Gå til innhold

Hjelp til kjøp av en liten ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ekstern harddisk, men er usikker på hvilken jeg skal velge, den skal brukes med den bærbare pcn min.

Kravene mine er:

-Liten

-80 eller mer GB

-Gjerne rask

-Vil helst kunne ta den med i bærevesken, men må ikke

-Helst strømforsyning gjennom USB

Jeg vet ikke om det er noen flere ting som spiller en stor rolle innen eksterne harddisker, men hvis det er noe jeg har glemt så si ifra.

Jeg har sett litt på disse: Packard Bell 120 GB, Packard Bell 120 GB annen type, Westen Digital 80GB Passport 2.

Tar gjerne imot andre forslag.

Takker for alle svar.

Endret av s1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke konkrete forslag til merker osv, men til noen detaljer vedr slik HDD:

Jeg regner med at du ønsker en så liten som mulig HDD, som skal bli med "overalt". Da vil jeg anbefale deg en som kan kjøres fra USB porten på din PC, UTEN strømforsyning.

Jeg har en slik, og er veldig fornøyd. 1 usb kabel mellom HDD og PC (tar 2 tilkoplinger på PC for å få nok strøm) - og vips er HDD oppe "på nett". Man slipper med andre ord å dra på en strømforsyning som er like stor (eller større) enn den eksterne lille harddisken.

I de fleste eksterne små HDD står det 2,5" drive, mens i "vanlig" ekstern HDD står det en 3,5". Omløpshastigheten på skivene inni er normalt 5400 o/min på de små og 7200 o/min på de store.) Med andre ord er store eksterne raskere, men ditto mer å dra med seg (stor HDD + strømforsyning).

Man kan få små 7200 o/ min HDD, men de koster...

Ved vanlig "Office-bruk" merker man knapt noen forskjell (er min påstand), men skal du redigere video vil du merke det...

Lykke til ved valget!

Lenke til kommentar

Ja, det med strømforsyning gjennom USB er noe jeg kan tenke meg, og jeg tror alle de som jeg har nevt har det.

Men er det ingen som har noen spessielle forslag??

En ting til, det med SATA og 7200 eller 5200 o/min, har det noe stort og si?

Lenke til kommentar
En ting til, det med SATA og 7200 eller 5200 o/min, har det noe stort og si?

Det var det jeg prøvde å kommentere med:

Ved vanlig "Office-bruk" merker man knapt noen forskjell (er min påstand), men skal du redigere video vil du merke det...

Men forstår godt hvis du ikke så det i sammenheng :-)

Altså:

5400 o/min er helt ok til vanlig bruk av PC

7200 o/min bør velges hvis videoredigering osv - sikkert ved store spill også...

Endret av Norgesannonser
Lenke til kommentar

ok, men siden det er en ekstern harddisk jeg skal ha, kommer jeg nok ikke til å bruke den til videoredigering og sånt.

Skal heller bare bruke den til å lagre musikk og filmer og sånne ting. Men det jeg mener med rask er om den kan overføre filmer/musikk og sånt raskt mellom PCn og den eksterne harddisken.

Men er det noen som har noen konkrete anbefalinger?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

En 5400 o/min er mer enn rask nok til:

- å overføre filmer (og se dem på PC'en fra ekstern HDD)

- å høre på musikk etc fra HDD via PC

- å spille en del spill

Jeg har ingen konkrete anbefalinger, da mitt inntrykk er at de fleste er ganske like. Jeg har ingen tester å vise til heller.

Selv bruker jeg stort sett Western Digital, men det er 3,5" HDD. Skal nå kjøpe min 3.de i løpet av 4 måneder. (250 GB for 695,- på PSdata for øyeblikket). Jeg har også 1 stk Maxtor som gjør en god jobb.

Min anbefaling er derfor: kjøp en ekstern HDD fra et merke som er kjent. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...