trra Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Føles like ille uansett. Og som sagt er ikke nettbank et alternativ. Kjøper kan jo annulere pengeoverføringen så snart han har fått kloa i bilen. 8170177[/snapback] Hvordan kan han gjøre dette? Jeg har ingen mulighet for det i min nettbank hvertfall. Skal han ringe banken og få de til å stoppe overføring? Lenke til kommentar
tsunammi2k Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Altså da er du passe frekk, og du kommer deg jo aldri unna?! Det er jo en bil som blir overført, ikke en liten ting som er ikke må omregistreres osv. Så lenge man skriver kontrakt og alt, så slipper jo ikke en slik evt. svindler unna. Hvis ikke han er fra en østeuropeisk mafia som har spesialisert seg på dette og klarer å få bilen til å forsvinne utenlands på et blunk da Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Altså da er du passe frekk, og du kommer deg jo aldri unna?! Det er jo en bil som blir overført, ikke en liten ting som er ikke må omregistreres osv. Så lenge man skriver kontrakt og alt, så slipper jo ikke en slik evt. svindler unna. Hvis ikke han er fra en østeuropeisk mafia som har spesialisert seg på dette og klarer å få bilen til å forsvinne utenlands på et blunk da 8170920[/snapback] Det er masse bilsvindling her omkring. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Føles like ille uansett. Og som sagt er ikke nettbank et alternativ. Kjøper kan jo annulere pengeoverføringen så snart han har fått kloa i bilen. 8170177[/snapback] Hvordan kan han gjøre dette? Jeg har ingen mulighet for det i min nettbank hvertfall. Skal han ringe banken og få de til å stoppe overføring? 8170817[/snapback] Tar jo mange timer (fra flere timer til 2-3 døgn, om det er helg) fra man overfører penger til selve transaksjonen blir gjennomført. Når man overfører penger blir den jo bare liggende i forfallsregisteret. Der kan man gå inn og slette overføringer som man vil. I hvert fall i alle de nettbankene jeg har brukt. Klart det hjelper på med kontrakt etc. Men man kan jo rive i stykker sitt eget eksemplar og nekte all kjennskap til motpartens. Har forøvrig ingen betenkeligheter med å overføre penger til bilselger-firma (seriøse og store), men hadde aldri gjort det til en privatperson før bilnøklene lå i min lomme i hvert fall. (Men om jeg hadde solgt en bil hadde jeg aldri godtatt bare en pengeoverføring i nettbank - den kan som sagt lett slettes i etterkant.) Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Tar jo mange timer (fra flere timer til 2-3 døgn, om det er helg) fra man overfører penger til selve transaksjonen blir gjennomført. Når man overfører penger blir den jo bare liggende i forfallsregisteret. Der kan man gå inn og slette overføringer som man vil. I hvert fall i alle de nettbankene jeg har brukt. Oki, hos meg så forsvinner pengene med engang, hvertfall så lenge jeg setter forfallsdatoen til samme dag som jeg betaler\overfører. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Tar jo mange timer (fra flere timer til 2-3 døgn, om det er helg) fra man overfører penger til selve transaksjonen blir gjennomført. Når man overfører penger blir den jo bare liggende i forfallsregisteret. Der kan man gå inn og slette overføringer som man vil. I hvert fall i alle de nettbankene jeg har brukt. Oki, hos meg så forsvinner pengene med engang, hvertfall så lenge jeg setter forfallsdatoen til samme dag som jeg betaler\overfører. 8172310[/snapback] I de to nettbankene jeg bruker, kan jeg slette registrerte beløp fra forfallsregisteret, før de er effektuert. I praksis må det vel skje samme dato, men det har jeg ikke testet. Hvis jeg derimot overfører til en annen av mine konti i samme bank, går det med en gang. Altså slik trra beskriver. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Altså da er du passe frekk, og du kommer deg jo aldri unna?! Det er jo en bil som blir overført, ikke en liten ting som er ikke må omregistreres osv. Så lenge man skriver kontrakt og alt, så slipper jo ikke en slik evt. svindler unna. Hvis ikke han er fra en østeuropeisk mafia som har spesialisert seg på dette og klarer å få bilen til å forsvinne utenlands på et blunk da 8170920[/snapback] Javisst er du frekk, og naturligvis kommer du ikke unna dersom du har skrevet kontrakt. Men folk er frekke. Og det blir mye styr for selger å få tak i pengene, selv om det går tilslutt (gitt at det er noe å hente hos kjøper...). Som selger ville jeg ikke risikert alt dette bryderiet. Men som kjøper kan jeg godt foreslå nettbank. Jeg er enig med de som skriver at det er mest fleksibelt. Jeg ville satset på cash. Alternativt handlet ma-lør (postkontor åpne lørdag). Det greieste er vel å avtale på forhånd med selger. Kanskje han synes nettbank er helt ok? Kanskje han ikke vil ha cash? Kanskje han synes bankremisse er fint? For noen år siden, da alle brukte sjekk, var bankremisse noe alle var fortrolig med (siden det fungerer og ser ut som en sjekk), men hvem vet hva en sjekk er i dag? Endret 17. mars 2007 av perjohan Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 (endret) Men trur faktisk det ikke er helt lov å komme med så mye penger kontant, hørte det av faren til en kamerat når han skulle handle bil, om noen kommer med så mye penger kontant, så skal det meldes fra elns, høres litt sykt ut, men er ikke helt sikker på hvordan det var.. 8161486[/snapback] Har dere hørt sånt tull? En kompis kjøpte seg bil til 130 tusen, betalte med cash. 8169961[/snapback] Jeg ser ikke bort fra at det fins en slik regel. Men hvem bryr seg om det? Hvis jeg skal selge en bil og får en bunke sedler, sjekker jeg (så godt jeg kan) om de er falske. Og det skal vel godt gjøres, for det skjer ikke ofte. Bortsett fra det, ser jeg ingen grunn til at en privatperson skulle bry seg om at en annen privatperson ønsker å betale med sedler. Selv om det skulle finnes en regel mot det. Endret 17. mars 2007 av perjohan Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 Er jo uansett ingen som kan vite at du har et større pengebeløp på innerlommen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå