Gå til innhold

Hvilket OS bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor mange pc'er du har. Hvis du har èn pc, tror jeg ikke pro har noen speselle fordeler i forhold til home.

Hvis du har 2 eller flere pc'er med windows, ville jeg valgt pro. For min del er den største fordelen med pro, at den kan være "vert" for remote desktop.

Hvis du har flere windowspc'er og èn eller flere filservere, kan du ha domenekontroller. Kun pro kan benytte domene.

Lenke til kommentar
Hei, og tusen takk for at du i det heletatt gidder å stikke innom :)

Ok, jeg skal kjøpe nytt OS, pga min XP Home ble stjålet for en ganske god stund siden :hrm:

Da lurer jeg på om jeg bør kjøpe meg en Home eller Pro, hva er forskjellen på de?

Takk :)

8166211[/snapback]

Du trenger ikke å kjøpe noen... gå på nette og last ned en linux distro :love:

Eller hva med en oem lisens til windows vista?

fra litt under 1000kr til 2000kr...

Windows xp Home mangler det helt spesielle på nettverkssia, altså pålogging av ad...

Viss du ikke trenger det er home mer en bra nok :)

Media center er vell fint om du bruker maskina på en større tv :)

Lenke til kommentar
Det kommer an på hvor mange pc'er du har. Hvis du har èn pc, tror jeg ikke pro har noen speselle fordeler i forhold til home.

Hvis du har 2 eller flere pc'er med windows, ville jeg valgt pro. For min del er den største fordelen med pro, at den kan være "vert" for remote desktop.

Hvis du har flere windowspc'er og èn eller flere filservere, kan du ha domenekontroller. Kun pro kan benytte domene.

8166350[/snapback]

Har to PCer her ja, og remote desktop er litt sjekt da :)

Jeg velger pro jeg, takk :)

Lenke til kommentar
Hei, og tusen takk for at du i det heletatt gidder å stikke innom :)

Ok, jeg skal kjøpe nytt OS, pga min XP Home ble stjålet for en ganske god stund siden :hrm:

Da lurer jeg på om jeg bør kjøpe meg en Home eller Pro, hva er forskjellen på de?

Takk :)

8166211[/snapback]

Du trenger ikke å kjøpe noen... gå på nette og last ned en linux distro :love:

Eller hva med en oem lisens til windows vista?

fra litt under 1000kr til 2000kr...

Windows xp Home mangler det helt spesielle på nettverkssia, altså pålogging av ad...

Viss du ikke trenger det er home mer en bra nok :)

Media center er vell fint om du bruker maskina på en større tv :)

8166383[/snapback]

Linux har jeg, jeg booter piratkopi av XP pro og Ubuntu 6.10 :!:

Vista har jeg også orginalt :)

Lenke til kommentar

Du mister f.eks krypteringsmuligheten, ikke støtte for flere prosessorer osv osv.

Pluss at pro versjonen tilbyr mere konsistente nettverkstilkoblinger enn home versjonen gjør.

MEN, hvorfor ikke gå for windows 2000 Pro sp4 :!: Krutegodt Os

Fordeler:

Du slipper WPA

Bruker mindre systemressurser

Raskere

Ulemper:

XP kjernen har tonnevis med optimaliseringer

bedre ntfs

bedre defrag

støtte for mere hardware

driver rollback (hvis du noen gang har brukt det)

remote desktop

haugevis med unødvendige ekstra tjenester

themes (unødvendig)

Systemgjenoppretting

osv osv

Lenke til kommentar
Du mister f.eks krypteringsmuligheten, ikke støtte for flere prosessorer osv osv.

Pluss at pro versjonen tilbyr mere konsistente nettverkstilkoblinger enn home versjonen gjør.

MEN, hvorfor ikke gå for windows 2000 Pro sp4  :!: Krutegodt Os

Fordeler:

Du slipper WPA

Bruker mindre systemressurser

Raskere

Ulemper:

XP kjernen har tonnevis med optimaliseringer

bedre ntfs

bedre defrag

støtte for mere hardware

driver rollback (hvis du noen gang har brukt det)

remote desktop

haugevis med unødvendige ekstra tjenester

themes (unødvendig)

Systemgjenoppretting

osv osv

8166447[/snapback]

Driver roll back har jeg aldri brukt, nei.

Men Win 2000 må vel lastes ned, eller hva?

Hvor får jeg kjøpt det?

Da booter jeg det også da :!:

Og hvor får jeg lastet ned Win 2.0? (Det må bare prøves)

Lenke til kommentar

Man får ikke kjøpt det lengre. Men hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt Vista. Det har vært på markedet nå en stund og barnesykdommene er vel kanskje på tur til å gå sånn noenlunde over, og operativsystemet var jo ganske stabilt allerede da det ble sluppet. Men jeg kan nok ikke si hvor man laster det ned, da det er ulovlig, men alle vet jo hvilken webside som planla å kjøpe Sealand Hint Hint :cool:

Lenke til kommentar
Man får ikke kjøpt det lengre. Men hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt Vista. Det har vært på markedet nå en stund og barnesykdommene er vel kanskje på tur til å gå sånn noenlunde over, og operativsystemet var jo ganske stabilt allerede da det ble sluppet. Men jeg kan nok ikke si hvor man laster det ned, da det er ulovlig, men alle vet jo hvilken webside som planla å kjøpe Sealand Hint Hint  :cool:

8166564[/snapback]

:!: :!: Vista har jeg fra før av, kanskje jeg bør boote det også :!:

Trenger vist flere HDer for det :(

Har lyst til å installere Win 98 også, den likte jeg så godt før :cool:

Eller kanskje jeg kjøper Win Millennium i tillegg til XP Pro, Millennium til 250 kr på PCutstyr.no :)

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Jeg har win98 second edition, det er sinnsykt rask på dagens datamaskiner. Det funker til og med også. Hadde opera og mirc installert og satt å surfa en hel dag før jeg bytta gikk ut av det og inn i mitt vanlige.  :!:

8166651[/snapback]

Hehe.. Det er vel sikkert ikke så mye forskjell på XP og 98, eller..?

Lenke til kommentar
Jeg har win98 second edition, det er sinnsykt rask på dagens datamaskiner. Det funker til og med også. Hadde opera og mirc installert og satt å surfa en hel dag før jeg bytta gikk ut av det og inn i mitt vanlige.  :!:

8166651[/snapback]

8166748[/snapback]

Neida, det finnes overhodet ingen forskjell på XP og 98, hva skulle det være? :no:

Lenke til kommentar

8166651[/snapback]

8166748[/snapback]

Neida, det finnes overhodet ingen forskjell på XP og 98, hva skulle det være? :no:

8174585[/snapback]

Hehe.. Ok, det er sikkert forskjell på de to, f.eks. du må sikkert ha en haug med drivere :hrm: Mange drivere ligger integrert i XP, men jeg tror ikke det er slik i 98 (Eller er jeg heltt på jordet?)

Men, XP og 98 er jo ganske likt, de bruker samme kildekode..

Men det gjør ikke Vista, slik jeg har fått det til så bruker Vista en helt ny kildekode.

Lenke til kommentar

8166651[/snapback]

8166748[/snapback]

8174585[/snapback]

Lenke til kommentar

8166651[/snapback]

8166748[/snapback]

8174585[/snapback]

Hehe.. Ok, det er sikkert forskjell på de to, f.eks. du må sikkert ha en haug med drivere :hrm: Mange drivere ligger integrert i XP, men jeg tror ikke det er slik i 98 (Eller er jeg heltt på jordet?)

Men, XP og 98 er jo ganske likt, de bruker samme kildekode..

Men det gjør ikke Vista, slik jeg har fått det til så bruker Vista en helt ny kildekode.

8183068[/snapback]

De bruker ikke samme kildekode i det hele tatt! Xp er bygget på Win2000 som igjen er bygget på NT, og som ikke har noe med Win98 å gjøre!

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert, men jeg lurer på om det ikek egentlig er slik at det er kjernen i systemet som er det vesentlig enår det byttes til en 'ny teknologi'

Så jeg tipper at Win98 (SE!) var sluuten på en epoke, deetter kom 2000 og XP som jeg tror er mye av det samme - hvor endringene førts og fremst ligger ioverbygningen med utliities og brukerinterface.

Og nå er vel Visat sannsynligvis begynnelsen på en ny generasjon.

MEn mht Win98SE: Jeg likte dette veldig godt men byttet til Win2kprof (SP4), antakelgi fordi jeg kjøpte et nytt hovedkort og store SATA disker. Men spørsmålet er da:

Er det mulig å lage en installasjon av Win98SE som kan håndtere disse diskene (250/320GB)?

Men om jeg ikke tar feil, så har jo Win2l adskillig kulere hjelpeprogram for disk management. Husker forresten ikke, støtter Win998 NTFS?

For øvrig, siden denen historiens fortid begynenr å bli langt tilbake i tiden:

Det startet da IBM gikk til Bill for å få et nytt operativssystem til sin nye serie pc'er - som skulle ha en egen IBM-buss som resten av verden måtte betale lisens til IBM for å benytte -men hele det sleipe opplegget til IBM for å grabbe til seg markedet ble effektivt slått ned av den øvrige bransjen.

Hva som kom ut av det var, såvidt jeg forstår, at mens IBM fikk sitt OS2 av Bill, så jobbet Bill videre med kildekoden og kom snart med sitt - Windows! De første versjoner var knapt brukbare - men resten vet vi jo.

En kuriositet er det jo at OS2 funket på Compaq-maskiner før det funket på IBM-maskinene...

Men glem nå ikke det jeg spurte om...

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde at XP hadde kildekoden til 98, jaja :p

Men hva heter den eldste versonen av Windows?

Holder på å laster ned Win 2.0 nå :)

Er det mulig å lage en installasjon av Win98SE som kan håndtere disse diskene (250/320GB)?

Er ikke sikker :hmm:

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Så jeg tipper at Win98 (SE!) var sluuten på en epoke, deetter kom 2000 og XP som jeg tror er mye av det samme - hvor endringene førts og fremst ligger ioverbygningen med utliities og brukerinterface.

Men om jeg ikke tar feil, så har jo Win2l adskillig kulere hjelpeprogram for disk management. Husker forresten ikke, støtter Win998 NTFS?

8186448[/snapback]

Win ME var slutten, den kom etter 98SE.

2000 og XP er ikke mye av det samme, disse er bygget på Windows NT.

Win98 støtter ikke NTFS.

Endret av filthyhabits
Lenke til kommentar
2000 og XP er ikke mye av det samme, disse er bygget på Windows NT.

Kommer ikke Win NT før Win 95?

8191813[/snapback]

Win NT og win95 kom vel samtidig vel?

Veldig likt ihvertfall.

Forskjellene er bare at NT var beregnet for kontor og bedrift.

Og 95 var beregnet på hjemmebruk og spill.

Windows 98 SE var også den første windows'en med støtte for USB.

Jeg husker gamledager når man ikke hadde USB. Slet ofte med å få kontakt med printer og andre eksterne produkter til dataen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...