DigitaL BlasteR Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Har jobbet en del med oppgaver i syrer og baser, men har funnet noen oppgaver som jeg ikke klarer å løse, da jeg ikke vet fremgangsmåten eller finner noe forklaring på hvordan man løser disse i boka: NB! M = Mol/L 1) I en 0,20 M propansyreløsning CH_3CH_2COOH, er protolysegraden 2%. Beregn K_a 2) Bestem protolysegraden i en 0,10 M HClO-løsning der [H_3O^+) = 10^-6. 3) Vil løsninger som fås ved blanding av like stoffmengder av de følgende syrene og basene være sure, basiske eller nøytrale? a) HCl + KOH b) HBr + NH_3 c) CH_3COOH + NaOH d) HCN + LiOH 4) Maursyre, HCOOH, og eddiksyre, CH_3COOH, er de to sterkeste organiske syrene. a) Beregn syrekonstanten for eddiksyre når du får oppgitt at i en 0,050 M syreløsning er 4% av molekylene protolysert. b) Finn pH i løsningen c) I en 0,050 M maursyreløsning er 10% av molekylene protolysert. Er det maursyre eller eddiksyre som er den sterkeste syren? 5) Hvor mye vil pH endre seg hvis vi dobler vannmengden i en 0,20 M løsning av HCl? 6) Hvilken stoffmengde NaOH trengs for å nøytralisere 100 cm^3 0,010 M HCl? 7) Hvor stort volum 0,10 M NaOH trengs for å nøytralisere 100 cm^3 0,010 M HCl? 8) Regn ut den pH-verdien vi får når vi blander 0,5 mol NaOH og 3,0 L 0,15 M HCl? Ble kanskje en del her, men har seriøst ikke peiling på hvordan jeg skal løse disse. Hadde vært flott om noen kunne hjulpet meg med fremgangsmåte, da jeg har prøve i morgen Mvh DB Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) 1) Av 2,0 M syre, har 2% gått over til H3O+, altså 2*0,02 = 0,04 M. K_a = ([H3O+][syrerest])/[syre] = (0,04)^2/(2 - 0,04) 2) Finn H3O+ og sett inn i: protolysegrad = [H3O+]/[syre ved begynnelse (0,1 i dette tilfellet)] (eventuelt multipliser med 100%) 5) Før: [H3O+] = 0,2 M pH = -lg(0,2) Etter: [H3O+] = 0,2/2 = 0,1 M pH = -lg(0,1) 6) Finn antall mol HCl i løsningen (n = CV). 100 cm^3 = 0,1 liter. Det trengs like mange mol NaOH som HCl. HCl + NaOH => H2O + NaCl De andre tar litt lenger tid, men du greier dem kanskje selv nå når du kanskje har lært litt mer. Endret 15. mars 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Tusen takk for svar! Skjønte forklaringen din, men står fortsatt helt fast på de ytterligere oppgavene . Har du noe forslag til hvordan jeg kan gå frem for å løse oppgave 3, 4, 7 og 8? Har forsøkt meg på disse, men ender opp med totalt gale svar Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 3a) Sterk base + sterk syre = nøytralt b) HBr er sterk syre, surt c) NaOH er sterk base, basisk d) LiOH er sterk base, basisk. 4a) Hvordan du gjør det er allerede forklart. b) -log Ka c)Maursyre er sterkere siden det har større protolysegrad. 7. Husk antall mol HCl=antall mol NaOH. Regn ut hvor mye mol HCl du har, og del så dette på 0,1M 8)Regn ut antall mol HCl, som da er 0,45mol. Vi setter opp et "mol regnskap". 0,5 mol - 0,45mol = 0,05 mol OH- igjen i løsningen. Del på volum, regn ut pOH, og deretter pH. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 På 3 kan du sammenlikne syre- og basekonstantene til stoffene. Den som har høyest syre eller basekonstant, vil være dominerende og gjøre løsningen enten sur eller basisk. Hvis konstantene er like, vil den bli nøytral. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Takker for oppklarende svar! Det jeg lurer på til slutt er to ting: Oppg 4: I denne oppgaven har jeg forsøkt å bruke samme løsningsmetode som den endre brukte i Oppg 1. Men jeg får det ikke til å stemme? Hva har jeg misforstått/gjort galt? En annen variant av den i Oppg 8: Regn ut pH-verdien vi får når vi blander: 10 g HCl og 2,0 L 0,30 M NaOH. Hvilken fremgangsmåte skal jeg bruke her? Ser jo at den ligner på den i oppg 8, men jeg roter litt med gram og mol. Noe forslag til fremgangsmåte? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Takker for oppklarende svar! Det jeg lurer på til slutt er to ting: Oppg 4: I denne oppgaven har jeg forsøkt å bruke samme løsningsmetode som den endre brukte i Oppg 1. Men jeg får det ikke til å stemme? Hva har jeg misforstått/gjort galt? 8163381[/snapback] Kanskje litt sent, men:[H3O+] = 0,05 M * 0,04 (ganger med 4%) [CH3COO-] = [H3O+] [CH3COOH] = [CH3COOH]_0 - [CH3COO-] (opprinnelig syrekonsentrasjon minus protolysert konsentrasjon) Så setter vi opp likevekten: HA + H2O <=> A- + H3O+ CH3COOH + H2O <=> CH3COO- + H3O+ K_a = ([H3O+][A-])/[HA] Endret 16. mars 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Lilja4ever Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Var dette til et forsøk? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 3. april 2007 Forfatter Del Skrevet 3. april 2007 Til en prøve Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Kjapt spørsmål: Hvordan ser man om det er ei syre eller en base vi har med å gjøre? Finnes det en huskeregel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå