Gå til innhold

Komponenter til ny spill PC + spørsmål

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=43876

Asus P5B-E Plus

Corsair Twin2X2048-5400C4

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Enermax Liberty 500W

EVGA GeForce 8800 GTX ACS3 KO

Intel Core 2 Duo E6600

2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Noen anbefalinger eller kommentarer? Ønsker ikke særlig å gå opp i pris.

1. Er lydkort verdt det enten for avlastning av CPU eller bedre lyd når jeg bare bruker headset og ikke gjør noe musikk-redigering?

2. 22 april skal Intel senke E6700 ned til prisnivået som E6600 er på nå, er det verdt å vente på?

3. Har hørt at ATI skal lansere sitt nye skjermkort i april og at NVIDIA skal kontre med en enda raskere G8, er det noe sannhet i det og og ventes den å være mye bedre/dyrere enn 8800GTX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med ATi er sannt, men ingen vet helt nøyaktig når de kommer, de har såtte en dato på det, sånn ca, men det kan alltid bli utsatt.

Syns systemet ditt ser veldig greit ut! Kommer til å dra absolutt alt som er på fullt!

Lydkortet har jeg helt likt av, og jeg vet ikke helt hvor mye det avlaster cpu'en, men folk sier at det er en del (ikke at dette skjermkortet er spesiellt god til det, men ett lydkort som ikke er intigrert er MYE bedre enn ett intigrert ett, ergo du får mer ytelse av ett sånnt lydkort ja! Men når det var snakk om prosent, så tror jeg at X-Fi kortene skulle dra vekk 4% fra CPU'en når det kom til spill osv, men dette er jeg ikke helt sikker på.

Men når det kommer til det med musikkredigering og lydkvalitet, så skal jeg love deg at X-Fi Xtreme Music gir det det lover, jeg har hatt det i ca 4 mnd nå og er storfornøyd med det!

Du har egne sånne knapper på det, en til 24bit crystalising, og da blir lyden utrolig mye klarere, også har du "faking" av surround, hvis du har 2 høytalere så merker du ikke så mye, men dette er bra på headsett, sikkert derfor det er default settings.

Det som er fint med det programmet som følger med, er at du kan endre fra 2/2.1 Speakers, til Headsett, og da blir lyden MYE mer .... vetke åssen jeg skal forklare det, men det blir MYE bedre å høre på, lyden blir ikke så langt i fra hverandre som det ellers er med vanlige instillinger..

Og kortet støtter Eax4.0 som er bra, det har også mye anna, kan Anbefale det på det sterkeste!

Når det kommer til Skjermkortet så har jeg nesten likt skjermkort som deg, jeg har ett BFG 8800GTS 320MB, er litt svakere til beins men det drar ABSOLUTT alt som jeg har prøvd, og dette kjører jeg sammen med en Athlon X2 4600+ CPU og 1 gigg minne (får en gigg ekstra snart).

Men er heller ingen grunn til å vente med det med skjermkortet, ATi og nVIDIA har alltid vært VELDIG like når det gjelder overall performance, men hvem vet, kanskje ATi har noe oppi ermet? Det vet jeg ikke, jeg vet bare at 8800Serien er KONGE kort hele gjengen!

Ikke noe å tenke på!

Alt ser egentlig veldig veldig bra ut!

Bortsett fra en ting jeg reagerte litt på, det var strømforsyninga di, GTX kortet bruker nesten 250W bare på "idle" bruk, dvs surfing på nettet osv..

Jeg har 570W til GTS kortet og det funker bra for meg.. Tror nok at Enermax er bra merke, det koster en del, men jeg tror jeg ville funnet en PSU som kostet kanskje litt mindre og som hadde bittelitt mer effekt.. 550W eller noe, vet at Chiftech har noen bra på rett under 1000lappen.

Håper iallefall dette hjelper deg litt, for jeg syns det er ett veldig bra system det der!

Ypperlig for gamere! :)

Får jeg spørre hva du skal spille?

Lenke til kommentar

Først og fremst takk for informativt og utfyllende svar!

Syns systemet ditt ser veldig greit ut! Kommer til å dra absolutt alt som er på fullt!

Lydkortet har jeg helt likt av, og jeg vet ikke helt hvor mye det avlaster cpu'en, men folk sier at det er en del (ikke at dette skjermkortet er spesiellt god til det, men ett lydkort som ikke er intigrert er MYE bedre enn ett intigrert ett, ergo du får mer ytelse av ett sånnt lydkort ja! Men når det var snakk om prosent, så tror jeg at X-Fi kortene skulle dra vekk 4% fra CPU'en når det kom til spill osv, men dette er jeg ikke helt sikker på.

Men når det kommer til det med musikkredigering og lydkvalitet, så skal jeg love deg at X-Fi Xtreme Music gir det det lover, jeg har hatt det i ca 4 mnd nå og er storfornøyd med det!

Du har egne sånne knapper på det, en til 24bit crystalising, og da blir lyden utrolig mye klarere, også har du "faking" av surround, hvis du har 2 høytalere så merker du ikke så mye, men dette er bra på headsett, sikkert derfor det er default settings.

Det som er fint med det programmet som følger med, er at du kan endre fra 2/2.1 Speakers, til Headsett, og da blir lyden MYE mer .... vetke åssen jeg skal forklare det, men det blir MYE bedre å høre på, lyden blir ikke så langt i fra hverandre som det ellers er med vanlige instillinger..

Og kortet støtter Eax4.0 som er bra, det har også mye anna, kan Anbefale det på det sterkeste!

Kjempeflott, jeg skal definitivt beholde lydkortet da. Det høres ut som det er verdt pengene.

Når det kommer til Skjermkortet så har jeg nesten likt skjermkort som deg, jeg har ett BFG 8800GTS 320MB, er litt svakere til beins men det drar ABSOLUTT alt som jeg har prøvd, og dette kjører jeg sammen med en Athlon X2 4600+ CPU og 1 gigg minne (får en gigg ekstra snart).

Men er heller ingen grunn til å vente med det med skjermkortet, ATi og nVIDIA har alltid vært VELDIG like når det gjelder overall performance, men hvem vet, kanskje ATi har noe oppi ermet? Det vet jeg ikke, jeg vet bare at 8800Serien er KONGE kort hele gjengen!

Ikke noe å tenke på!

Jeg tenkte ikke nødvendigvis å bytte til ATI, fordi NVIDIA har konfirmert at de skal slippe en kraftigere variant av G8 serien når ATI slipper sine nye kort. Jeg antar at det er en trygg gamble at man ikke får like mye tilbake for pengene og at 8800GTX fortsatt er et solid alternativ. Likevel så er jeg litt nysjerrig på om ATI har noe voldsomt på lur som ligger i samme prisklasse.

Bortsett fra en ting jeg reagerte litt på, det var strømforsyninga di, GTX kortet bruker nesten 250W bare på "idle" bruk, dvs surfing på nettet osv..

Jeg har 570W til GTS kortet og det funker bra for meg.. Tror nok at Enermax er bra merke, det koster en del, men jeg tror jeg ville funnet en PSU som kostet kanskje litt mindre og som hadde bittelitt mer effekt.. 550W eller noe, vet at Chiftech har noen bra på rett under 1000lappen.

Hm ja du har rett der, en kraftigere strømforsyning hadde nok vært på sin plass. Jeg har hørt at denne skal være bra: https://prisguiden.no/product.php?productId=62723

Dessuten relativt stille, noe som er definitivt et pluss.

Håper iallefall dette hjelper deg litt, for jeg syns det er ett veldig bra system det der!

Ypperlig for gamere! :)

Får jeg spørre hva du skal spille?

8165448[/snapback]

Vel jeg kommer selvsagt til å teste pcen med de kommende monster-grafikk spillene som

, men jeg antar at det blir hovedsaklig Armed Assault som jeg kommer til å spille på denne pcen.

view_distance_07.jpg

view_distance_09.jpg

view_distance_15.jpg

6km viewdistance på bildene, spillet går til 10km+. Her er en video med 6km viewdistance.

PCen som ble brukt i videoen:

Core 2 Duo 2.4GHz

Radeon X1950XTX (512MB)

2GB PC2-6400 RAM

Raptor HDD

Enda video med en pc lignende til den jeg tenker å kjøpe:

Endret av Nomac
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha mest "bang for buck" så ville jeg heller gått for 8800GTS 320MB kortene, de koster rundt 2500 kroner, noe jeg har gjort, da har du anledning til å oppgradere seinere, hvis du bare sparer litt, men tviler på at det kommer til å være nødvending, jeg har 8800GTS 320MB hjemme, og jeg kjører som sagt ALT på fullt på de fleste spill, har ikke prøvd Armed Assault, men kan ta å prøve det, skal ikke hjem før på søndag, så får ta det etter helga, hvis ikke du har bestillt da.

Men jeg vil råde deg til at hvis du er usikker, og hvis at det er stor sannsynelighet til det du har hørt om at de vil slippe et kort som er raskere og bedre, så ville jeg prøvd å kjøpe GTS 320MB eller 640MB eller bare avventa kjøpet, for det kommer til å holde ei veldig lang stund, og da er du sikra. Men har mine tvil til at du trenger noe mer enn GTS, om det er 320MB eller 640MB, men er noe i det du sier, vil si meg temmelig enig til at det er bortkasta å bruke 4-5000 kroner på ett kort som snart kommer til å være "middleclass".

Da kan du spare litt :) Du kan jo alltid selge det brukte vettu ;)

Håper det hjalp litt mer.

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Shaper hva mener du ALT på fullt? Det er ganske forskjellig hva folk mener med det, og ikke minst hvilken oppløsning skjermen støtter. Har du en 19" LCD med maks på 1280x1024 er det klart at 8800gts 320 mb ram holder, skal du opp i ordentlig høye oppløsninger er det anbefalt med mer ram.

Jeg synes pcn din så helt super ut trådstarter, men jeg mener bedre PSU kjøp kan være Corsair HX serien som har sterkere 12V rails. Mist 600W er også et godt alternativ, og ville vurdert pc 6400 ram når prisen er omtrent lik....god speed!

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er jeg klar over det, har nå en 17tommer LCD skjerm som støtter 1280*1024@60Hz, og det jeg mente med "fullt" det var liksom, 1280*1024, ALT av AA/AF og HDR + Blur effects Enabled på Very/high eller Ultra quality!

Er ikke alle som trenger å kjøre 2048*1600 i oppløsning heller da.. :)

Men om han gjør det så vil jeg anbefale ett skjermkort emd Rikelig med Minne, dvs 512MB og oppover!

Men skal du holde deg på rundt 1280, eller 1600*1200, så vil ett 8800GTS holde i Massevis med den CPU'en og Rammen du har der!

Men på mitt kort, med mitt oppsett, så kan jeg spille BF2, med alt Maxxed out, på høyeste støttet oppløsning fra skjermen, og jeg har ingen laggs.

Flatout 2, alt på fullt, på 1280, og jeg har 60FPS hele tiden.

WoW, har jeg allt på fullt! Ingen lagg!

CS:Source, 1280*1024, High details, alt av AA/AF på, HDR enabled, og jeg har ca 110-200FPS når jeg spiller online, stress testen tror jeg var på godt over 100-130 FPS.

Infernal (det nye spillet, ifra.. hmm husker ikke helt, se riaffall bra ut), alt på max av detailer på samme grafikk, og da hadde jeg fra 80-140FPS og over! Ser VELDIG bra ut!

Prøvde også S.T.A.L.K.E.R BETA'en, den gikk veldig fint på 1280 og alt på MAX!, husker ikke helt FPS'en men det var smooth gameplay, selv online med mye action! Ikke tegn til lagg i det hele tatt!

Har enda ikke testa Oblivion, for det liker jeg ikke, men har fått en veldig akseptabel 3DMark score, selv om Ramen min kjører i single channel og suger i speed!

Så på alt jeg har testa, så har det ikke vært noe problemer med noenting!

Så hvis du skal holde deg til "lave" oppløsninger (selv om at ikke det er en sjel som ser forskjell i kvaliteten nesten på 1280*1024 og 1600*1200, så vil jeg si at 8800GTS 320MB kortet gjør en utmerket jobb!

Skal du derimor kjøre høyere oppløsninger, så vil jeg anbefale 8800 med mer minne..

Beklager hvis jeg glemte å legge inn dette, men Minne på grafikk-kortet har veldig mye å si på hvor høy grafikk du skal kjøre på skjermen (antall pixler*pixler) og på hvor mye AF/AA og effects du kan kjøre på det på høye oppløsninger, noe veldig mange vet fra før av og sikkert har lest.

Lenke til kommentar

Nytt oppsett:

Asus P5B-E Plus

Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Creative X-Fi Xtreme Gamer

EVGA GeForce 8800 GTX ACS3 KO

Intel Core 2 Duo E6600

2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Zalman ZM600-HP 600W

Jeg synes pcn din så helt super ut trådstarter, men jeg mener bedre PSU kjøp kan være Corsair HX serien som har sterkere 12V rails. Mist 600W er også et godt alternativ, og ville vurdert pc 6400 ram når prisen er omtrent lik....god speed!

8165844[/snapback]

Du har rett med RAM, oppgraderte til: https://prisguiden.no/product.php?productId=47988

Har du noen formening om denne PSU'en:

https://prisguiden.no/product.php?productId=62723

Har hørt at den skal være kraftig og stillegående, men jeg er litt i tvil om 600 watt holder hvis jeg oppgraderer til en E6700.

Selvfølgelig er jeg klar over det, har nå en 17tommer LCD skjerm som støtter 1280*1024@60Hz, og det jeg mente med "fullt" det var liksom, 1280*1024, ALT av AA/AF og HDR + Blur effects Enabled på Very/high eller Ultra quality!

Er ikke alle som trenger å kjøre 2048*1600 i oppløsning heller da.. :)

8167120[/snapback]

Jeg ser definitivt poenget ditt, men jeg kommer antagligvis til å kjøpe en ny skjerm snart å gå for en høy oppløsning, så jeg satser på GTX'en selv om det er litt overkill akkurat nå.

Jeg tok en titt på Intel's prisliste og jeg ser at E6700 kommer til å synke til dagens E6600 pris 22 april, så jeg spekulerer på å vente til da for å litt ekstra for pengene.

post-124879-1174081670_thumb.png

Endret av Nomac
Lenke til kommentar

Du klokker forskjellen fra e6600 til 6700 lett med en standard intel vifte...

Tips til billig og grei ram: Geil pc6400 ultra 2gb...netshop og psdata har de til 1300 kr. Som sagt: Corsair og Mist er bra stuff...og 600W holder i lange baner selv om du skulle oppgradere cpu.

Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut. Husk at det er ikkje bare høg watt som er utslagsgivende for PSU, virkningsgrad og gode komponenter er også viktig. Zalman sine PSU'er har fått gode karakterer. Den prislista, er den offisiell? Isåfall blir det ny pc i april på meg.  :)

8171614[/snapback]

Yep, det er den offisielle prislisten fra Intel. Rett fra deres webside.

Zalman har visst gode rails og kjøling, men litt crappy capacitorer. Jeg har hørt mye positivt om dem og jeg vil gjerne ha noe litt mer stille denne gangen så jeg tar sjansen.

Kort sagt: Du venter ikke på E6700.

E6600 og E6700 er identiske, bare et E6700 er klokket 200mhz mer fra fabrikk. Og de 200Mhz'ene betaler du 200KR for.

Skjønner du nå hvorfor du ikke skal kjøpe den? :)

8171631[/snapback]

Wow, er det virkelig ingen forskjellig i det hele tatt bortsett fra at de setter multiplieren fra 9 til 10 i BIOS eller noe sånt? Ikke noe annet i det hele tatt? Samme stock vifte og hele greia? Man kan rett og slett sette opp multiplieren til 10 selv og det er da helt identisk med en E6700?

Endret av Nomac
Lenke til kommentar

Såvidt jeg veit er multien den samma. Men kan jo hende den går å sette til 10 på E6700, men skulle ikke tro det.

Dessuten så er det helt vanlig vifte og alt ja.

2000KR for 1 Multi(om det du sier stemmer) og 200MHZ, hvorfor betale det når E6600 ofte klokker lengere? :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg veit er multien den samma. Men kan jo hende den går å sette til 10 på E6700, men skulle ikke tro det.

Dessuten så er det helt vanlig vifte og alt ja.

2000KR for 1 Multi(om det du sier stemmer) og 200MHZ, hvorfor betale det når E6600 ofte klokker lengere? :)

8173344[/snapback]

Litt søking konfirmerer at multien er 9 på E6600 og 10 på E6700, og man kan ikke justere den opp selv. Man skulle da tro at E6700 kunne klokke hakke lengre enn E6600.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Rhoads her. Dropp E6700 og gå heller for en E6600. Om du klokker en E6600 opp til samme frekvens som E6700 vil du faktisk få bedre ytelse en E6700 på grunn av FSB'en blir høyere.

Legg heller de pengene du ville ha brukt på E6700 i en god CPU kjøler.

Dersom du vil spare litt kan du gå for Crucial 5300C5 brikker. Om du heldig får du et sett som har Micron 9DGMH chipper som ofte klokker opp til 1000 MHZ++

Mattjin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...