Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Hører dere det Oysfaeg og gjengen. Dere er noen heldige jævler. Endret 21. mars 2007 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg har ikke lest alle innleggene, men ser at begge sider har "rett". Thomas A. Edison, som oppfant lyspæren, sa at den oppfinnelsen var "1% inspiration, 99% perspiration". Poenget med en rekord trenger ikke nødvendigvis bare være dyktighet. Det kan i stor grad være innsatsen som ligger bak det. Kunnskapen for å klare noe slikt er tilgjengelig for de som vil ha den, men noen må faktisk legge ned masse tid og penger for å få det til. Jeg sier: all ære til dem for det! 8201221[/snapback] Meget enig, tror innsatsen har mye å si. Veldig mange av de som er gode overklokkere er hva jeg vil kalle typisk arbeidsnarkomane, de kan jobbe lenge mot ett mål. En ferdighet som jeg ofte føler er glemt når det er snakk om hva som gjør en overklokker god er ferdigheten til å feilsøke og å kunne organisere. Ja, det er faktisk ganske stress å huske på hvilken ram som funket med hvilket hovedkort og hvilken spenning akuratt det skjermkortet skulle ha og at 3d01 fikk 100poeng med akuratt den tweaken, men 20poeng mindre med den andre. For å så sett alt sammen til ett helhetlig bilde for å få en god score. Mange tror at det bare er å følge en oppskrift for å få en god klokk, i mange tilfeller kan man følge en oppskrift langt på vei. Feks laste inn akuratt den biosen eller gjøre den spesielle modden. Men har dere tenkt over hvem som fant dette ut? Det er elite overklokkerne som har studert manualer osv. for å finne dette ut. Overklokking handler om hardt arbeid, erfaring og kunnskap og guts. Ja, det kan være flaks inne i bildet. Som på overklokkings-nm hvor alle fikk like systemer og vi skulle sette maksklokk så var det mye flaks. Men selv her var det litt stå-på vilje og smarte triks som kunne avgjøre. Men i en "ekte" rekordjakt vil man ha mange flere variablersom: hardware, mods, bios-versjoner, drivere, kjølesystemer, tweaks, isolasjon, håndtering av kjølingen osv. osv. Det eneste jeg vil kalle flaks i overklokking er at cpuen plutselig ville opp på en frekvens den aldri har vært på før, noe som cpuer ofte har en tendens til å gjøre. Men det skyldes at personen som overklokket denne cpuen hadde vilje nok til å prøve frekvensen nok en gang, og guts til å kanskje prøve enda litt høyere volt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Simen, siden oysfaerg ikke vil svare meg, kanskje du kan redegjøre for forumstyrets standpunkt til det jeg spurte han om i denne tråden?8204156[/snapback] Jeg kan gjøre et forsøk. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg vil forøvrig sette en standard her og nå:Nestemann som skriver "hva er vitsen?" i en tråd/nyhet som omhandler et imponerende OC-resultat (f.eks Overklokks bragder) vil få én ukes ferie uten mulighet for å protestere. Den slags skaper bare sure miner. 8193222[/snapback] Er dette din mening, moderator oysfaerg, eller har forumstyret bestemt at det blir policy fra nå av? Når oysfaerg vil moderere de som provoserer, istedet for avsenderne av de sure minene og personangrepene, da har vi et moderatorproblem. Trådstarter tar opp et tema på en høflig måte, reiser et interessant spørsmål og underbygger sin argumentasjon med relevante eksempler. Allikevel klarer ikke alle meddebattanter å holde samme saklighetsnivå. Denne tråden viser mer all mulig tydelighet at man ikke kan diskutere slikt med overklokkere. Jeg er selv en av dem som ikke ser helt vitsen med ekstremoverklokking. Overklokking i seg selv er det ikke noe i veien med, men at enkelte trenger så mye skryt for sine prestasjoner er litt pussig. Det henger kanskje sammen med dårlig selvfølelse at man stadig har behov for å få bekreftet selvtilliten. Selvfølelse og selvtillit er nemlig to forskjellige ting, men henger sammen. Selvfølelse går på indre sikkerhet og trygghet, mens selvtillit er egen tro på prestasjoner. Min påstand er at hvis man vet med seg selv at man kan noe, har man ikke behov for å få skryt for det - stadig. 8194889[/snapback] Interne saker om hvordan reglene bør være utformer vi "på bakrommet" og presenterer det for brukerne når reglen er klar og godt gjennomdiskutert. Jeg kan derfor ikke komme med noen generell rigid regel om hvordan det skal gjøres, selv om jeg ser oysfaerg har plumpet ut med både en ny regel og strafferamme. Jeg kan bare si at det er forumstyrets oppgave å sette reglene og strafferammene. Det må også sies at moderatorer og administratorer har myndighet til å bruke skjønn i saker som ikke er helt klare i regelverket, noe denne saken er. (Paragraf 1 er åpen for tolkning på hva som er ment for å lage dårlig stemning, mens paragraf 2 er ganske klar på det med saklighet) Det har hendt at vi har sensurert svært kontroversielle saker som f.eks mohammed-karikaturene, nakenbilder av diverse kjendiser, voldstrusler osv, men generelt sett prøver vi å være åpne for fritenkere så vel som de mer konservative. En viss sensur tillater vi altså oss. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Når oysfaerg vil moderere de som provoserer, istedet for avsenderne av de sure minene og personangrepene, da har vi et moderatorproblem.Så når dørvakter på utesteder kaster ut bråkmakere (provoserende folk) så gjør de en feil? Please tell me! 8194939[/snapback] Nei, provokatører som bråker er greit å kaste ut. Men folk som stiller et provokativt spørsmål, fordi temaet er følsomt, har ikke fortjent en slik behandling. Det er stor forskjell på dette. Uansett om man tar opp et spørsmål eller svarer på det, må man oppføre seg skikkelig. Det er dårlig oppførsel som skal modereres. En analogi til ditt eksempel med utkasteren, er at de som ikke drikker alkohol på utesteder skal kastes ut, fordi de provoserer de som drikker med sitt blotte nærvær. Det er jo helt urimelig. 8194972[/snapback] Vel, jeg tror dere er mer enige enn det virker som. Dvs. jeg tror oysfareg formulerte seg litt dårlig og egentlig mente at man bør ta tak i bråkmakerene, de som er ute etter å lage dårlig stemning i stedet for å diskutere saklig for en kontroversiell sak. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Babelfisken: Nå tror jeg du kanskje, muligens kan provosere en eller annen.. hade... 8201094[/snapback] Huffda. Betyr det at jeg kanskje muligens blir utestengt da? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Er det ikke på tide å stenge denne tråden snart? Bare OT-her, og tror ikke så mange kommer til å savne utspillet til trådstarter heller. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Prognatus: Jeg må bare beklage at jeg ikke har fått med meg at du har skrevet til meg, jeg har dessverre altfor mye å gjøre på jobb om dagen, noe som medfører lite forumtid. Poenget mitt var å ta tak i de amøbene som plent må ødelegge enhver tråd med å si "omg omg hva f*en er poenget?? plz lol u stuup1d", akkurat det samme som "Hvilket ATi-kort skal jeg gå for?" Svar: "NVIDIA R0XxX0RZ!! Kjøp DJIIIFÅÅÅÅRS 8" Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Som knopflerbruce sa, nå begynner det å bli litt vel OT her hehe..... Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Må vel få si at de fleste WR's er fullstendig poengløse. Stavsprang? 110m hekk? Ikke mye mening i det heller, annet enn at det er en rekord ingen annen har klart å slå. 8204772[/snapback] hvis man syns klokking er tull, så ikke les det og la oss som syns dette er gøy å drive på med være i fred da. Alltid noen som må tute. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 hvis man syns klokking er tull, så ikke les det og la oss som syns dette er gøy å drive på med være i fred da. Alltid noen som må tute. 8209613[/snapback] Helt enig. Eg synest foppa er en dustesport, men eg driver ikkje og focker opp på fotball-forumet for det. La folk drive med sitt i fred Lenke til kommentar
mushkin Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Skal du være best i noe som helst, og du i tillegg presterer bragden flere ganger er det vel egentlig ganske åpenbart at det er ferdigheter med i bildet. Det jeg til tider har lurt på er hvordan det ville sett ut om f. eks Intel hadde bestemt seg for å ha et team som utelukkende drev med overklokking - hva ville selskapets egne ingeniører fått til? Lenke til kommentar
.dat Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Enig med trådstarter. Når en kan alt med overklokking å gjøre, går alt på flaks. Ta feks Kingpin og Overklokk, ingen er bedre en den andre. Den ene har bare vært mer heldig en den andre. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Må vel få si at de fleste WR's er fullstendig poengløse. Stavsprang? 110m hekk? Ikke mye mening i det heller, annet enn at det er en rekord ingen annen har klart å slå. 8204772[/snapback] hvis man syns klokking er tull, så ikke les det og la oss som syns dette er gøy å drive på med være i fred da. Alltid noen som må tute. 8209613[/snapback] Tror du misforsto Jeg mente at man driver med sånt for rekordens skyld, ikke for at det skal være så fordømt nyttig - og at det er helt greit å holde på sånn. Derfor jeg dro inn sportsrekorder, som de fleste ikke har noe imot. Damn, skulle da gjerne hatt noen rekorder selv... Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Folk som setter wr. i overklokking er folk som har lest seg kraftig opp på emnet. Både på kjøling, hw oppbygging og modifiseringer av både kjøleustyr, hw og tweaking av software for å få det til å yte best mulig. Dette er ikke noe alle og enhver kan klare på egenhånd. Da må man investere både mye krefter, tid og ofte penger pluss man må ha en stor dose talent og innsikt. De som har wr. i klokking bidrar vel ikke akkurat til fred i verden og alt det der, men det gjør neimen ikke folk som dykker lengst ned i havet, spiser mest pøler etc og setter mange andre rekorder. Det handler om å strekke grensen for hva som er mulig å få til. Du tar det som en selvfølge at alle kan klare disse tinga, men folk er forskjellige og kun de flinkeste kommer i mål som verdens beste. Og grunnlaget for at ola nordmann kan sitte hjemme og overklokke idag relativt greit uten så alt for mye innsikt er nettopp fordi disse personene i verdenstoppen har delt sine resultater og kunnskaper med andre på bla. forum. En vanlig person selv klarer ikke å finne på en voltmodd eller hw modifikasjon av seg selv(noe som er en forutsetning for å få ekstremt høy klokk). Selvfølgelig kan det hende at du mener at har man penger så kan man få noen andre med denne kunnskapen til å utføre modifikasjonene og så kan du trykke startknappen i feks. en test og så vil du få til det samme. Men så enkelt er det nok ikke, hvorfor tror du "overklokk" snakker om at alt må klaffe for å få til en wr. Her er det snakk om ørsmå marginer man må ligge å tyne på, litt for mye eller litt for lite av feks. spenning eller temperatur så ryker noe. Sw tweaks etc. finner heller ikke vanlige folk ut av selv uten å lese hvordan andre har gjort det før de. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Og grunnlaget for at ola nordmann kan sitte hjemme og overklokke idag relativt greit uten så alt for mye innsikt er nettopp fordi disse personene i verdenstoppen har delt sine resultater og kunnskaper med andre på bla. forum. En vanlig person selv klarer ikke å finne på en voltmodd eller hw modifikasjon av seg selv(noe som er en forutsetning for å få ekstremt høy klokk). 8210234[/snapback] Med litt elektro- eller elektronikkbakgrunn og litt guts er det fullt mulig å finne ut av voltmods. Måtte selv finne ut av voltmods (CPU, chipsett og minne) på ene hovedkortet mitt (Asus P4GD1) siden jeg ikke fant noen andre som hadde gjort det. Databladene for spenningsregulatorer ol. ligger på internett. Uansett er det ikke hvem som helst som blir de beste overklokkerne. De må ha et konkurranseinstinkt på linje med andre toppidrettsutøvere i tillegg til mye kunnskap. Jeg er meget imponert over Overklokk som har fått så gode resultater av så begrensede ressurser og det faktum at han bygger sine flerstegs fasekjølere selv. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 "De må ha et konkurranseinstinkt på linje med andre toppidrettsutøvere i tillegg til mye kunnskap." Håper ikke du mener hva denne setningen anntyder, stryker du ett ord blir den bedre. Lar deg finne ut hvilket ord det dreier seg om! Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 hvis det er "andre" du sikter til, så : 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå