HDSoftware Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Heisan Finnes det en funksjon som forteller jeg om en streng inneholder et tall eller ikke? jeg har prøvd VAL, men den returnerer 0 hvis det er tekst eller 0 i strengen og det holder ikke. I Clarion (jada Jorn - Clarion igjen) så gjør jeg enkelt og greit slik: if Numeric(SomeString[Position]) then ' Posisjonen i strengen er nummerisk End if Ikke kom med programmerings forslag for det klarer jeg fint selv. Er ute etter innebyggede funksjoner fordi disse ligger nærere kjærnen og er derfor hurtigere. mvh Ole Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Du kan jo bruke IsNumeric i Char-klassen: Dim sTest As String = "Hello 42"MessageBox.Show(Char.IsNumber(sTest(6))) Endret 15. mars 2007 av aadnk Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Integer.Parse eller Integer.TryParse Forslag: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Enten: dim Number as Integer = 0 if Integer.TryParse(minString, Number) = false Then MessageBox.Show("Ikke et nummer.") Eller: Dim Number as Integer = 0 try Number = Integer.TryParse(minString) Catch ex as Exception MessageBox.Show("Ikke et nummer.") End try Endret 15. mars 2007 av jorn79 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå