Fjellhesten Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei, Trenger litt hjelp til å overklokke E6600. Her er PC'en min; Shuttle SD37P2 kabinett Hovedkort er innebygd i kabinettet, heter Shuttle FD37 Intel core 2 duo E6600 2 GB 667 Mhz(PC5300) ram. Er 2x1 GB brikker MSI GeForce 7950 GT 512 mb passivt, kjøleribbe Random DVD brenner 2x 250 GB Disker Bruker alt av stock vifter og bruker Shuttle's CPU vifte istedenfor Intel sin, den skulle visst være bedre. Har ikke klokket noe og sånn ser det ut på temperaturer ifølge everest; CPU Kjerne 1: 37c CPU kjerne 2: 35c GPU: 99c Harddisk 1: 50c Harddisk 2: 45c Spenningsverdier: CPU kjerne 1.23 v Chipset 1.52 v DIMM 1.79 v Hvordan finner jeg ut temperaturen under load? Tenker tempraturene ser bra ut, skjermkortet var varmt men tror det skal tåle det. Så er det bare å kjøre på å stille FSB litt og litt opp helt til jeg merker PC'en blir ustabil, da stiller jeg opp volten litt? Og seff sjekke temperaturen hver gang? Takker for svar, Bendik Dahle Lenke til kommentar
Megern Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Still inn ram:fsb divider på 1:1. Så kan du laste ned orthos for å se load temperaturer og du kan teste systemet om det er stabilt. Videre så har du stort sett rett. Juster opp fsb og øk volt vis det blir ustabilt Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Stiller inn ram:fsb i biosen et sted viul jeg tro:) Skal lete etter den. Har lasta ned Orthos, skal prøve å finne ut hvor jeg ser load temprature. Takk for svar;D Lenke til kommentar
Megern Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Forklarte litt dårlig kanskje. Orthos er en stress test som stresser begge kjernene 100% og da kan du lese av i everest. Den ram:fsb greia er i BIOS ja. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Okey, da skal jeg nok få målt load tempen:P Me ifølge everest er DRAM:FSB 10:8 , og jeg kan ikke endre denne i BIOS(tror jeg). Er dette viktig? Og jeg satte opp FSB fra 267 til 270 nå, og det som skjer er at multiplieren faller til x6 istedenfor x9. Jeg har nå bare 1,625 Ghz:S Hvordan retter jeg opp det? Lenke til kommentar
Megern Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Da må du slå av noen av funsksjonene i BIOS. Det er noe som heter EIS( Intel enhanced speed steep) det må av. Så kan se i windows om pcen står i bærbar modus (strømsparing). Det som skjer når du bruker pcen da er at du multiplieren går opp imot 9 igjen, så det er ikke så veldig farlig. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Finner ikke EIS i BIOS:S Lett som faen... Er det mulig å oppgradere BIOS på denne PC'en? Men den kjører på x6 multiplier når den ikke gjør så veldig vanskelige oppgaver. Tomk en stress-test på CPU og da var den seff på x9:D Så har fått klokket den litt. Men CS:S lå nede på oppgavelinja, bruker vel ikke like mye krefter da men den var forttsatt på x6:S Burde jo få stilt inn RAM:FSB også. Fikk forøvrig testa den under load, var ca 55c tror jeg. Satte tilbake instillingene i BIOS til "beste instillinger for din PC" eller lignende, husker ikke ordet på engelsk. Kunne også valg "fail-safe settings". Poenget er at den står på x6 nå også! Tror du/dere det er satt opp at den skal gå på x6 når den ikke jobber så mye? Vil uansett ha den på x9 hele tiden, hvordan for jeg det? Endret 16. mars 2007 av _Bendik_ Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Satte FSB til 280 nå, så den ble klokket til 2528. Temperaturen kom opp til 58c på load på CPU'en, hvor langt mener dere jeg kan gå? Er 60c grensen? Og må fortsatt vite hvordan jeg stiller den inn til å alltid være på x9 multiplier, den går ned til x6 når den ikke jobber med tunge oppgaver. Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Satte FSB til 280 nå, så den ble klokket til 2528. Temperaturen kom opp til 58c på load på CPU'en, hvor langt mener dere jeg kan gå? Er 60c grensen? Og må fortsatt vite hvordan jeg stiller den inn til å alltid være på x9 multiplier, den går ned til x6 når den ikke jobber med tunge oppgaver. Lenke til kommentar
Megern Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Ja, ville ikke gått langt over 60. Ville prøvd å holde meg under 60 grader, men bruker du stock vifte og hvilken volt kjører du på Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Bruker stock vifte, den som fulgte med shuttle'n. Felt Verdi CPU kjerne 1.17 DIMM 1.79 V Chipset 1.52 V Under Orthos testen nå ble volten på CPU'en 1.31 V, var oppom 1.33 v. Ble 52c nå, så skal klokke litt til:p Tror vifte-instillingene var satt til "low" forrige gang. Kopierte dette fra everest, husker ikke hva som sto i BIOS men regner med at det er det samme. Men hvordan for jeg den til å alltid kjøre på x9 multiplier? Takker for svar btw Endret 16. mars 2007 av _Bendik_ Lenke til kommentar
Megern Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Prøv å gå inn på kontroll panel i windows. Gå inn på vedlikehold elns. så er det strømstyring. Rart at du ikke finner eist i BIOS. Du kan nok synke noen grader ned med bedre kjøling, men du kan klokke litt mer. Det er volten som gjør sånn at tempen stiger fort, så prøv å ha så lav vcore som det er stabilt på. Jeg kjører min E6600 på 3150 mhz og 1,35 vcore. Har da ca 48 grader maks load. Dette er gjort med en zalman 9700, men tviler litt på at den får plass i Shuttelen din. Men det er ingen garanti for at din klokker like lett opp. Endret 17. mars 2007 av Megern Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Tror ikke den er i BIOS i det hele tatt, har lett ganske godt:S Prøver å klokke litt til, siden tempen ikke er 60 på load enda:p Men må finne ut av hvordan jeg for den på x9 multiplier hele tiden:S Lenke til kommentar
Megern Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Har du prøvd i windows enda da. Endret 17. mars 2007 av Megern Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Ja, gikk inn på: Control Panel--->Performance and Maintenance---->Power Options--->Og satte den på skjemaet "max battery". Da skrur den aldri av skjerm eller harddisk og Systemet går i Standby etter 20 min. Riktig gjort? Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Har sett den, men skjønte ikke helt hvordan jeg installerer ny BIOS. Jeg laster over .bin filen på disket, men måtte ha en flash utility i tellegg eller noe, vet du hvor jeg finner den? Og hvordan vet jeg om jeg har SD37P2 v2 eller vanlig? Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 18. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2007 (endret) Fikk oppdatert BIOS nå Måtte kjøre et oppdateringsprogram som lå på CD'en som fulgte med kaninettet. Den spretter litt lettere opp til x9 multiplier nå, men den ligger ikke der:S Det kom 1 ny funskjon i BIOS, og jeg kan ha RAM på 800 Mhz som jeg la merke til, denne lå under "CPU Clock" elns og sto sammen med "FSB Speed"(eller lignende, denne jeg stiller på for å øke FSB/overklokke). Den het: "PCIEX CLK". Trykket jeg på den var alternativene; "Sync by CPU Clock" og "Fixed 100 Mhz". Sto på det første alternativet som standard. Hvilket alternativ skal jeg velge? Og det med ram:fsb , er det mulig å stille inn det ved å stille inn hastigheten på RAM'en elns? Jeg satte den på 667 Mhz siden det er den Hastigheten RAM'en skal kjøre på uten at den er overklokket. Som standard sto den på auto. Kan jeg overklokke RAM'en min ved å sette den på 800 Mhx? Det blir mye klokking da... :S Og kan jeg sette ned CAS latency til 4? Står på 5 nå. Endret 18. mars 2007 av _Bendik_ Lenke til kommentar
Fjellhesten Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) EDIT: Leste på Intels nettsider at jeg måtte ha på "Allways on" under Power Options. Nå kjører proessesoren alltid på 9 multiplier! Trenger fortsatt hjelp med ram og volt tho;) Fant dette i everst nå! Felt Verdi Enhanced SpeedStep Technology (EIST, ESS) Støttet, På Denne må jo av som du sa, men jeg finner ikke funksjonen i BIOS. Er det en annen måte å slå den av på? Og volten på CPU'en var 1.35 under load. Er dette for mye? Den kom opp til 58c etter 1t30m i everest. FIkk ingen feil meldinger tho. Dette kunne jo synke temperaturen betraktelig. Nå står volten på "auto", ligger på 1,188v på idle. Med dette sagt legger jeg til at min FSB er 278 i BIOS og 278,9 i everest. Dette gir 2509 Mhz når prossesoren jobber og multiplieren blir 9. Endret 19. mars 2007 av _Bendik_ Lenke til kommentar
Megern Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 1,35 i volt er ikke for mye. Du burde ha fixed 100 mhz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå