^fmj Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Eksemplet jeg fant på skatteetaten.no, var for en aksje. Hvis man da har fond, skal man da ta utgangspunkt i inngangsverdien til de andelene som man har solgt? Endret 15. mars 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Da benytter jeg meg av en bump. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Skjermingsmodellen har vel ikke noe med fond å gjøre? Det er aksjens kostpris som er utgangspunktet for skjermingsgrunnlaget. Er aksjen kjøpt etter at aksjonærmodellen trådte i kraft, er det kjøpesummen inkludert kjøpsomkostninger som er skjermingsgrunnlaget. Ved nystiftelse av aksjeselskap etter 1.1.2006 vil innskutt kapital (andel av aksjekapital pluss ev. overkursfond) være aksjens kostpris og dermed også aksjens skjermingsgrunnlag. Fra skattebetalerforeningen. Endret 16. mars 2007 av Sol79 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Hvordan er det med skatt på fondsgevinst da? Lenke til kommentar
KurtM Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Skjermingsrenten fastsettes på bakgrunn av gjennomsnittlig tre måneders rente på statskasseveksler, som er en tilnærmet risikofri rente. For 2006 tilsvarer dette en rente på ca. 2,1 prosent (rente etter skatt). Det er fortsatt slik at en eventuell gevinst kommer til beskatning når du selger aksjefondsandeler. Du må betale 28 prosent skatt av gevinsten som overstiger skjermingsrenten. For deg betyr dette at årlig avkastning opp til skjermingsrenten vil være skattefri. Skjermingsrenten gjelder kun for aksjefondsandeler som er kjøpt etter 1. januar 2006. Du må eie andelene 31.12 for å få skjermingsfradrag. Du får altså ikke skjermingsfradrag for det året du selger andelene dine. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2007 Da skal jeg altså bruke inngangsverdien på andelene for å regne ut skjermingsfradraget? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå