Mr.M Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Ser fortsatt at reklamen surrer å går, "Det vet vi!" er fortsatt like usant. Hvordan kan du hevde det? Selvsagt har de full dekning for å komme med denslags uttalelse, fordi den er basert på prisguiden. De har ikke noe "plikt" til å forholde seg til prissetting i andre butikker annet enn de som er med i prisguide-ordningen! Ei heller moralsk synes jeg, -alle butikker får tilbud om å være med (og det kan åpenbart heller ikke koste mange kronene, sett utifra endel småbutikker man drar kjensel på i oversikten) men av en eller annen grunn så velger noen å la være. Da kan de/vi heller ikke regne med at noen vil bruke tid & krefter på å overvåke virksomheten deres. Forøvrig var det Amentio som ble kåret til billigste webshop ved forrige korsvei, "det vet de" og det "vet alle vi andre" også. Og nei, jeg tror ikke du vet om noen billigere webshop? Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 De kan ikke påstå at de vet hvem som er billigst, da de ikke har med alle butikker i oversikten sin. Det kan da finnes butikker med billigere ting, og da blir blir det utsagnet feil, ergo feilreklame. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Hva mener du med "har ikke med alle butikker"? Forlanger/forventer du at folka i Prisguiden daglig skal måtte innhente prisopplysninger på varer hos butikker som ikke vil være med i Prisguiden? (-og som kanskje til overmål vil "motsette seg" å bli innrulert i ordninga) Hvis de liksom ikke får støvsugd med seg priser fra ALT av små lokale data-sjapper m/webbutikk fra Lindesnes til Kirkenes, eller sjekker postkassen sin for kundeavisene fra Elkjøp og Clas Ohlson, og får lagt dette i prisguiden, nei da skal de jammen ikke få si noe om "billigste webbutikker" heller? Jeg for min del er overbevist om at de butikkene som stort sett "betyr noe" året i gjennom, er med i prisguiden. Det at f.eks. Elkjøp og Clas Ohlson ikke vil være med får vi vel bare ta "til etterrettning". Hvis noen der ute mener (og gidder) på ideelt/kostnadsfritt grunnlag å være i stand til å stable på beina en ordning/alternativ mye bedre "og seriøst" enn Prisguiden, så værsågod. Jeg holder ikke pusten i spennende forventning for å si det sånn. Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Så hvor mange butikker må være utenfor prisguiden før du vil si de feilreklamerer? Jeg mener ikke at de må ha med alle, men feilreklame er feilreklame. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Så hvor mange butikker må være utenfor prisguiden før du vil si de feilreklamerer? Det bør vel nesten du svare på? I følge din teori er det vel tilstrekkelig at en håndfull butikker i landet ikke vil være med, og dermed kan man ikke (uten å risikere at noen kan pirke på formalitetene) utrope billigste webbutikk heller? Eller har jeg misforstått deg? Lenke til kommentar
lain Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Tja, så lenge man informerer at det er en "konkuranse" blandt de største, kan man jo kåre den billigste, blir jo samme som med butikk "konkuransene" enkelte aviser har, med rema, rimi og kiwi + enkelte av de dyrere butikkene. Jeg bare påpeker at det er missvisende å reklamere med at prisguiden vet hvem som er billigst, da det er butikker utenfor ordningen, da store butikker som elkjøp og expert for å nevne de to som gjerne blir størst. Men det er kanskje et fåtall av "noobs" som ikke er klar over dette som blir lokket av reklamen til å bruke prisguiden som sin eneste kjøpeguide. Egentlig bryr jeg meg mindre, da jeg mener folk burde vite bedre enn å kun bruke en kilde som kilde, men endel kan oppfatte prisguiden som en oversikt over nettbutikker (som er verdt å handle i) uten å vite at den er noe mangelfull. For å svare på antall butikker, så mener jeg så lenge det er store butikker som elkjøp og expert som står utenfor prisguiden, burde de ikke reklamere som de gjør. Dell f.eks er vel heller ikke med. Dette fordi disse butikkene, selv om de gjerne er dyrere på det meste (hvem vet sant?) så kan de ha gode tilbud eller ha enkelte produkter kjøperen ønsker som er billigere enn butikkene i prisguiden. Men det hele kommer ned til spørsmålet om reklamen kommer innunder usann reklame, noe bare forbrukerombudet, eller hva de som håndterer uriktig reklame heter, egentlig kan komme med en avgjørelse på. Vært litt moro å sett hva de har sagt egentlig, men jeg personlig kommer ikke til å rapportere inn prisguiden, da jeg mener det er en veldig bra tjeneste. Skulle bare ønske de var litt flinkere til å informere om at det er mangler i oversikten og at de faktisk IKKE vet hvem som er billigst. Lenke til kommentar
Brukerkonto inaktiv Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Så hva er egentlig prisguide.no? Det er en arena hvor de tilbydere av varer har anledning til å konkurrere på pris og service. De betaler for tjenesten og dekker kostnaden inn ved salg. De flester som byr frem varene sine her har en forretningsmodell hvor store deler av eller alt salg går over nett. De største av aktørene som ikke har prisene sine her har en annen modell ved franchise/egne utsalg i butikker. Det er to markeder som slåss om de samme forbrukerne. Som forbruker har man anledning til å skaffe seg en oversikt over konkurrerende varer og leverandører. De som ikke gjør jobben sin får på pukkelen så det holder, og over tid forsvinner ganske mange av disse. På denne måten er prisguide.no en slags garantist for at kunder over tid vet hva de betaler og hva de kan forvente av leverandøren. Man kan også danne seg et bilde av hvilken butikk som gir best snittpris og bruke disse som referanse mot andre. Prisguiden ivaretar og stimulerer konkurranse som er til fordel for kundende. Når jeg handler har jeg alltid prisguiden som referanse - det er der jeg begynner når jeg gjør hjemmeleksen min. Så kan man alltids sjekke med Elkjøp, Expert, Siba og Lefdahl når man har bestemt seg for hvilket produkt man ønsker og ta hensyn til porto og kostnaden ved å hente selv. Man kan finne saker man kan reagere på, men i hovedsak får man varene til den pris som er oppgitt i guiden. Hvis ikke faller det på butikken - og denne får lavere rating. Skulle jeg kommentere denne debatten i seg selv finner jeg det interessant å observere at de hardeste kritikerne når det gjelder opplysninger/informasjon om hvordan prisguiden.no fungerer også ser ut til å ha mer enn nok informasjon - så DISSE kan da ihvertfall ikke ha noe problem med manglende informasjon? Jeg håper ihvertfall ikke at det er på mine vegne kritikken fremføres - det skal jeg alltids kunne gi uttrykk for selv. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) For de av dere som ikke leser min signatur, vil jeg si i starten av innlegget: Denne uttalelsen er fra meg som privatperson, og ikke som medarbeider i nettverket. Lain: Har du prøvd å trykke på denne "Hvilken nettbutikk.."? Den leder nemmelig til Webshopguiden, og ikke til Prisguiden. Webshopguiden inneholder nærmere 160 butikker, mot prisguidens 78, altså ca dobbelt så mange. I tillegg er butikker som Elkjøp og lignende med i webshopguiden, og da vil jeg påstå at når den inneholder en så stor andel av norges mest brukt nettbutikker at webshopguiden kan anslåes å være representiv for hvilken nettbutikk som er best. Hvorvidt butikker må betale for å være med i webshopguiden vet jeg ikke, om de må det, så må jeg si meg enig i at "Hvilken nettbutikk er egentlig billigst? Det vet vi"-annonsen er villedende. My two cents. Endret 14. april 2008 av Ryuk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg