Gå til innhold

Er Asus P5B et bra hovedkort?

wolf91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Et hk egner seg ikke til å spille med, en gitar kan muligens egne seg.. :!:

Asus P5B er ett av et "uendelig" antall hk for S775 som egner seg bra som "grunnstammen" i ett system for en som skal "spille" (PC-spill), sammen med f.eks. en E6600, 2GB DDR(2)-1000.. og ett 8800GTS/GTX.

P5B er relativt rimelig med tanke på sitt gode rykte for å klare en høy FSB.

P5B Deluxe er ett langt mer "forseggjort" hovedkort med ett enda bedre rykte, men koster atskillig mer.

Konklusjonen er likevel at trådstarter med god samvittighet kan kjøpe ett P5B for "å spille med". ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Finnes det ikke noen rimligere pris på deler til en spille-pc. jeg tenkte på et budsjett på rundt 3000-3500kr :hmm: men de delene du ramset opp passer de sammen?

8165288[/snapback]

Selvsagt finnes det, men det er jo også avhengig av hvilke krav du setter til hva du definerer som en "spille-PC". Ikke minst hvilken skjermoppløsning du "må ha" og hvor høy bildekvalitet du skal ha ("eyecandy").

(Jeg tolker det som ett system hvor det er lagt vekk på god spillytelse, som igjen vil bety at *skjermkortet* står for den viktigste kostnaden).

Jeg klarer ikke helt å følge tankegangen til de som tenker hva som "passer sammen" da all kompatibel hardware i utgangspunktet "passer sammen". Dvs. de vil gi akseptabel ytelse gitt ett bruksbehov.

En Core 2 Duo CPU "passer" i ett kompatibelt S775 hk, ett PCI-E skjermkort i ett hk med PCI-E slot.. DDR2-brikker i ett hk med DDR2-slot'er.. osv.

Mao:

Gitt ett visst "behov" for spillopplevelse finnes det "en bråte" med hk.. både for S775, AM2 (og enn så lenge litt for S939) som sammen med ett gitt skjermkort og tilstrekkelig RAM (idag vil det si 2GB) vil fungere fint for en som skal "spille".

Utifra enkelte som poster jevnlig på forumet vil kravet være 8800GTS eller bedre med tanke på skjermkort.. gjerne i SLI.. og ett nForce SLI hk for S775 til godt over 2k.

For andre vil ett Sempron/S754-system med 7600GS gi tilfredstillende spillopplevelse.

Jeg kan ikke vite hva som er "minstekravet" i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder hovedkort, så har jeg lest et par tester, bla. på tom's, der de har testet et dyrt og et billig kort opp mot hverandre. Hovedkortet har ganske lite å si når det gjelder ytelsen på en maskin, når de står i standard konfigurasjon. At enkelte kort lar seg overklokke mer enn andre blir en annen sak. Slik sett trenger du ikke å stresse så masse med hovedkortvalg, så sant kortet har antall inn/utganger og slikt som du mener du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...