Gå til innhold

Kan jeg kreve å få hevet kjøpet, 4 gangs feil


Anbefalte innlegg

Jeg har en Nokia n73, som nå har feil for fjerde gang.

Første gangen var det styrespaken, andre og tredje gangen var det en feil som gjorde at jeg ikke kunne sende sms eller ringe ut med den, og nå 4 gang er det styrespaken som er gåen igjen.

Normalt skal det vel tre feil av samme type til før en kan heve kjøpet, men jeg har hørt at ved 4 gangs feil har en rett til å heve kjøpet uansett, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, du har ikke noe krav om å få hevet kjøpet hvis det ikke er samme feil 3 ganger.

Du burde be forhandler søke reklamasjon til Nokia. Det kan hende de på "goodwill" vil bytte den siden du har hatt feil på den 4 ganger.

8166199[/snapback]

 

Takk for svar! Da er det gjort

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke noe krav om å få hevet kjøpet hvis det ikke er samme feil 3 ganger.

Du burde be forhandler søke reklamasjon til Nokia. Det kan hende de på "goodwill" vil bytte den siden du har hatt feil på den 4 ganger.

8166199[/snapback]

 

Står ingenting om det i loven. Loven regulerer bare hva som er maksimalt antall utbedrings ganger for samme symptom. Dette var bare en kodifisering for gjeldende ulovfestet praksis på tidspunktet, men som ikke var nedfelt i kjøpsloven.

Dette for at man skulle hindre forhandlere til å kreve retting både fem og seks ganger.

 

Så hvis en telefon har hatt seks forskjellige feil, så er det klart at det foreligger hevingsrett eller rett til prisavslag.

 

Om det gjør det i dette tilfelle er mer usikkert. Men fire ganger på verksted burde gi en pekepinn på at dette vil slå ut negativt i hevingsvurderingen.

Lenke til kommentar

KVTL: Ja, derfor svarte jeg at han ikke hadde krav på noe, men det er mulig at Nokia vil gjøre et ombytte eller liknende pga. det er 4. gang med feil på telefonen (på relativt kort tid).

 

Og hva mener du ikke står i loven?

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Endret av datating
Lenke til kommentar
KVTL: Ja, derfor svarte jeg at han ikke hadde krav på noe, men det er mulig at Nokia vil gjøre et ombytte eller liknende pga. det er 4. gang med feil på telefonen (på relativt kort tid).

 

Og hva mener du ikke står i loven?

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

8170680[/snapback]

 

det han sier er at loven nå spesfiserer maksimalt antall utbedirngsforsøk, men en må likevel kunne ta høyde for at det foreligger en "ikke uvesentlig" mangel om telefonen måned etter måned er inne på service, samt avhjelp innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...