Mr Burns Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Er på utkikk etter en "PC"/hovedkort/SBC som har mindre størrelse enn PC104 (90x96). Den skal stå inne i en vannrakett, som har ytre mål på 75 mm i diameter. Indre mål blir da litt mindre, kanskje 70mm. Lengden på Pcen er det ikke så farlig med, men bredden kan ikke overstige 70mm. Hva skal det brukes til, spør du gjerne? Vel, den skal egentlig ikke gjøre så veldig mye, men den skal styre utskytningen, ta bilder/film under ferden, og ha et trådløst nettverkskort for fjernstyring. I tillegg skal en del målinger logges, fart, trykk akselerasjon, høyde. Noe sånt. Planen er å ha tatt verdensrekorden for vannraketter innen fem år, driver og funderer på kostruksjonen for tiden. Mesteparten av loggingen (hmm, alt) kan gjøres av en mikrokontroller. Men jeg vil ha et kamera ombord, og da tenkte jeg at jeg kunne bruke et usb webkamera. Alterativt kan jeg ha et lite kamera med sender, så kan jeg stå med en yagi og ta i mot signalene. Et annet alternativ er jo å blage kretskort og bygge en selv, men det vil jeg helst unngå.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Kvaliteten blir nok så som så, og du må nok muligens lodde og forlenge kortleseren, men et alternativ kan være en slik og en sånn kan nok fungere. Klart med WLAN, kompakt størrelse og batteri gjør hvertfall installasjonen lettere. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 En PDA er et godt altenativ, men de blir fort for store de også... Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 vell, det minste fullverdige pc hovedkortet er vel et via greie på 8 x 8 cm mener jeg og huske, og de er fortsatt for store. PDA og/eller microkontroller er nok de to alternativene du har der gitt. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Jaja, da blir det PDA... Kanskje like greit, siden de kan fås med GPS. Skulle hatt mulighet for ekstern antenne, 00 meter er litt i overkant for de fleste trådløse nettkort... Må med andre ord satse på å lagre film/bilder i minne. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Husk at senderen kan godt være svak dersom mottakeren er "kraftig". Med andre ord kan godt en PDA snakke helt fint over WLAN en kilometer og to borte hvis du i motsatt ende har en 26dB antenne som dette. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 Sant nok, men det kan bli litt problematisk a få siktet inn antennen på en vannrakett som er i bevegelse to kilometer borte. Tror nok at jeg bruker trådløs kun ved oppskytning og ved overføring av logg og video etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå