Norgesannonser Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Saken: Har en bærbar PC med 1 stk .HDD delt i 2 partisjoner. Har hatt en type HDD krasj, og stort sett alt av programvare som bruker mappen /programfiler/ fungerer ikke. Puttet HDD i eksternt kabinett og fikk sikret data (tatt backup helt up-to-date), og valgte etterpå å formatere HDD. (Kun partisjon C: - DVS systempartisjonen) Puttet så HDD tilbake i bærbar PC med recovery DVD i, og skrudde på. Vips, mangler en fil og kommer ikke lenger. Booter ikke på DVD, og ikke får jeg gjort noe annet enn å skru av PC med Ctrl+Alt+Del Hva må jeg gjøre nå? For min del kan jeg gjerne formattere hele HDD, men vet ikke hvordan jeg gjør det... - Vet dog ikke om det hjelper noenting da PC etterspør en fil. Husker ikke i farta hva den filen heter, men det er en fil som er hyppig omtalt på forumet. Har lest "alle" poster om denne filen, men ble ikke klokere... PS: Har kjørt "Computer Management"/Diskbehandling og får beskjed om at HDD og begge partisjoner er OK (når den står i eksternt kabinett). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Er det NTLDR filen du mener? Du må nok satse på å boote fra DVD (hvis det er slik din recovery skal fungere, det kan kanskje variere). Sjekk innstillingene i BIOS for bootrekkefølge, DVD spiller skal stå før HDD. Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Hei Hårek! Hadde håpet du stakk innom :-) Da er mitt andre spørsmål: Hvordan kommer jeg inn i bios? Har gjort det for leeenge siden, men husker ikke nå lenger... EDIT: Ja det var den filen jeg mente :-) Endret 15. mars 2007 av Norgesannonser Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det varierer litt på forskjellige fabrikater. Forsøk F1, F2, eller annen F-tast. På stasjonære er det som regel Delete-tasten. Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg skal prøve dette nå... Fant noe info for andre som søker i forumet: Hvordan komme inn i Bios på bærbar PC: Kilde til å finne inngang til bios på din PC Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Bios er system kjernen i din datamaskin. Her gjør du instillinger som å velge oppstarts media, stille systemklokken osv. For å komme inn i BIOS må du trykke følgende ved oppstart: Acer® F1, F2, CTRL+ALT+ESC AST® CTRL+ALT+ESC, CTRL+ALT+DEL Compaq® 8700 F10 CompUSA® DEL Cybermax® ESC Dell® 400 F3 Dell 400 F1 Dell Dimension® F2 or DEL Dell Inspiron® F2 Dell Latitude Fn+F1 (etter oppstart) Dell Latitude F2 (ved oppstart) Dell Optiplex DEL Dell Optiplex F2 Dell Precision™ F2 eMachine™ DEL Gateway® 2000 1440 F1 Gateway 2000 Solo™ F2 Hewlett-Packard F1, F2 IBM® F1 IBM E-pro Laptop F2 IBM PS/2® CTRL+ALT+INS after CTRL+ALT+DEL IBM Thinkpad® (nyere) Windows: Programs-Thinkpad CFG. Intel® Tangent DEL Micron™ F1, F2, or DEL Packard Bell® F1, F2, DEL Sony® VIAO F2 Sony VIAO F3 Tiger DEL Toshiba® 335 CDS ESC Toshiba Protege ESC Toshiba Satellite 205 CDS F1 Toshiba Tecra F1 or ESC Kommer tilbake til hvordan det går med meg etterhvert :-) Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 På min Acer var det F2 som fungerte. Nå booter jeg fra DVD, og Norten Ghost overskriver C: partisjon helt etter planen. Spennende å se om det fungerer til slutt. PS Er det slik Norton Ghost vil lage bootable DVD-backuper av mitt system? (Speiling ?) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, Ghost kan skrive direkte til DVD og den kan bootes. Slik er det i alle fall for Ghost 2003, som er den versjonen jeg kjenner. Lenke til kommentar
Norgesannonser Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Kjører fremdeles boot / installasjon fra DVD (=10 timer). Mange Bad Sectors - så jeg har bestilt ny HDD som jeg henter etterpå. Er det noen sjanse for at min HDD (gamle) kan få et nytt liv? - Har et eksternt kabinett til den... Evt. hvordan er det med rekl./ garanti? Det er en DW disk 2,5" 60 GB - påtrykt dato er november 2005, ergo 1,5 år gammel. Kvittering finner jeg ikke i øyeblikket, men produsenten skriver selv dato på HDD. EDIT: Kan årsaken til problemet med "Bad Sectors" være at HDD nå er formattert som NTFS - og recovery DVD var tatt fra FAT32? Endret 16. mars 2007 av Norgesannonser Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Er det noen sjanse for at min HDD (gamle) kan få et nytt liv? - Har et eksternt kabinett til den... 8166189[/snapback] Hvis du har noen data du ikke har noe imot å miste, så... Når disken ført har begynt å feile, egner den seg stort sett som kjøleskapsmagnetdonor. Evt. hvordan er det med rekl./ garanti?Det er en DW disk 2,5" 60 GB - påtrykt dato er november 2005, ergo 1,5 år gammel. Kvittering finner jeg ikke i øyeblikket, men produsenten skriver selv dato på HDD. 8166189[/snapback] Dette burde være en garantisak, men når du ikke har kvittering, så kommer det jo litt an på butikkens velvilje. Du har ikke en eller annen elektronisk kvittering på den? EDIT:Kan årsaken til problemet med "Bad Sectors" være at HDD nå er formattert som NTFS - og recovery DVD var tatt fra FAT32? 8166189[/snapback] Nå ble jeg litt usikker her, men nei, jeg tror ikke det. bad sectors ligger på et 'lavere nivå' i disken enn filsystemet. Har du noe annet å boote fra hvor du kan kjøre en vanlig installasjon og se hva den sier når disken fortmateres? Evt last ned en eller annen linuxdistro, kjør installasjonen fra den og se om den protesterer noe. Edit, klargjorde M. Endret 16. mars 2007 av mysjkin Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Kan årsaken til problemet med "Bad Sectors" være at HDD nå er formattert som NTFS - og recovery DVD var tatt fra FAT32? 8166189[/snapback] Nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå