Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forarbeider og lovkommentar på nettet? (univl.)


Plomma2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger litt hjelp.

Etter en del tull fra Universitetet i Oslo og litt slurv fra min side har UIO funnet ut at de skal nekte meg å ta eksamen i 1. avd. jus nå i vår.

Jeg skrev først en klage til førstekonsulenten og fikk i dag avslag på den, så nå skal jeg klage til fakultetet.

 

Jeg har planer om å stå på mitt og få gå opp til eksamen fordi jeg trenger poengene det gir meg.

Jeg trenger i den sammenheng forarbeider og lovkommentar til universitetsloven. Hvor kan jeg finne det? Er det lett tilgjengelig på nett (uten at jeg må betale for å komme inn på f.eks lovdata)? Eller må jeg dra inn til Oslo og benytte meg av universitetet?

Jeg har lest en del forskrifter uten å finne noe som kan hjelpe meg.

 

Jeg er spesielt på jakt etter noe som kan tolkes som "Universitetet skal være åpent for alle" og lignende. Informasjonsplikten til universitetet kan også være av interesse.

Spesielt også kommentarene til § 3-10 som omhandler retten til å gå opp til eksamen.

 

- Plomma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Norsk lovkommentar (gamle Karnov) og alle nyere forarbeider er å finne på nett. Forarbeider finnes på Lovdata, men dette er en betalingstjeneste. Jeg er overrasket over at du som går på juss ikke har tilgang til dette, enten via skolens systemer, CD-er (når det gjelder Karnov) eller lignende.

 

Uansett er vel disse rettskildene å finne på fakultetets biblioteker.

 

Angående det du sier om "informasjonsplikten til universitetet", så er et godt tips å lete litt i forvaltningsloven.

 

Når det gjelder univl. § 10-3, så må denne generelle retten ses i lys av § 3-6, og selvsagt unntaksbestemmelsene i § 10-3. Aktuelle forarbeider vil være Ot. prp. nr. 74 (05-06) og Ot. prp. nr. 79 (05-06).

Lenke til kommentar
Jeg er spesielt på jakt etter noe som kan tolkes som "Universitetet skal være åpent for alle" og lignende. Informasjonsplikten til universitetet kan også være av interesse.

Spesielt også kommentarene til § 3-10 som omhandler retten til å gå opp til eksamen.

8160570[/snapback]

Hva med å fortelle hvorfor de nekter deg å ta eksamen?

Lenke til kommentar

Jeg jobber bl.a. med klagesaker som har med eksamensretten å gjøre (ikke ved UiO). Dersom du går til Lov om universitet og høgskoler for å lete etter mehold, så er jeg også interessert i hva dette går i, de aller fleste sakene jeg får på min pult er jo av typen som går på sene registreringer etc, og her er det jo lite å hente i UH-loven.

 

§ 3-10 er forresten det mest ytterliggående du finner i forhold til tanken om et "åpent universitet", men det er jo ikke dermed gitt at enhver eksamen er åpen for "alle" - her har lærestedet i stor grad fått delegert et selvstendig ansvar.

 

Men som sagt, vanskelig å si noe mer spesifikt uten at jeg kjenner saken.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...