Gå til innhold

Vil Sony's innebygde DVB-T fungere?

Anbefalte innlegg

Jeg tipper jeg kjøper en Sony KDL-32V2500.

Det oppgis at den har "Digital kabel-tuner", noe jeg tolker som at den har DVB-T/digital bakkennett-tuner. (Kanskje jeg misforstår?)

Vil det fungere med bakkenettet som kommer til Norge, eller er denne for f.eks. MPEG2 dekoding, mangler "kortleser" e.l?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg har forstått det så blir det digitale bakke nettet i norge å sende i MPEG4. Altså vil ikke tuneren i tv'n din fungere.

8166787[/snapback]

Så tuneren dekoder kun MPEG2?

(Det stemmer at det norske bakkenettet blir sendt i MPEG4)

Lenke til kommentar

Hvis den har kabel-tuner så er det DVB-C, for kabel-tv, ikke bakkenettet.

Uansett så finnes det per i dag ikke dekodere for det kommende norske bakkenettet (vel, det finnes et par tv-kort til pc'er som kan håndtere signalene, men det hører med til unntakene).

Lenke til kommentar
Det stemmer sikkert. Prøvesendingene sendes i MPEG2. De legger om til MPEG4 til høsten

8173428[/snapback]

Forvirret nå.

Sier du at v2500-modellene har DVB-T (og ikke DVB-C som Stream hevder)?

Og vet du at de i så fall har MPEG2-dekoder og ikke MPEG4?

(Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte at de kanskje hadde MPEG2-dekoder var fordi det jo er den rådende standarden og dermed mest sannsynlig, men det er jo flere enn Norge med MPEG4, så det kunne jo hende..)

Lenke til kommentar

Ihvertfall ifølge post 15 i denne posten her

Denne kassa har forresten innebygget MPEG2 DVB-T digital kabeltuner. Samme som Canal Digital bruker i kabelnettene sine. Må plugge inn en CAM modul og kort for å få dem inn. Holder på å forske litt på dette nå om dagen. Sony support sier det er bare å plugge i.

dette sitatet er fra slutten av november, så det kan jo være noe annerledes nå. men tviler på det egentlig, i og med at bakkenettet ikke er åpnet enda.

Endret av Samojed
Lenke til kommentar

På de svenske sidene står det "Mottagare för markbunden digital-tv" og på de engelske "Digital Terrestrial Tuner", så det er vel Sony Norge sine sider som tar feil når de skriver "Digital kabel-tuner".

Lenke til kommentar

Svenskene vil nok beholde sitt mpeg2-bakkenett en god stund til. Tviler på at forbrukerne godtar å måtte bytte ut mpeg2-tunerne sine med mpeg4-tunere de nærmeste årene...

Norge blir vel et av de første landene i Europa med mpeg4-basert bakkenett - det finnes jo fortsatt knapt noen tunere på markedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, det kan jo hende, men foreløpig har de jo ikke engang bestemt seg for hvilket lydformat de skal bruke, så en MPEG4-dekoder ligger nok litt fram i tid.

Jeg viste jo at tuneren ville bli unyttig så snart MPEG2-prøvesendingene stoppet opp, men håpet at det ville holde på til offisiell oppstart:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...