vet ikke på både fyringsolje og hvor mye strøm som brukes, aner ikke hva dette har å si for resultatet).

Tror jeg reddet meg inn fordi jeg ikke har fritidsreiser med fly det siste året.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Trenger jo ikke fremkomstmiddel for å fly noe steder :wee:

Tror også sentralvarmen (fyringen) i borettslaget hjelper godt på. Slipper å bruke strøm på oppvarming av leiligheten. Men jeg tror det brukes mye strøm uansett, siden jeg har både oppvaskmaskin, vaskemasking og tørketrommel som brukes ofte. Slik er det bare når man har to unger. Vet ikke om testen regner ut noe slags gjenomsnitt på strømforbruk når man huker av "vet ikke".

Men har ingen interesse av å finne ut hvor mye strøm jeg virkelig bruker. For dette her er jo imagebygging :p

Lenke til kommentar
Selvfølgelig. Trenger jo ikke fremkomstmiddel for å fly noe steder :wee:

Tror også sentralvarmen (fyringen) i borettslaget hjelper godt på. Slipper å bruke strøm på oppvarming av leiligheten. Men jeg tror det brukes mye strøm uansett, siden jeg har både oppvaskmaskin, vaskemasking og tørketrommel som brukes ofte. Slik er det bare når man har to unger. Vet ikke om testen regner ut noe slags gjenomsnitt på strømforbruk når man huker av "vet ikke".

Men har ingen interesse av å finne ut hvor mye strøm jeg virkelig bruker. For dette her er jo imagebygging :p

8167029[/snapback]

Jeg sjekka kjapt dokumentet om utregning (og noen burde sjekke hvordan tegnsett fungerer), og huker du av 'vet ikke' så beregnes det gjennomsnitt ja.

Lenke til kommentar
Du slipper ut 1365 kilo med klimagasser i året.

Og med dette regner jeg med å bli invitert på besøk av skogens trær. Jeg må jo være miljøets beste venn.

(dog svarte jeg vet ikke på både fyringsolje og hvor mye strøm som brukes, aner ikke hva dette har å si for resultatet).

Tror jeg reddet meg inn fordi jeg ikke har fritidsreiser med fly det siste året.

8166976[/snapback]

Du slipper ut 1284 kilo med klimagasser i året., Derav

168 til mat (kjøtt 1-3 ganger i uka)

42 til bolig (2 personer, under 60 kvadrat, 6000 kwh/år, ingen pellets, propan, olje, ved etc)

0 til bil

1074 til fly (6 enveisturer i Norge)

Jeg er ikke spesielt fornøyd med mitt resultat siden jeg har unormalt mange flyreiser i 2006 og praktisk talt ingen alternativer når jeg skal mellom Trondheim og Tromsø. Hadde det vært noen praktiske alternativer, f.eks medium-hastighets-tog (200 km/t) så ville jeg klart tatt det i stedet for og dermed redusert reiseutslippene med omlag 80%. Totalen ville i så fall havnet på ca 480 kg klimagasser. (Jeg antar det er CO2-ekvivalenter de mener).

Apropos det: Vet dere hva klimakvotene er og koster? Jo, 1 kvote er 1 tonn CO2-gass (ca 1,5 millioner liter ren CO2-gass.) eller tilsvarende klima-ekvivalenter av andre typer gasser. Kvotene går nå for rundt 30 kroner stykket på verdensmarkedet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er jo bare mønsterborgere ... :hmm:

Edit: Littvel snar, der er to avvik :p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Her er jo bare mønsterborgere ... :hmm:

Edit: Littvel snar, der er to avvik :p

8167277[/snapback]

Tja,selv føler jeg at vi har gitt et bidrag da vi tidligere hadde to biler i bruk, dette har vi radusert til 1 for ca 1 år siden og det fungerer utmerket selv om kollektivtransporten her er neten fraværende .

Lenke til kommentar
Du slipper ut 3989 kilo med klimagasser i året, du ligger under gjennomsnittet i testen.

Hadde i grunn forventet at det skulle være verre. Kjører rundt i en SUV som ikke akkurat er bensingjerrig. Godt at jeg slapp å registrere flyreiser foretatt i forbindelse med arbeid. Da hadde det sett langt værre ut gitt :)

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

For en absurd test. Jada, sikkert mulig å beregne utslipp på kilogrammet nøyaktig på den måten. :roll:

Ellers fikk jeg 2477 kilogram, der bilen stod for halvparten. :whistle:

Og én flyreise for nesten resten. Saklig. Utenlandsreiser, regnes det som til Japan eller Sverige?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...