VinceEverett Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hei! Jeg prøver å installere en D-Link DI-524 (jeg har aldri satt opp en trådløs router før, så bær over med meg...;o) Det følger med en installasjons cd som jeg bruker for step-by-step installering og konfigurering. Etter at jeg fikk routeren og pc'en til å snakke sammen (kablet mellom pc og router, og mellom router og bredbåndsmodemet), blir jeg bedt om å velge ip oppsett, velge navn på nettverket, velge channel og kryptering. For å være helt ærlig så vet jeg ikke om jeg har valgt de riktige parametrene når jeg testet dette i går kveld. Pkt 1: Om jeg skal velge Dynamic, Static, PPPoE (hva fanden er DET?) eller Other. Jeg har prøvd og sett på alle valgmulighetene, men finner ut at velger jeg PPPoe, så har jeg ikke informasjonen de spør om i neste ledd (brukernavn og passord) - other ser også uaktuelt ut. Jeg er tilkoblet Get's bredbånd via kabel og bredbåndsmodem, og sånn i etterpåklokskapens lys, så er det vel mulig at jeg har en fast, dvs statisk ip-adresse - jeg trodde i utgpkt at jeg fikk en vilkårlig ny ip-adresse hver gang jeg koblet meg opp... Pkt 2: Channels. Står så at jeg burde velge channel 1, 6 eller 11 - er det hipp som happ? Pkt 3: Kryptering. Når jeg kommer til punktet om jeg vil sikre nettet eller ikke, så har jeg tre valg: Disabled (ikke aktuelt - vil hindre andre i å logge på) 64 bit WPA-PSK Velger jeg 64 bit eller WPA-PSK, får jeg beskjed om å taste inn ASCII tegn. Er det da bare å velge tall og bokstaver i hytt og pine? Eller må man generere en spesiell kombinasjon/kode av et eller annet slag? Ved å gå på Trådløs veiviseren på PC'en min, så har jeg der fått en "kilometerlang" WPA-PSK nøkkel - kan jeg bruke den? Når jeg så trykker enter, lagrer routeren den nye informasjonen jeg har valgt, før den går over til neste steg, som er å teste internettforbindelsen. Jeg får da ERROR- Problem occurs on Internet connection, og det vises at problemet ligger mellom routeren og internett...(får rødt kryss der). Er det så enkelt at jeg på forhånd kjører command og skriver opp ipadressen, nettmasken og gateway adr jeg har inn fra Get, velger static ip adresse og skriver inn den informasjonen der, og så går videre til navn, channel og kryptering og skriver inn den WPA-PSK nøkkelen (evt en helt vilkårlig ascii kombinasjon), og så vil dette funke? Føler det er mange usikre momenter her, så fint om dere som har gjort dette før kan gi et par innspill... :o) På forhånd takk! Vince Everett Lenke til kommentar
Konge Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 En ting her er at du bør velge Dynamic under punkt nr 1 for da vil routeren få tildelt en adresse og selv finne de korrekte instillinger for WAN når det gjelder nettmaske og gateway .. Når det gjelder valg av kanal så bør man vel først finne ut hvor mange andre trådløse nett det befinner seg i nærheten og på hvilke kanaler disse sender . For deretter velge en av de kanalene som i så fall er svakest så lenge vi snakker om å bruke en av kanalene 1,6 eller 11 på din egen router . Ja du kan bruke en "kilomterlang" nøkkel men jeg hadde trodd at det var best å teste først at man fikk opp routeren først før man kodet nettet sitt . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå