Gå til innhold

– Pengene ligger i onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Du sliter om du trur MMO's eller Steam har dei samme problemene med piratkopiering. Det er såpass vanskeleg å gå om desse at det er gjerne i den mest kritiske fasen, dei 2-3 første vekene, der folk vurderer å kjøpe eller ikkje, at cracks for desse spelene ikkje finnest.

 

Jeg undersøkte det nå, første piratversjon av HL2 kom 16 november 2004, dvs samme dag som spillet ble gitt ut.

 

HL2: Episode One kom i piratversjon 2. juni, noe som riktignok er en dag etter utgivelsesdatoen. Men 2-3 uker er det ikke.

 

AtW

8191067[/snapback]

 

Når eg seier 2-3 veker så tar eg med opp til 2 veker før spelet er å finne i butikkane. Mange hadde alt kjøpt HL2 gjennom Steam før spelet blei aktivert.

 

Eit av hovudproblemene med piratkopiering er at piratane slår utgivaren med å gjera tittelen (spelbart og) tilgjengeleg for nedlasting før spelet er å finne i butikkane.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sliter om du trur MMO's eller Steam har dei samme problemene med piratkopiering. Det er såpass vanskeleg å gå om desse at det er gjerne i den mest kritiske fasen, dei 2-3 første vekene, der folk vurderer å kjøpe eller ikkje, at cracks for desse spelene ikkje finnest.

 

Jeg undersøkte det nå, første piratversjon av HL2 kom 16 november 2004, dvs samme dag som spillet ble gitt ut.

 

HL2: Episode One kom i piratversjon 2. juni, noe som riktignok er en dag etter utgivelsesdatoen. Men 2-3 uker er det ikke.

 

AtW

8191067[/snapback]

 

Når eg seier 2-3 veker så tar eg med opp til 2 veker før spelet er å finne i butikkane. Mange hadde alt kjøpt HL2 gjennom Steam før spelet blei aktivert.

 

Eit av hovudproblemene med piratkopiering er at piratane slår utgivaren med å gjera tittelen (spelbart og) tilgjengeleg for nedlasting før spelet er å finne i butikkane.

8191145[/snapback]

 

Ok, nå er det vel neppe så veldig mange som vurderer om de skal kjøpe eller ikke de to-tre første ukene, om du tenker på 2-3 uker før spillet er gitt ut, iogmed at spillet ikke er å få kjøpt da. Dog hadde det vært interessant å se om det var noen sammenheng mellom salg, og om spill crackes før eller mer eller mindre samtidig som utgivelsen. Jeg tror kanskje ikke det har den store effekten over det jevne.

 

AtW

Lenke til kommentar
EA har 30-31 titlar i året som selg meir enn 1 million kopiar. To titlar er musepiss. Det er totalen som er interessant, og den er i stor grad mynta på breiare kundegrupper enn hardcore gameren, blant anna sportsspelene.

Dette er ikke bare to titler men to av de største satsningene. Selv for EA er nok neppe dette "musepiss". Og hva får deg egentlig til å mene at feks. sportsspillere ikke klarer å kopiere spill? De virker rett og slett som om du snakker om selve prosessen ved å knekke kopibeskyttelsen/cracking på et spill når du nevner "teknisk innsikt" . For å gjøre dette må man ha god kunnskap. For å ulovlig kopiere et spill kreves svært lite kunnskap. En alminnelig småinteressert 12åring kan klare dette, uavhengig av kjønn. Uavhengig om man liker Sims eller ikke....

Og hva skiller målgruppen fra Sims kontra Funcom sine to offline PC spill fra hverandre?

Du sliter om du trur MMO's eller Steam har dei samme problemene med piratkopiering. Det er såpass vanskeleg å gå om desse at det er gjerne i den mest kritiske fasen, dei 2-3 første vekene, der folk vurderer å kjøpe eller ikkje, at cracks for desse spelene ikkje finnest.

Og du sliter dersom du lukker øynene for virkeligheten og kun tror på utsagn fra bitre spillutgivere! Som allerede nevnt. Steam ble cracket praktisk talt på dagen.

At spill kommer ut opptil en uke eller to før release skal jeg være enig i at er et problem og der har bransjen fortsatt en utfordring i å lage sikrere rutiner og miljø.

At spill kommer ut tidligere "uoffisiellt" er rett og slett et problem som skyldes problem med rutiner og uærlighet i egne rekker.

I såfall er det snakk om fenomen som the Sims. Som òg blir spelt av folk med mindre teknisk innsikt og har høgare moral enn den tradisjonelle gameren. Det er lenge sidan eit tradisjonelt single player spel til PC var ein hit på salgslistene.

Er ikke snakk om noe fenomen nei: Her er liste over mest solgte titler fra 2006:

1. World of Warcraft--Vivendi Games

2. The Sims 2--Electronic Arts

3. The Sims 2: Open For Business Expansion Pack--Electronic Arts

4. Star Wars: Empire At War--LucasArts

5. The Sims 2: Pets Expansion Pack--Electronic Arts

6. Elder Scrolls IV: Oblivion--Take-Two Interactive

7. Age of Empires III--Microsoft

8. The Sims 2: Family Fun Stuff Expansion Pack--Electronic Arts

9. Civilization IV--Take-Two Interactive

10. The Sims 2: Nightlife Expansion Pack--Electronic Arts

 

Om man ser bort ifra Sims som du avfeier med at det selvfølgelig må være et fenomen, så er nesten halvparten av lista bestående av vanlige offline spill.

Og husk dette er 10 på topp lista!

Har forresten ikke Star Wars fans teknisk innsikt? Eller har de kanskje høyere moral en andre fans? Med tanke på hvor mye Star Wars filmene ble lastet ned allerede på kinopremieredagen , eller var det dagen før(!?) så høres ikke det særlig trolig ut.

Regner med at du kan dokumentere en slik påstand siden du er så sikker i din sak? Eller er det den samme sikkerheten som sier at "online spill er umulige å piratkopiere..."

 

Playstation 2: 110 millionar

Xbox: 24 millionar

Gamecube: 21 millionar

 

Playstation: 100 millionar

Nintendo 64: 33 millionar

Dreamcast: Litt under 10 millionar

Hva var dette ment å dokumentere? At konsoller er på fremmarsj har det da aldri vært noen tvil om!?

 

Det er basert salgstall, på langt mindre utvalg på PC-plattformen. Samt utviklarar som satsar på onlinespel eller konsollar på bekostning av single player og PC. Forøvreg er jo nokre av EA sine pengekyr uttallege reinkarnasjonar av samme tittel. Det er dei små som tenker nytt som gjerne er mest sårbare.

Salgstall sier absolutt ingeting om årsak. Salgstallene dokumentere kun at PC salget har gått ned, noe som er fullstendig naturlig iogmed at konsollsalget er økende.

Ellers, som også allerede nevnt så er en ev EA's kommende storsatsninger spillet "Spore" så å avfeie store selskaper som lite villige til å prøve noe som helst nytt blir feil.

Lenke til kommentar

Reklame

Funcom har noe av skylda selv, jeg mener FC er utrolig dårlige til å markedsføre sine spill. Det nytter ikke å lage et godt spill, og forvente at det selger seg selv med gode omtaler. Hvor mye reklame har du sett for drømmefall? Jeg tror jeg har sett noe, men er ikke helt sikker (ikke et godt tegn).

God markedsføring, se på world of warcraft, hvem er det som IKKE har sett reklame for world of warcraft?? Du finner reklame for WoW overalt, ikke bare i gamer medier. Et annet eksempel er PSP, rundt launch perioden var det sterk markedsføring av PSP overalt.

 

Skape blest rundt spillet er også en god strategi, ha kontakt med spillmediene (ikke bare gamer.no) og gi litt informasjon om spillet som er under utvikling. Dra gjerne en "Peter Molyenux" (han i lionhead studioes), og fortell om masse om hva som er under utvikling (ikke nødvendigvis hva som faktisk er med i det ferdige spillet). Hvis ikke spillet har fantastisk grafikk, så fortell hva som er så fantastisk med spillet, skru opp forventningene før spillet har kommet.

 

Drømmefall og gutter/menn

Det er bare å innse at flertallet av gamerne er gutter, og drømmefall applerer sterkt til jenter bare med sin cover art. Hallo, en jente med rosa topp som fronter esken? Hvilke gutter er det som IKKE har fordommer mot at drømmefall er et rent jentespill? Selv har jeg kjøpt og spillt gjennom drømmefall og må si jeg ble meget overrasket. Spillet er ikke særlig utfordrene, men historien er meget fengende.

 

Penger i onlinespill

Det er klart at MMO kan gi en slags sikkerhet om at folk faktisk kjøper spillet. Det er jo ikke umulig å spille piratversjonen på en piratserver, men disse vil heller ikke oppleve spillets fulle potensiale. Piratservere gir deg ingen garanti om oppetid, support i noe som helst form, at du får beholde dine items level over tid, at spillet blir oppdatert, ellers innholder piratservere relativt få ekte spillere.

 

Uansett vil utvikling av MMO sørge for at mye færre folk piratkopierer spillet, det negative er at markedet blir fullt av MMO spill, og folk binder seg som regel bare til ett spill av gangen. Hvis man følger med på fileplanet er det stadig en beta for et MMO spill på gang, hvis alle lager MMO, hvor mange vil klare å tjene penger på sitt produkt? Vil folk noen gang slutte med å spille WoW og gå over til andre MMO?

 

Online aktivering av "offline" spill

At kopisperren på slike spill blir brutt, er nå relativt sikkert. Spørsmålet er hvor komplisert blir det for sluttbrukeren å få spillet til å fungere. Hvis det blir for komplisert, skal man ikke se bort fra at ideen vil fungere.

Lenke til kommentar
Steam ble cracket praktisk talt på dagen.

8193981[/snapback]

 

Det er sant, men det kommer an på hvordan cracken fungerer. Steam krever innlogging, og hvis cracken bare lurer innloggingen til å tro at man har en lovlig kopi, vil dette bli oppdaget etterhvert. Har lest steam nyheter der de skrev at 200 000 kontoer hadde blitt låst, ettersom kontoene innholdt versjon av CS:S som ikke var betalt for. Poenget er at steam utvikler seg, og valve klarer stadig å avdekke pirater som ikke har betalt for spillene de logger seg på steam for å spille.

 

Det er noen cracks / versjoner som ikke går gjennom steam i det hele tatt, jeg har bare vært borti "CS 1.6 no steam LAN version", men som navnet tilsier kan man ikke spille med den over internett.

Jeg aner ikke om det går an å piratkopiere spill på steam i dag (jeg har ikke prøvd), men det kan sikkert noen andre fortelle om?

Lenke til kommentar
Steam ble cracket praktisk talt på dagen.

8193981[/snapback]

 

Det er sant, men det kommer an på hvordan cracken fungerer. Steam krever innlogging, og hvis cracken bare lurer innloggingen til å tro at man har en lovlig kopi, vil dette bli oppdaget etterhvert. Har lest steam nyheter der de skrev at 200 000 kontoer hadde blitt låst, ettersom kontoene innholdt versjon av CS:S som ikke var betalt for. Poenget er at steam utvikler seg, og valve klarer stadig å avdekke pirater som ikke har betalt for spillene de logger seg på steam for å spille.

 

Det er noen cracks / versjoner som ikke går gjennom steam i det hele tatt, jeg har bare vært borti "CS 1.6 no steam LAN version", men som navnet tilsier kan man ikke spille med den over internett.

Jeg aner ikke om det går an å piratkopiere spill på steam i dag (jeg har ikke prøvd), men det kan sikkert noen andre fortelle om?

8194380[/snapback]

 

En annen fordel med steam uavhengig om det er mulig å piratkopiere spill der er at det er så lett å kjøpe der... ...bestille,,betale, installere og 1 time senere har du spillet.. har de fleste av mine spill gjennom steam..

Lenke til kommentar
Drømmefall og gutter/menn

Det er bare å innse at flertallet av gamerne er gutter, og drømmefall applerer sterkt til jenter bare med sin cover art. Hallo, en jente med rosa topp som fronter esken? Hvilke gutter er det som IKKE har fordommer mot at drømmefall er et rent jentespill? Selv har jeg kjøpt og spillt gjennom drømmefall og må si jeg ble meget overrasket. Spillet er ikke særlig utfordrene, men historien er meget fengende.

8194272[/snapback]

Tanken har faktisk aldri slått meg. Hovedpersonen er en ung jente, det er hva jeg har fått med meg.

 

En annen fordel med steam uavhengig om det er mulig å piratkopiere spill der er at det er så lett å kjøpe der... ...bestille,,betale,  installere og 1 time senere har du spillet.. har de fleste av mine spill gjennom steam..

8195259[/snapback]

Ditto. Eneste ulempen er at du ikke får dem på hylla.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Dette er ikke bare to titler men to av de største satsningene. Selv for EA er nok neppe dette "musepiss". Og hva får deg egentlig til å mene at feks. sportsspillere ikke klarer å kopiere spill? De virker rett og slett som om du snakker om selve prosessen ved å knekke kopibeskyttelsen/cracking på et spill når du nevner "teknisk innsikt" . For å gjøre dette må man ha god kunnskap. For å ulovlig kopiere et spill kreves svært lite kunnskap. En alminnelig småinteressert 12åring kan klare dette, uavhengig av kjønn. Uavhengig om man liker Sims eller ikke....

Og hva skiller målgruppen fra Sims kontra Funcom sine to offline PC spill fra hverandre?

 

Ja, eg er enig i at dei to titlane isolert sett er relativt store på _PC_. Men eg er rimeleg sikker på at om du på slutten av året sidestiller dei med to suksessar som The Sims-serien og NFS-serien vil dei framstå som to fjertar.

 

Ok, her har du tall fra ei rimeleg mediekjent torrentsida:

 

Den største Quake 4 torrenten har nesten 1.000.000 nedlastingar.

For å ta eit rimeleg stort sportsspel fra EA det samme året: Fifa 2006 til PC, når eg har lagt saman eit kjapt overslag av alle torrentene: 25.000 nedlastingar.

 

Det seier noko om kva slags spel som blir piratkopiert flest gongar.

 

Ein 12-åring kan nok forstå seg på kva dvd-image, torrents og alt dette er for noko, men eg vil tru det er uvanleg. Den samme 12-åringen måtte ha fiksa sånne ting for mora, fordi ho ikkje veit kva Daemon Tools og liknande er for noko rart. Skjønner du?

 

Og du sliter dersom du lukker øynene for virkeligheten og kun tror på utsagn fra bitre spillutgivere! Som allerede nevnt. Steam ble cracket praktisk talt på dagen.

At spill kommer ut opptil en uke eller to før release skal jeg være enig i at er et problem og der har bransjen fortsatt en utfordring i å lage sikrere rutiner og miljø.

 

Eg har større tiltru til store folk som jobbar i bransjen enn Vice for å seie det sånn. Steam er og var eit tiltak mot piratkopiering som vanskeleggjer og vanskeleggjorde piratkopiering og førte blant anna til fleire solgte titlar av Half-Life 2, enn om Half-Life 2 skulle blitt lansert på den tradisjonelle metoden.

 

Eller WoW, ein får ikkje ha ein vedvarande konto på ein av Blizzard sine serverar utan å betale for det.

 

Er ikke snakk om noe fenomen nei: Her er liste over mest solgte titler fra 2006:

1. World of Warcraft--Vivendi Games

2. The Sims 2--Electronic Arts

3. The Sims 2: Open For Business Expansion Pack--Electronic Arts

4. Star Wars: Empire At War--LucasArts

5. The Sims 2: Pets Expansion Pack--Electronic Arts

6. Elder Scrolls IV: Oblivion--Take-Two Interactive

7. Age of Empires III--Microsoft

8. The Sims 2: Family Fun Stuff Expansion Pack--Electronic Arts

9. Civilization IV--Take-Two Interactive

10. The Sims 2: Nightlife Expansion Pack--Electronic Arts

 

Om man ser bort ifra Sims som du avfeier med at det selvfølgelig må være et fenomen, så er nesten halvparten av lista bestående av vanlige offline spill.

Og husk dette er 10 på topp lista!

 

Nei, den lista er ikkje eit imponerande argument. Ein mmo på toppen og Sims 2 på 2. og 3. Ikkje eit einaste skytespel, som hadde for vane å ligge i toppen på slike lister for ca. 10 år sidan.

 

Har forresten ikke Star Wars fans teknisk innsikt? Eller har de kanskje høyere moral en andre fans?

 

Samme torrentsida:

 

Quake 4: 1.000.000 nedlastingar (kun den største torrenten).

Star Wars: Empire at Wars: Under 10.000.

 

Hva var dette ment å dokumentere? At konsoller er på fremmarsj har det da aldri vært noen tvil om!?

 

At konsollgenerasjonen før breiband og adsl blei utbredt i verden var nesten like stor som den som kom etter. Auken er lav. Salget av konsollar eksploderte ikkje i samme periode som infrastrukturen for breiband og adsl blei bygd ut, men piratkopiering eksploderte i samme periode.

 

Salgstall sier absolutt ingeting om årsak. Salgstallene dokumentere kun at PC salget har gått ned, noe som er fullstendig naturlig iogmed at konsollsalget er økende.

Ellers, som også allerede nevnt så er en ev EA's kommende storsatsninger spillet "Spore" så å avfeie store selskaper som lite villige til å prøve noe som helst nytt blir feil.

 

Veksten i konsollsalget kan forklarast med generell økonomisk vekst i verden. PC-marknaden har gått ned eller stagnert på tross av økonomisk vekst og må forklarast på ein annan måte. Den største faktoren er piratkopiering.

 

Enten du liker det eller ei så er EA verst i klassen når det gjeldt å selge dei samme spelene på nytt igjen. Dette skulle ikkje vera nødvendig å dokumentere eingong.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Ok, nå er det vel neppe så veldig mange som vurderer om de skal kjøpe eller ikke de to-tre første ukene, om du tenker på 2-3 uker før spillet er gitt ut, iogmed at spillet ikke er å få kjøpt da. Dog hadde det vært interessant å se om det var noen sammenheng mellom salg, og om spill crackes før eller mer eller mindre samtidig som utgivelsen. Jeg tror kanskje ikke det har den store effekten over det jevne.

 

AtW

8191453[/snapback]

 

Det var feil av meg å seie eit hovudproblem, men eit stort problem er det. "No har butikken spelet, men kvifor skal eg kjøpe det? Eg har det jo alt på harddisken."

Lenke til kommentar
Drømmefall og gutter/menn

Det er bare å innse at flertallet av gamerne er gutter, og drømmefall applerer sterkt til jenter bare med sin cover art. Hallo, en jente med rosa topp som fronter esken? Hvilke gutter er det som IKKE har fordommer mot at drømmefall er et rent jentespill? Selv har jeg kjøpt og spillt gjennom drømmefall og må si jeg ble meget overrasket. Spillet er ikke særlig utfordrene, men historien er meget fengende.

8194272[/snapback]

Tanken har faktisk aldri slått meg. Hovedpersonen er en ung jente, det er hva jeg har fått med meg.

 

8195319[/snapback]

 

Samtlige av de jeg kjenner som har snakket om spillet har vært jenter, og samtlige har slått fra seg å kjøpe spillet på grunn av hardware-krav.

Og kun en av dem ville vært istand til å piratkopiere det om hun ville. De resterende ville jeg heller kjøpt spillet til enn å hjelpe dem å laste ned, siden det ville vært lavere timepris enn å sitte og forklare hvordan det skal lastes ned og installeres og kjøres crack her og der.

 

Så kanskje det er der FunCom floppa? At de lagde et spill som 80% non-gamere ( og da spesielt jenter) vil ha, mens hardwarekrav, distribusjon og markedsføring går mot rene gamere.

Lenke til kommentar
Steam ble cracket praktisk talt på dagen.

8193981[/snapback]

 

Det er sant, men det kommer an på hvordan cracken fungerer. Steam krever innlogging, og hvis cracken bare lurer innloggingen til å tro at man har en lovlig kopi, vil dette bli oppdaget etterhvert. Har lest steam nyheter der de skrev at 200 000 kontoer hadde blitt låst, ettersom kontoene innholdt versjon av CS:S som ikke var betalt for. Poenget er at steam utvikler seg, og valve klarer stadig å avdekke pirater som ikke har betalt for spillene de logger seg på steam for å spille.

 

Det er noen cracks / versjoner som ikke går gjennom steam i det hele tatt, jeg har bare vært borti "CS 1.6 no steam LAN version", men som navnet tilsier kan man ikke spille med den over internett.

Jeg aner ikke om det går an å piratkopiere spill på steam i dag (jeg har ikke prøvd), men det kan sikkert noen andre fortelle om?

8194380[/snapback]

 

Såvidt jeg vet er det trvielt (og har alltid vært det), å kopiere steam-spil om du nøyer det med offline-play. Det de siter til med stenging er nok folk som har spillt online, noe det er vanskligere å komme seg igjennom. (dog ofte ikke umulig), men det ser jeg på som uavhengig av steam, sånn har det jo "alltid" vært.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ok, her har du tall fra ei rimeleg mediekjent torrentsida:

 

Den største Quake 4 torrenten har nesten 1.000.000 nedlastingar.

For å ta eit rimeleg stort sportsspel fra EA det samme året: Fifa 2006 til PC, når eg har lagt saman eit kjapt overslag av alle torrentene: 25.000 nedlastingar.

 

Det seier noko om kva slags spel som blir piratkopiert flest gongar.

At Quake4 er lastet mange ganger er overhodet ikke noen overraskelse. Et såpass profilert og kjent spill vil naturligvis nå ut til veldig mange. Dessuten er Quake4 også et klassisk eksempel på mangel på nyskaping innenfor en genre. Det som tidligere nærmest automatisk ble til gull selger ikke automatisk lenger i bøtter og lass.

Og da må det jo være ulovlig nedlasting som har skylda,ikke sant?

(Forøvrig har den relativt nye ekspansionpack'en til Starwars spillet allerede blitt lastet ned over 30.000 ganger samme sted, noe som indikerer at tall basert på denne siden ikke er særlig pålitelige.)

 

Eg har større tiltru til store folk som jobbar i bransjen enn Vice for å seie det sånn. Steam er og var eit tiltak mot piratkopiering som vanskeleggjer og vanskeleggjorde piratkopiering og førte blant anna til fleire solgte titlar av Half-Life 2, enn om Half-Life 2 skulle blitt lansert på den tradisjonelle metoden.

Det er helt greit å tro på bransjen, men jeg velger heller å forsøke å ha et mer nyansert syn fra begge sider før jeg velger å ta et standpunkt...

Og med et såpass ekstremt stort spill som HL er innenfor PC sjangeren: Hvorfor solgte ikke HL2 mer enn halvparten av HL? Det var definitivt vanskeligere å kopiere enn HL? Mange tror tom. det er umulig å kopiere HL2!

Doom 3 klarte tom. det kunststykket å bli det mestselgende spillet i Doom serien, til tross for relativt svak mottagelse og til tross for at det ble sluppet "i en tid hvor alle FPS'ere kopierer ulovlig".

 

 

Nei, den lista er ikkje eit imponerande argument. Ein mmo på toppen og Sims 2 på 2. og 3. Ikkje eit einaste skytespel, som hadde for vane å ligge i toppen på slike lister for ca. 10 år sidan.

Det forandrer likevel ikke det faktum at nesten halvparten av verdens mest solgte PC spill tilhører (dessverre?) sjangeren for folk som definitivt har "teknisk innsikt"

 

At konsollgenerasjonen før breiband og adsl blei utbredt i verden var nesten like stor som den som kom etter. Auken er lav. Salget av konsollar eksploderte ikkje i samme periode som infrastrukturen for breiband og adsl blei bygd ut, men piratkopiering eksploderte i samme periode.

Om det var dette du forsøkte å dokumentere så kan man jo ikke kalle "dokumentasjonen" din særlig relevant? Om det er en sammenligning med piratkopiering og infrastruktur må jo selvsagt dette være med!?

 

Veksten i konsollsalget kan forklarast med generell økonomisk vekst i verden. PC-marknaden har gått ned eller stagnert på tross av økonomisk vekst og må forklarast på ein annan måte. Den største faktoren er piratkopiering.

Veksten kan like gjerne forklares med lettere tilgang på billige konsoller. :shrug:

Og dette er et gap som stadig vil vokse. Før var PC en definitivt overlegen plattform, men nå har konsoller begynt å kunne konkurrere i ytelse, i tillegg til at de blir billigere !

Allerede i 1983 hadde man en slags kræsj i konsollmarkedet som fantes da. Og utrolig nok: Dette i en tid hvor ulovlig konsollkopiering i praksis ikke fantes i det hele tatt!! Hadde man hatt ulovlig kopiering hadde det nok vært mye lettere å skylde på dette, slik det er i dag, fremfor å måte bite i det sure eplet og innse at alle klarte ikke å produsere spill som kundene var interessert i. Om flere kunne tatt dårlig salg innover seg selv i form av positiv selvkritikk og ikke bare sutre over ulovlig kopiering, hadde mye vært gjort.

Enten du liker det eller ei så er EA verst i klassen når det gjeldt å selge dei samme spelene på nytt igjen. Dette skulle ikkje vera nødvendig å dokumentere eingong.

Om EA er verst i klassen på dette eller ikke spiller liten rolle for meg, så lenge de fortsatt har rom for å gi ut smale titler som noen vil ha, sammen med titler som veldig mange vil ha.

Personlig kommer jeg overhodet ikke til å savne et selskap som Funcom, men selv om jeg ofte kan uttale meg negativt om EA, så hadde jeg savnet dem dersom de nå bestemte seg for å slutte med PC spill.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Drømmefall og gutter/menn

Det er bare å innse at flertallet av gamerne er gutter, og drømmefall applerer sterkt til jenter bare med sin cover art. Hallo, en jente med rosa topp som fronter esken? Hvilke gutter er det som IKKE har fordommer mot at drømmefall er et rent jentespill? Selv har jeg kjøpt og spillt gjennom drømmefall og må si jeg ble meget overrasket. Spillet er ikke særlig utfordrene, men historien er meget fengende.

8194272[/snapback]

Tanken har faktisk aldri slått meg. Hovedpersonen er en ung jente, det er hva jeg har fått med meg.

 

8195319[/snapback]

 

Samtlige av de jeg kjenner som har snakket om spillet har vært jenter, og samtlige har slått fra seg å kjøpe spillet på grunn av hardware-krav.

Og kun en av dem ville vært istand til å piratkopiere det om hun ville. De resterende ville jeg heller kjøpt spillet til enn å hjelpe dem å laste ned, siden det ville vært lavere timepris enn å sitte og forklare hvordan det skal lastes ned og installeres og kjøres crack her og der.

 

Så kanskje det er der FunCom floppa? At de lagde et spill som 80% non-gamere ( og da spesielt jenter) vil ha, mens hardwarekrav, distribusjon og markedsføring går mot rene gamere.

8196024[/snapback]

 

Enig i at Drømmefall har jenter som en mye klarere målgruppe enn 99% (eller mer) av alle andre spill jeg har sett. Hovedkarateren er helt klart designet som en rollemodell - type aktiv, smart, selvstendig, kul, politisk korrekt, snill, grei og moden (samtidig som hun er populær og attraktiv uten å være "slutty").

 

Et fint tiltak fra FunCom, men desverre faller det for sitt eget sverd, når majoriteten av målgruppen kan avskrives, pga. manglende og feil markedsføring og for høye systemkrav.

 

Personlig synes jeg karakteren ble kjedelig fordi alle de "riktige" egenskapene hennes virket ganske påklistret. Men, jeg er ikke jente da...

 

 

Edit: "Planetfall" <-> "Drømmefall"?

 

Har FunCom latt seg inspirere i navnevalget mon tro... :p

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
At spill kommer ut opptil en uke eller to før release skal jeg være enig i at er et problem og der har bransjen fortsatt en utfordring i å lage sikrere rutiner og miljø.

At spill kommer ut tidligere "uoffisiellt" er rett og slett et problem som skyldes problem med rutiner og uærlighet i egne rekker.

8193981[/snapback]

 

Uærlighet i egne rekker samt blant alle de som jobber i distrubusjon og i alle de 1000-vis av butikkene som får inn spillene ofte uker før lanseringsdatoen.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
At Quake4 er lastet mange ganger er overhodet ikke noen overraskelse. Et såpass profilert og kjent spill vil naturligvis nå ut til veldig mange. Dessuten er Quake4 også et klassisk eksempel på mangel på nyskaping innenfor en genre. Det som tidligere nærmest automatisk ble til gull selger ikke automatisk lenger i bøtter og lass.

Og da må det jo være ulovlig nedlasting som har skylda,ikke sant?

 

Det har heilt klart nådd ut til den målgruppa som piratkopierer mest: Guttar og unge menn. Det blei lasta ned meir enn det solgte, ein god del av dette før lanseringsdatoen. Eg kan jo nemna at spesielt Quake solgte godt meir enn Quake 4, på tross av at spelmarkedet totalt sett var mindre den gongen.

 

Det er helt greit å tro på bransjen, men jeg velger heller å forsøke å ha et mer nyansert syn fra begge sider før jeg velger å ta et standpunkt...

Og med et såpass ekstremt stort spill som HL er innenfor PC sjangeren: Hvorfor solgte ikke HL2 mer enn halvparten av HL? Det var definitivt vanskeligere å kopiere enn HL? Mange tror tom. det er umulig å kopiere HL2!

Doom 3 klarte tom. det kunststykket å bli det mestselgende spillet i Doom serien, til tross for relativt svak mottagelse og til tross for at det ble sluppet "i en tid hvor alle FPS'ere kopierer ulovlig".

 

Det er mange faktorar på kvifor eit spel sel mindre enn eit anna. Berre ein av desse er graden av piratkopiering. Når det gjeldt HL kan eg jo nemna at CS: Source (ca. 10.000 online no) aldri blei ein like stor suksess som det forrige CS (over 100.000 på det meste) då det var på det største, for eksempel. Eller at HL kom ut før det var vanleg med breiband (1999).

 

Doom 3 opplevde ein massiv hype lenge før lansering. Mens Doom kom som lyn fra klar himmel. Så skal det jo nemnast at Doom 1 og 2 totalt solgte 4 millionar kopiar. Doom 3 solgte 3.5 millionar. Igjen, spelmarkedet var større i 2003 enn på midten av 90-tallet.

Så blir det feil å direkte samanlikne nærmast gutteromsproduserte Doom med det teknologisk kostnadsdyre monsteret som er Doom 3.

 

Det forandrer likevel ikke det faktum at nesten halvparten av verdens mest solgte PC spill tilhører (dessverre?) sjangeren for folk som definitivt har "teknisk innsikt"

 

Jaha. Den seier jo ingenting om kor mykje desse titlane solgte. Om WoW solgte 5 gongar meir enn Age of Empires 3 til eksempel. Ein må sjå på kor mykje WoW og Sims 2 (totalt) solgte i forhold til dei andre titlane, når ein veit kor godt desse to titlane har solgt. Ein annan ting er at strategispel og rollespel omfavnar større kundegrupper (godt vaksne og jenter) enn dei som piratkopierer mest. Eg vil for eksempel tippa at snittalderen på dei som speler Civilization 4 er høg, sidan det er heilt vanleg at folk på 50 speler det. Det er mykje vanlegare at godt vaksne folk kjøper spel enn yngre.

 

(3. The average game player is 33 years old and has been playing games for 12 years.

.

4. The average age of the most frequent game buyer is 40 years old. In 2006, 93 percent of computer game buyers and 83 percent of console game buyers were over the age of 18.)

 

Om det var dette du forsøkte å dokumentere så kan man jo ikke kalle "dokumentasjonen" din særlig relevant? Om det er en sammenligning med piratkopiering og infrastruktur må jo selvsagt dette være med!?

 

Eg forstod det sånn at du ville eg skulle dokumentere at konsollsalget ikkje hadde opplevd ein vekst som kan kallast dramatisk i perioden 2000 til no.

 

Piratkopiering gjennom P2P nettverk har auka dramatisk i alle land som breiband etterkvart har blitt innført i. Andelen piratkopiert programvare (ikkje dataspel, eg trur det er verre der) har gått ned sidan 1994 (mykje av dette fordi det var langt meir vanleg at bedriftar ikkje hadde ein lisens for kvar pc på programvaren dei brukte før), men totalen har gått opp, fordi markedet har gått opp. Som fører til større totalt tap, spesielt kombinert med større utviklingskostnadar. No trur eg ikkje noko på at 1 nedlasting = 1 tap, men eg synest det er like galt å hevde at 1 nedlasting = 0 tap.

 

Veksten kan like gjerne forklares med lettere tilgang på billige konsoller. :shrug:

Og dette er et gap som stadig vil vokse. Før var PC en definitivt overlegen plattform, men nå har konsoller begynt å kunne konkurrere i ytelse, i tillegg til at de blir billigere !

 

Billigare? Prisen på konsollar har vel heller gått opp litt gjennom årene? Viss du meiner billigare samanlikna med økonomisk vekst så er vi meir enige. (Fleire i verden får råd til dei).

 

Om EA er verst i klassen på dette eller ikke spiller liten rolle for meg, så lenge de fortsatt har rom for å gi ut smale titler som noen vil ha, sammen med titler som veldig mange vil ha.

Personlig kommer jeg overhodet ikke til å savne et selskap som Funcom, men selv om jeg ofte kan uttale meg negativt om EA, så hadde jeg savnet dem dersom de nå bestemte seg for å slutte med PC spill.

 

Dette er jo ein digresjon: Men kva er det EA har gitt ut som er så fantastisk egentleg? Personleg har eg fortsatt til gode å bli imponert av ein EA-tittel. Sjølv om eg har kjøpt ein del spel med EA-logoen på.

 

 

Til han som spurte etter kjelder, her er nokre av dei eg brukte i dette innlegget:

 

wikipedia

csports.net

BSA

idsoftware.com

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar

Når det er så forbannet enkelt å få tak i en kopi så har de seg selv å takke. Lar du døra di stå åpen mens du reiser på ferie, er det mulig du kommer hjem til tomt hus. Spillene er låst med en kode, men hva om nøkkelen din var enkelt tilgjengelig på nett? Da hadde du skifta lås!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...