Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Har akuratt gått til innkjøp av et Club 3D Geforce 7600 GS AGP skjermkort pga bytte til ny LCD-skjerm. Kjørte på et gammelt Geforce Ti 4200 kort når jeg fikk den nye skjermen, men viste seg straks at kortet var altfor utdatert selv om jeg ikke spiller så mye. Ved video-avspilling på LCD-en ble bildet uskrapt og "blurry" jo større avspillingsvinduet ble. Et nytt kort burde klare å gi klare og skarpe bilder og video på en LCD-skjerm, derfor kjøpte jeg Geforce 7600 GS (Kjøpte AGP versjon grunnet mangel på PCI-express slot på mitt hovedkort). Men videoen og bildene viser seg å ikke bli bedre, kanskje litt skarpere hvis man legger godviljen til, men aldersforskjellen på kortene og teknologi-forbedringene er såpass store at forskjellen burde være som natt og dag. (Det er nesten fristende å bytte tilbake den gamle CRT-skjermen, der både bilder og video-avspilling var klare som dagen) 7600 GS klarer heller ikke en større oppløsning enn 1280x1024, t.o.m mitt gamle kort klarte å komme opp på det nivået! Burde ikke forskjellen på kvalitet være ihvertfall synbare for det blotte øyet? Har installert kortet etter boka, mitt gamle kort var også fra nVidia, så klus med driveren burde være utelukket. PSUen produserer 530 W og alle tilkoblinger er dobbelsjekket. Ingen andre feil som blåskjerm og "power warning". Hvor kan feilen ligge? Kan min Samsung Syncmaster 931c være kilden til problemet? Endret 15. mars 2007 av Haazen4 Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) det er nok verken skjermen eller skjermkortet som er problemet. det kan vere videoen eller måten videoavspilleren forstørrar videoen på. øppløsninga på skjermkortet ditt kan gå til 2048x1536 på en enkelt skjerm. grunnen til at du kun får 1280x1024 er at skjermen ikkje støttar høgare. edit: om du tar vekk haka ved skjul modi som skjermen ikke kan vise får du opp alle oppløysingane skjermkortet støttar. Endret 15. mars 2007 av Semikolon Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) ser at skjermen min ikke støtter høyere oppløsning enn 1280x1024, så da er det problemet ute av veien! Kan legge til at avspilling av samme DVD-film ga et klart skarpt bilde på min gamle CRT-skjerm, mens kvaliteten var synlig verre på LCD-skjermen. Feilen må ligge med drivere/innstillinger rettet mot LCD-skjermen. Endret 15. mars 2007 av Haazen4 Lenke til kommentar
genesis Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) alt annet enn den native oppløsningen på lcd skjermen får redusert kvalitet. Det er altså ett 1280*1024 "video" singal du har lyst på om du vil ha det klinkeklart. CTR sliter ikke på denne måten. Skal jeg se dvd / film via maskinen kobler jeg den ofte opp til mitt gamle 20" TV, som gir grisebra bilde. Endret 5. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) oppløsningen er stilt inn på den native oppløsningen til skjermen min, som er 1280x1024. Dette løser dermed fortsatt ikke problemet... Kan video-codecene mine være utdatert eller ikke tilpasset LCD-fremvisning? Endret 15. mars 2007 av Haazen4 Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 som sagt, mest sannsnig videoen eller måten spillren din forstørrar bildet på. viss det er berre video som er slik Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 men siden video-avspilling fungerer plettfritt på en crt-skjerm, men blir "sløret" på steder under avspilling på en lcd-skjerm, så må jo skjermtypen ha noe å si...når det kommer til programvaren ville jeg tro at vlc, media player osv, er tilpasset begge type skjermer... Men gir crt skjermer bedre og skarpere video enn nye lcd-skjermer som en generell regel? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 En LCD er i utgangspunktet skarpere enn CRT. Skjermen skal ikke ha noe å si (ser bort fra generell bildekvalitet) på avspilling, kan du prøve å beskrive bedre hvilke problemer du opplever? Er det DVD du spiller av? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Les hva jeg skrev da. Alle LCD skjermer vil vise annet enn nativ oppløsning i redusert kvalitet. Det er nok ikke codec/avspiller software som er problemet. Du sier du kjører i 1280*1024, men det forandrer ikke video SIGNALET. Om det er vanlig dvd er det vel 720*et eller annet som er signalet som sendes til skjermen.Hvorfor vet jeg ikke, men CTR skjermen har vel ikke faste punkter den må vise, slik som LCDen...Video signal er en fast oppløsning, i motsetning til spillmotorer som er lagt for å kunne kjøre mange. Om du "kjører 1280*1024" i windows har det ingenting å si, når du kjører fullskjerm med ett 720*noe signal på denne LCD skjermen vil den måtte tegne opp 1280*1024 punkter uansett og kvaliteten blir redusert.Gjentar jeg meg nå? =PPrøv å kjøre videosignalet på skjermen, i "rute". Om du starter en dvd vil normalt sett denne ruten da bli 720*noe og du vil se at kvaliteten er slik du vil ha det.Enkelte LCD skjermer er bedre til å visa lavere oppløsning enn andre, men uansett blir det værre til lenger vekk man kommer fra den native oppløsningen. Når 1280*1024 punkter skal tegnes med ett signal på 640*480 blir det ikke så fint på lcd =P Endret 5. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 det er videospilleren som forstørrer bildet i fullscreen, ikkje skjermen. skjermen vil få samme oppløysing som skrivebordet ved fullscreen film Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 okey, skjønner hva du mener nå genesis, misforsto ditt forrige innlegg...men dette betyr jo at lcd-skjermer generelt ikke er gode på video-fremvisning, de fleste videoen åpnes i en liten rute man helst kunne tenke seg å dra større eller vise i fullskjerm. Kommer også de små "slørete" punktene som av og til dukker opp i skjermbildet, fra samme problem? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Min feil.Forsatt, problemet er tvilsom at alle disse programmene ikke funker, og ihvertfall ikke at de er "laget for ctr" ect, ye`?Om man tvinger programmet til å sende signalet som standar, i fullskjerm, blir det vel ikke så mye annerledes?edit_Er bare helt basic kunnskaper jeg har. Det er nok slik at LCD skjermer generellt ikke egner seg bra til å vise signal av lavere kvalitet. Som semi skriver, kan man muligens vinne litt på forskjellige programmer da det i dette tilfellet er de som blåser opp til 1280*1024 punkter.Ta med filmen til en kamerat med en 1280*1024 skjerm av samme størrelse og se om det er likt. Selv synes jeg det er bortkastet å se film på min dataskjermen. Ihvertfall om det er første gangen jeg ser den =) Endret 5. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Alle digitale skjermer har fast oppløsning, og film må derfor skaleres i de aller fleste tilfeller. Dette skal imidlertid ikke forringe bildet i den grad det er snakk om her. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 en video med lav oppløysing vil bli blurry eller "kantete" (dvs mange firkanta i bildet) avhengig av måten videoen blir forstørra på. f.eks paint forstørrar pixlar direkte slik at det blir et tydelig skille mellom pixlane, men windows picture and fax viewer forstørrar med antialiasing eller nåke lignande og bildet blir utydelig/blurry når det blir forstørra mykje. er videoen av dårlig kvalitet vil denne effekten bli sterkare men det er vanskelig å vite kva som er grunnen når vi iikje veit kva slags video det er snakk om her. er det 1:1 DVD skal det ikkje vere problem i det heile tatt Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Har du sjekket at fargeinnstillingene er på 32-bit og ikke 16-bit? Hadde problemer med avspilling jeg også da jeg kjøpte GTX-kortet, og så var det noe så banalt som at fargeinnstillingene i kontrollpanel hadde endret seg Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 takk for alle nyttige tips, men har fått et problem som stikker kjepper i hjulene for alt... etter en restart tok jeg vga kontakten ut av skjermen min(denne var ikke en gang koblet til pcen), bruker dvi-kontakten, men får plutselig ikkno bilde eller signal av denne... har restarta pcen gang på gang men bildet vil bare ikke dukke opp! har skjermkortet bestemt seg for å slutte å sende singnaler helt plusteslig, eller finnes det prosedyrer for å få bildet tilbake? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 kan du bestemme signalkilde på skjermen? Lenke til kommentar
Haazen4 Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) har en source knapp, den skal søke etter både vga og digitale signaler, men ingenting fungerer... edit: faren over, var bare å sette skjermkortet inn og ut av slot-en sin så ordnet det seg, merkelig nok Endret 15. mars 2007 av Haazen4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå