Gå til innhold

Video på SD kort

Anbefalte innlegg

Er blitt ganske interesert i kamera som tar opp på SD kort, og lurer på hvilken felle man går i hvis man kjøper et kamera som dette: http://www.akam.no/lanseringsguide/product...productId=58456

Med to tre kort som dette: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=42214

og tilgang til pc eller fotobutikk skulle det gå an å dra på ferie med det.

Har en Panasonic TH-42PV500E tv, denne har kortleser for SD kort og støtter mpeg4.

I manualen til denne tv, en er det en tabell med opptakstid for 1 GB minnekort hvor det står at i "ekstra fin" kan man ta opp i 1 t. og 50 min. I "normal "kan man ta opp i 9 timer.

Dette gjelder hvis man tar opp fra tv og til et 1 GB minnekort.

I omtalen til kameraet står følgende: Toppmodellen SD1 lagrer video direkte på Secure Digital-brikker. En brikke på 4GB gir plass til 40 minutter med film i full kvalitet, og 90 minutter i laveste kvalitet.

Hvorfor denne enorme forskjellen avhengig av hvlket media man tar opp fra?

Har det noe å gjøre med at kameraet bruker AVCHD, og hva betyr det for meg som bruker?

Fint om noen vil komentere dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke noe å si hvilken kilde man tar opp fra, men derimot komprimeringen. Hvis du tenker deg en DV-tape, gir den 60min (les: 65min) video i SP-mode, noe som tilsvarer litt over 13GB når du overfører det til PC-en. Med andre ord er ikke kvaliteten så veldig mye å skryte av i laveste eller "normal" kvalitet, men det er jo en smakssak. Det er jo også verdt å nevne at det blir brukt en annen kodek, men forskjellen er ikke så vanvittig stor.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si for mye om codecs, for det er ikke min sterkeste side.

Jeg har lenge vært kritisk til opptak på minnekort, for hvis du drar på langtur, kan det fort bli fryktelig dyrt å ha med nok lagringskapasitet.

Men i dag koster slike kort så lite, at det ikke lenger er noe stort problem.

Selv kommer jeg seriøst til å vurdere en slik løsning når jeg skal kjøpe videokamera.

Erik

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke si for mye om codecs, for det er ikke min sterkeste side.

Jeg har lenge vært kritisk til opptak på minnekort, for hvis du drar på langtur, kan det fort bli fryktelig dyrt å ha med nok lagringskapasitet.

Men i dag koster slike kort så lite, at det ikke lenger er noe stort problem.

Selv kommer jeg seriøst til å vurdere en slik løsning når jeg skal kjøpe videokamera.

Erik

8166378[/snapback]

Klart det er spennende med minnekort. Men foreløpig er det ganske dyrt som du nevner. Panasonic satser jo sterkt på P2-kort, dette er egentlig bare 4 SD-kort som er satt sammen. Men foreløpig vil jeg si at det er relativt dyrt i forhold til alle fordelene DV-tape gir. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...