Gå til innhold

lage et vmware bilde av windows?

Anbefalte innlegg

hei!

jeg tenkte litt på og lage et vmware bilde av windows sånn at jeg kan ha med meg 2 minnepinner på feks 8gb en med wmvare exe på og en med selve windows i en fil som støtter vmware med samme løsning som det blir gjort med enkelte ubuntu distroer... dette er nemlig en meget kjekk måte for meg og være "hjemme" på jobb uten og gå via eksternt skrivebord og masse rart.. fins det muligheter for og legge alle windoz filene i et format wmvare støtter?(konverteringsprogram)

mhv. Boyeminem

dette har selfølgelig fordeler og ulemper men til mitt bruk så er dette ypperlig..

MEN det skal nevnes at jeg er åpen for andre forslag og løsninger

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.

vmware er virtualiseringsprogramvare.

du har en "vert" som er operativsystemet som er det du kjører i bånn når du booter selve pc'en - linux, windows etc. så kjører du en "gjest" gjennom vmware sitt virtualiseringssystem - slik at du f.eks. kan kjøre windows i et vindu på en linux-maskin. en "gjest" setter du vanligvis opp til å være noen svæære filer på vert-systemet.

det du ønsker, om jeg har skjønt riktig, er å ha en "gjest" med windows lagret på en minnepinne.

så har du windows-vert på jobben, og en linux-vert hjemme.

og ja, om jeg har skjønt riktig - så er gjesten velkommen begge steder.

så ja - du har en god idé på gang!

selv bruker jeg vmware workstation til både å være vert for både xp (har remote access-løsninger til div kunder, og det blir enklere å ha en vmware per kunde) og linux (til demo) på en xp-vert.

men jeg skjønner ikke hva du skal med minnepinne nr 2? du trenger ikke drasse rundt på vmware.exe dersom du bare installerer vmware workstation hjemme og på jobb.

Lenke til kommentar
hmm.

vmware er virtualiseringsprogramvare.

du har en "vert" som er operativsystemet som er det du kjører i bånn når du booter selve pc'en - linux, windows etc. så kjører du en "gjest" gjennom vmware sitt virtualiseringssystem - slik at du f.eks. kan kjøre windows i et vindu på en linux-maskin. en "gjest" setter du vanligvis opp til å være noen svæære filer på vert-systemet.

det du ønsker, om jeg har skjønt riktig, er å ha en "gjest" med windows lagret på en minnepinne.

så har du windows-vert på jobben, og en linux-vert hjemme.

og ja, om jeg har skjønt riktig - så er gjesten velkommen begge steder.

så ja - du har en god idé på gang!

selv bruker jeg vmware workstation til både å være vert for både  xp (har remote access-løsninger til div kunder, og det blir enklere å ha en vmware per kunde) og linux (til demo) på en xp-vert.

men jeg skjønner ikke hva du skal med minnepinne nr 2? du trenger ikke drasse rundt på vmware.exe dersom du bare installerer vmware workstation hjemme og på jobb.

8169858[/snapback]

minnepinne nr 2 er ment for installering av vmware på div. steder jeg skal legge inn vmware og dermed trenger jeg en minnepinne nr 2 til wmvare.exe... for jeg regner med at xp kommer til og få mange mere lappinger og derfor kjøper jeg likesågodt 2 minnepinner på 8gb for da kan jeg også bruke nr.2 til andre personlige filer jeg kanskje har lyst til og dra over... jeg håper alle her forstår min tankegang... jeg synes selv at den er en god ide isteden for alle de andre tullete måtene og gjøre dette på.. jeg selv synes det er litt rart at ms ikke tidligere har laget en vmware av xp tilog selge som en vanlig xp! (for dette ville da bli regnet som en egen lisens bare at den er portabel :D ) til kunder med behov for og bruke seg selv på jobben og omvendt! dette er en meget kjekk løsning som jeg tror vil

være ypperlig til sitt bruk forhåpentligvis vil de få opp øya fra komaen og slutte og tenkte med pikken! jeg ser meg lei på at jeg hver gang jeg er et sted må tweake xp mens jeg er der.. jeg ville da ha likt og ha en xp\wmvare sånn at jeg har tilgang til mine filer\innstillinger virtuelt mot en annen xp for på den måten slipper jeg alt annet kødd med at jeg feks ikke kan få tak i dokumenter o.l dette innlegget her ble kanskje litt langt men jeg håper noen TAR seg tid til og lese det og forstå min tankegang samt. anbefale meg andre løsninger eller andre ting jeg kan rette meg til...

PS:JA jeg HAR ubuntu i wmvare og er ikke interessert i og prøve andre eller kødde med flere enn den versjonen

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar

såvidt jeg ser har du skjønt ideen min... men det skal nevnes at dette blir en windows til windows ikke linux\windows men windows\windows som vil være en flott mulighet for meg til og beholde filer\innstillinger\innstallerte programmer på et og samme sted... men ang. det men windows\linux så har jeg hørt om programmer som kan emulere windows i linux så den delen er nok allerede løst men det jeg ønsker er muligheten til og beholde mine filer innstillinger og programmer på ett og samme sted! dvs. at jeg sitter på en vennæs maskin og vil ha tak i et dokument som jeg har skrevet på i wmvare\windows på jobben med windows virtuellt på jobben under et tidl. møte\seminar.. da er det bare for meg og få inn wmvare.exe på den maskina for så og gå i enhetsbehandling og få den vekk for så og boote wmvare\windows... nemo probelmo! jeg er over at dette tar mer systemressurser enn vanlig på vertsmaskinen men som jeg tidl har nevnt så er dette en løsning som passer meg ideelt med tanke på virtuelt windows uten masse registry tweaks og sånt for og lage en kjip windows lite... for jeg vil ha full pakke uten noe kødd... jeg håper dette LAANGE innlegget mitt klarer opp en del ting

mhv. Boyeminem\Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...