Fribbern Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hei, Er det det det heter? eksponering? Jeg skal ha samme personen i bilde flere ganger, og da filmer jeg det i flere klipp og redigerer det etterpå, men det ble fargeforskjell på klippene, den ene er litt mørkere enn den andre, hvorfor? hvilke innstillinger må jeg låse for å få det til bedre? Håper noen har noen visdomsord til meg. Mvh Anders Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Hei, du har ikke beskrevet hvilket kamera du har. Men uansett, så er det automatikken som lurer deg + at dersom du er ute, så kan lyset endre seg mye i skyet vær. På vanlige DV kameraer har du mulighet til å skru av hvitbalansen sin autofunksjon. Enten velg en av standard hvitbalansen. Greit å bruke disse. Bare skriv opp i dreieboken hvilke hvitbalanse du bruker. Eller så kan du peke på noe hvit (papir) og sette hvitbalansen. Dette gir allerbest resultat. Men gjør du dette flere ganger finner du ikke tilbake tidligere brukte hvitbalanser. (ikke på standard hjemme kamaeraer i hvertfall.) Lenke til kommentar
Fribbern Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takk for svar. Har et http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...ategory=HDD+HDV Filmer inne, med kontrolert lys, så trudde ikke det skulle ha så mye og si. Skal prøve og sette hvitbalansen og se om det hjelper. Men det med et ark, hvordan fungerer det? Kan du forklare nærmere? Lenke til kommentar
stkmydla Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Men det med et ark, hvordan fungerer det? Kan du forklare nærmere? 8166147[/snapback] Du tar et vanlig hvitt A4-ark, og når du retter kameraet mot arket, ser det i søkeren/på LCD-skjermen, trykker du på white-balance-knappen. Da vil kameraet justere fargene slik de skal være. Siden arket er hvitt, og det er nettopp hvitbalansen du skal stille er dette en veldig bra løsning. Er det f.eks. blåskinn i rommet, vil også arket få blåskinn. Enkelt og greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå