Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøp av bil, betalingsmetode?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går jo ann å betale kontant da.

Det gjorde hvertfall folka som kjøpte Hiluxen min .. De kom med 75k cash.

Men er kanskje ikke heeelt å anbefale, er litt "risky" å gå med penger kanskje, vet ikke helt jeg, men hvertfall mange gjør det sånn..

 

 

Men trur faktisk det ikke er helt lov å komme med så mye penger kontant, hørte det av faren til en kamerat når han skulle handle bil, om noen kommer med så mye penger kontant, så skal det meldes fra elns, høres litt sykt ut, men er ikke helt sikker på hvordan det var..

Lenke til kommentar

Det du gjør:

 

Før du drar:

- ordne med forsikring på bilen på ditt eget navn, denne kan du si opp igjen på dagen hvis det ikke blir kjøp.

- Sjekk heftelser i brønnøysundregisteret

- Sjekk om veiavgift er betalt/ skal betales (prutegrunn)

- Sjekk når neste EU-kontroll skal taes.

- Sørg for at du har nok penger på konto og at nettbanken funker.

- Ha orden på returbilett hvis det blir bomtur.

- Mangler bilen skilter og/eller forsikring eller at du ikke klarer å ordne forsikring, dra innom biltilsynet og kjøp prøveskilter for den dagen du skal hente bilen.

 

Under kjøp:

- Prøvekjør og se over bilen, ha med en som har greie på bil hvis du er usikker.

- Har bilen servicehefte? Er registerreim byttet når den skulle? Kompressoren på disse bilene har en livetid på ca 100000km, sjekk statusen på denne.

- Vurder også selgeren, er han lite nøye med seg selv, klær, har en rotete hage/hus, så er ofte bilen behandlet på samme måte.

- Fyll ut salgsmelding og salgskontrakt i to eksemplarer, et til hver.

- Betal bilen med nettbank og skriv ut kvittering, to eksemplar.

- Husk å ta ut bombrikke da denne er selgeren sin. Du får ny hos bomselskapet.

 

Etter kjøp:

Lever/send salgsmelding og betal omreg. slik at bilen formelt blir din.

Lenke til kommentar

Hvis du legger inn en betaling til hans konto i nettbanken, kan du bare annulere den når du kommer hjem. Hadde jeg vært selger, hadde jeg ikke godtatt nettbank. Hvis du absolutt må handle på en søndag, når ikke bank eller postkontor er åpent, får du ta med kontanter. Jeg ville ikke tatt med en bankremisse, for mange privatpersoner har ikke sett slike. Ikke sikkert selgeren godtar den. Dessuten mister du muligheten til å prute, om du kjøper en remisse på 40.000.

Lenke til kommentar
Hvis du legger inn en betaling til hans konto i nettbanken, kan du bare annulere den når du kommer hjem. Hadde jeg vært selger, hadde jeg ikke godtatt nettbank.

8168654[/snapback]

Som jeg skulle sagt det sjøl. Ingneting er mer usikkert enn nettbank (for selger). Pengeovervøringen kan jo bare annuleres straks du har bilen i havn.

 

Da jeg kjøpte min bil betalte jeg med en bankremisse på 60 000 kr. Fungerte som fjell. Det er den beste måten å gjøre det på.

 

Da jeg solgte bilen 10 mnd. senere hadde kjøperen med 55k i cash. Helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Voluz har du lyst til å forklare hva bankremisse er for oss dødelige som ikke vet hva det er?  :roll:

8169058[/snapback]

En bankremisse er et gjeldsbrev utstedt av en bank. Bankens kunde kan kjøpe et gjeldsbrev pålydende en bestemt sum, og siden overdra gjeldsbrevet til en tredjeperson. Bankremissen fungerer på den måten som et betalingsmiddel, på lik linje med en sjekk.

 

For å overdra bankremissen til en tredjeperson må denne transporteres ved at overdragelsen erklæres skriftlig, gjerne på bankremissens bakside. Man kan reservere seg mot videre overdragelser ved å "krysse" bankremissen, dvs påføre to diagonale streker på remissens forside.

 

Utstedende bank beregner et gebyr for å utstede bankremissen.

 

Wikipedias ord, men som om jeg skulle sagt det sjøl. :p;)

Lenke til kommentar
Men trur faktisk det ikke er helt lov å komme med så mye penger kontant, hørte det av faren til en kamerat når han skulle handle bil, om noen kommer med så mye penger kontant, så skal det meldes fra elns, høres litt sykt ut, men er ikke helt sikker på hvordan det var..

8161486[/snapback]

Har dere hørt sånt tull?

En kompis kjøpte seg bil til 130 tusen, betalte med cash. :dribble:

Lenke til kommentar
Om jeg skulle betale 130000 for en bil ville jeg overført dem på nettbanken. Det må føles fryktelig å fysisk gi i fra seg 130 tusenlapper...

8170022[/snapback]

Føles like ille uansett. :p Og som sagt er ikke nettbank et alternativ. Kjøper kan jo annulere pengeoverføringen så snart han har fått kloa i bilen.

Lenke til kommentar

Tja, selv har jeg betalt en bil til 82000 på nettbank, hos et kjent billfirma (Bertel O. Steen), dagen jeg skulle hente bilen. Lånte PC'n til selger der og da, overførte og skrev ut kvittering. Ikke noe problem. Om det er vanlig/uvanlig fremgangsmåte vet jeg lite om, men han sa det var null problem. Fetteren min betalte sin bil til 130 000 på samme måte, men da hos en privatperson. Om selger går med på det så må jo det være en av de enkleste måtene. Og skriver du under kontrakt osv. er det vel ikke så altfor enkelt å komme seg unna om du annulerer betalinga...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...