kurka Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg har en 42" LCD fra Toshiba, og har nå forsøkt en DVI til HDMI kabel (altså DVI på PC'en og HDMI på TV), men får ikke full oppløsning på TV. Når jeg velger 1920x1080 så blir TV svart. På en del andre varianter så får jeg bilde på TV, men i lav oppløsning. Usikker på hva oppløsningen er, men noe særlig mer enn 540 vertikalt er det nok ikke. Skjermkortet (Radeon Mobility 9700) rapporterer maks oppløsning som 1920x540. Litt snodig på en måte, men det har kanskje noe med interlaced å gjøre? 540*2 er jo 1080... Men - er det noen som har noen tips på hvordan jeg får 1080 på TV? Jeg fikk beskjed i butikken om at det skulle gå an (og selgere lyver da vel aldri? :-s ) H Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 det at den er 1080i, trodde jeg betø at den er interlaced, noe som gjør at du får større bilde, men at to og to pixel rader er like, dermed vil du ikke kunne kjøre 1080... men mulig jeg har missforstått. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 PC utgang er progressiv, det er dobbelt så mye informasjon som interlaced. Det er ingen mulighet for at skjermen din klarer 1920x1080p. Vet dog ikke hvordan du kan få 1080i ut. Lenke til kommentar
kurka Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takk Hårek. Det forklarer ihvertfall problemet skulle jeg tro. Kanskje jeg får dra til butikken og spikre selgeren opp på veggen etter ørene :S Muligens etter å ha sjekket litt mer først, hehe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Forskjellen er vel PC signal kontra TV signal. Har du et HDTV signal så vil det kunne være 720p eller 1080i, mens en PC helst bare vil gi et progressivt signal og må 'overtales' litt for å kunne gi et TV signal. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 sikker på at tvn din støtter full hd i det helet tatt? Lenke til kommentar
Juke Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Sjekk spesifikasjonene på TVen din i forbindelse med tilkobling av slikt utstyr. Det står sannsynligvis nevnt hvilke maksoppløsninger som støttes ved slike tilkoblinger bakerst i brukerveiledningen som fulgte med TVen, i de tekniske spesifikasjonene. Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Bare gi oss link til tv'n din så får du svaret med en gang Lenke til kommentar
kurka Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takker og bukker. Link til SmartClub sin info her: http://www.smartclub.no/elektro/Details.aspx?prd=1620. Finner ikke Toshibas egen info. Den skal støtte full HD på HDMI-kontakten. Ikke full HD på VGA Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Har du testet med en annen pc? Jeg får ikke min laptop (Radeon 9600 Pro) til å sende noe større bilde enn 800x600 til tv'n min (Bravia 40V2500), setter jeg høyere oppløsning blir bildet svart. Derimot fungerer min stasjonære pc (7800 GTX) helt flott i 1366x768. Har du forresten testet andre oppløsninger? Er det kun ved 1980x1080 bildet forsvinner? I tillegg bør du finne ut om tv'n din støtter 1:1 pixel mapping over HDMI. Hvis den ikke gjør det får du mest sannsynligvis overscan, altså bildet pc'n sender er større enn det panelet klarer å vise, så den kutter deler av det. Endret 16. mars 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
kurka Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takk. Nei, jeg har ikke prøvd med andre pc'er enda, siden den stasjonære har stasjonert seg i et annet rom. Men jeg skal nok forsøke det om jeg ikke finner en annen løsning. Usikker om den støtter 1:1 - har ikke klart å finne noe info om det. Jeg får bilde i noen oppløsninger, men det ser ut som uansett hvilken av de jeg velger, så blir det egentlig samme oppløsning på tv'en, og det blir ikke særlig høyt. Vet ikke hvor høy. Svarte så vanskelig ting skal være... Tro hvor det ble av plug'n play? ;-) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Jeg har ikke funnet noe info om PC-kompatibilitet for denne modellen, men her er en som hadde nesten samme TV-en, det endte med at han returnerte den. Når du skal koble til PC skal du bruke en oppløsning på 1920*1080. TV-en har et 1080p-panel, og i utgangspunktet skal det ikke være noe i veien med å koble til PC med perfekt resultat. Problemet er imidlertid at produsentene er elendige når det gjelder PC-kompatibilitet, TV-ene mangler svært ofte støtte for riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping fra PC. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Her er produktinfo for denne modellen på Toshibas nettsider. I brukermanualen man kan laste ned derfra (som vel å merke er på svensk og heniviser til "WL66" av en eller annen grunn) står det følgende om HDMI-inngangen på side 6 (oversatt fra svensk - klipp&lim funker ikke, og jeg gidder ikke gjengi alle de svenske tegnene ): Den er utformet for å fungere best med 1080i høyoppløste videosignaler, men tar også imot og viser 480i, 480p, 576i, 576p og 720p. Det nevnes dessverre ikke noe om 1080p der så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
kurka Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Takk. Jeg sjekker dette i manualen når jeg kommer hjem. Jeg HAR faktisk lest den ( ;-) ), men ikke funnet det du nevnte. Faen om det ikke funker - jeg ble fortalt at det skulle gå. Jeg spurte helt konkret om det og han viste meg til og med tv'en koblet til en mac og sa det var 1080... jeg håper han har rett og at det er noe som kan stilles inn et eller annet sted. Problemet kan vel være som nevnt over å få 1080i ut fra pc'en Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 På mitt skjermkort ATI x800xt kan jeg gå inn på selve driveren og velge signalet. Om det skal kjøre Interlaced eller Progressive signaler mot tven. Er ikke alle skjermkort som støtter denne funksjonen slik jeg har forstått det... Men du kan prøve og oppdatere driverne dine og se om det kommer opp . Du går i tilfelle inn på driveren så "monitors -> går inn på skjermen som er tv'n (vet ikke om du har den som nr 1 eller nr 2) -> gå på troubleshoot -> trykk force 1080i mode". Dette skal fungere, men er mer behagelig med 720p framfor 1080i. Håper du får noe ut av dette . Mvh Jabbala Lenke til kommentar
kurka Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Jeg har ikke noe sånt i driverene nå, men jeg skal prøve oppgradering. Nå virker det egentlig som Mobility 9700 hverken støttes av Ati eller Acer (jeg har Acer-PC), ihvertfall var det sånn da jeg fikk pc'en. Ingen gadd å lage nye drivere. Men jeg kan sjekke ut Omega-drivere også. På den annen side - er det bedre med 720p, så kan det jo være jeg gir f... Jeg får teste det også om jeg får det alternativet. takk Jabbala Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå