JBlack Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Den kritikken jeg retter mot USA går for det meste ut på hvor lite villige de er til å snakke med Hamas, det er alvorlig! Det er sånn man lager bråk, ved og ikke ville hanskes med problemene som eksisterer. 8210744[/snapback] her er det to feil. 1. Bråket eksisterer. Det er ikke noe USA lager. 2. USA gjør en stor jobb for å hanskes med problemet, selv om de ikke gjør det på den måten du mener er best. At de gir dem 50 millioner kroner er vel og greit (kunne kanskje spart seg med å trekke fra, men). 8210744[/snapback] Dette er ikke til Hamas men til sikkerhetsstyrker for den palestinske statsministeren. Og alle tar avstand fra denne terroristorganisasjonen, men problemene til USA og Israel er at de ikke hanskes med det på en rolig og sivil måte. 8210744[/snapback] At USA ikke forhandler med terrorister betyr ikke at de ikke er rolige eller siviliserte. Du må nok utdype den påstanden noe mer. Norge har tatt, som første land i Vesten, et betydelig ansvar her og det er veldig flott at et land som Norge gjør noe så framtredende i utenrikspolitikken. Hvilket annet alternativ har vi? Jeg ser ikke for meg at Hamas vil anerkjenne Israel mer, avstå mer fra terrorisme og vold hvis Verden systematisk boikotter dem. Da vil de bare fortsette å presse fram sine synspunkter, og da må vi gjøre noe annerledes, noe som kan bringe fram fred i område. For min del virker det som om noen norske politikere syns det er viktigere at Norge holder seg unna Hamas enn at det er fred i området, og da må jeg si jeg blir skremt. 8210744[/snapback] For min del så virker det som om norske politikere er mer opptatt av prestisjen det er i å være fredsmeklere, enn de er av fred i området. Og da blir jeg skremt. Men slike spekulasjoner til side, jeg støtter fullt og helt linja med å ikke sponse økonomisk terrorister som har et uttalt ønske om å utslette en hel nasjon. Lenke til kommentar
B_G Skrevet 22. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2007 her er det to feil.1. Bråket eksisterer. Det er ikke noe USA lager. 2. USA gjør en stor jobb for å hanskes med problemet, selv om de ikke gjør det på den måten du mener er best. situasjonen blir ikke akkurat bedre, den blir heller verre. Hvilken jobb? Boikott? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Selv om USA ikke forhandler med Hamas, så forhandler og støtter USA de krefter i palestina som forsøker å få til en fredelig løsning. USA har også arbeidet for flere avtaler og løsninger. Du kan jo google på "Roadmap for peace" eller "veikart for fred". Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Israels statsminister *er* en terrorist... Hadde det vært greit dersom kun *statsministeren* i Palestina var regnet som terrorist, og ikke hele partiet hans? Endret 22. mars 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 her er det to feil.1. Bråket eksisterer. Det er ikke noe USA lager. Det er bråk der, ja. Men USA bidrar med sine fiendtlige holdninger til å sause det bråket enda mer sammen i ei stor røre. 2. USA gjør en stor jobb for å hanskes med problemet, selv om de ikke gjør det på den måten du mener er best. USA kan sende penger. USA kan gi økonomisk støtte til Israel og hjelpe dem med våpen. Men det kommer ikke til å gi samlingsregjeringen i Palestina en større sjanse. Dette er ikke til Hamas men til sikkerhetsstyrker for den palestinske statsministeren. Ja, har jeg hevdet at pengene er til Hamas? Det er det jeg i utgangspunktet er opprørt over, at de fortsetter boikotten sin av Hamas. At USA ikke forhandler med terrorister betyr ikke at de ikke er rolige eller siviliserte. Du må nok utdype den påstanden noe mer. Jeg registrerer at alle som forsvarer, eller nesten alle som gjør det, driver konstant med og poengterer at USA og Israel ikke vil støtte terrorister. Det kan jeg ha forståelse for, så skal vi la det ligge? Men der amerikanerne og israelerne ikke er sivile og rolige i sine avgjørelser er der hvor de boikotter den palestinske regjeringen. Jeg kan godt forstå, med utgangspunkt i de (nåværende) målene til Hamas, at de er skeptiske, men de må se det at de trenger samtaler. Og faktum er jo at et flertall av israelerne ønsker samtaler med både Fatah og Hamas. Det er kun Ehud Olmert og hans regjering som blokkerer for den muligheten fra israelernes side. Og jeg syns han kanskje burde lytte litt mer til folket sitt, det er tross alt de som går igjennom dette. For min del så virker det som om norske politikere er mer opptatt av prestisjen det er i å være fredsmeklere, enn de er av fred i området. Og da blir jeg skremt. Vel, nå får de jo både prestisje og fred. Begge to er bra både for freden nede i midtøsten, men når du sier det på den måten så er det bra for Norge også, som vil stå fram som et prakteksempel for andre land senere. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 USA har ikke bombet Irak i stykker. Jo det har de. Vil du si at Irak har en fin infrastruktur nå? USA har bygget opp mye infrastruktur, men muslimske terrorister gjør alt de kan for å ødelegge. Hvorfor klippet du bort den delen av teksten der jeg nettopp forklarte at USA jobber med å bygge opp infrastruktur? Nei, dette er bortforklaringer og direkte feilinformasjon fra din side. Så USA brukte ikke makt til å insette "demokratiet" ? Du mener det er galt å styrte diktatorer? JEg ser fortsatt ikke hvor demokratiet er blitt av...hva hleper det å stemme hvert fjerde år hvis du ikke kan bevege seg utenfor hjemmet sitt? Så du mener at man bør gå tilbake til diktatur? Hvilke antisemittiske holdninger? Skal vi ta diskusjonen om apartheidregime igjen? "Apartheidregimet" som har arabiske representanter i sin egen nasjonalforsamling? Ok, kanskje har ikke Bursh utalt seg om Palestina med tanke på the axe of evil, min feil, men for meg ser det ut som Palestina er en del av den alikevel, slik USA behandler dem. 8206542[/snapback] Og hvordan er det? Uansett er denne delen av diskusjonen avsluttet. Du medgir tydeligvis at å sammenligne USAs avsettelse av dikatoren Saddam med Hamas sitt ønske om å fjerne Israel fra kartet er tåpelig. Du har nå kanskje innsett at det er forskjell på å styrte en diktator i et land og å ha et ønske om å utslette hele landet? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Og her er Israel og Hamas begge to hovedproblemene. 8210061[/snapback] Dette blir jo helt feil. Hvis Israel er et problem så må det være fordi det eksisterer i utgangspunktet. Og da mener du at en mulig løsning er å fjerne Israel fra kartet. Israel er ikke noe problem hvis du ikke mener at den eneste løsningen er å fjerne landet. Grunnen er enkel: Israels eneste mål er å leve i fred og trygghet. De har ingen ønsker eller planer om å utslette andre land. Dersom alle angrep mot Israel hadde sluttet i morgen, så hadde krigen vært over. Israel har ingen interesse av å fortsette krigen lenger enn nødvendig. Deres eneste mål er å forsvare seg mot angrep fra rasistiske islamofascister. Jeg kan godt forstå, med utgangspunkt i de (nåværende) målene til Hamas, at de er skeptiske, men de må se det at de trenger samtaler. Det er veldig enkelt å få til samataler. Hamas anerkjenner staten Israel. Vips, så kan samtalene starte. Tenk deg om Norge blir delt inn i Sameland og Norge -- og at samene får lov til å kjøpe alt av land Norge ikke kjøper på nytt av en tredjepart, og at samene kjøper med lånte midler og gaver fra samer og urbefolkning fra hele verden.Mens dette pågår flytter 700 000 samer inn fra andre land, og bor på de nykjøpte områdene hvor nordmenn ikke får bo eller arbeide. Sammenligningen er ugyldig. Norge er en nasjonalstat med en egen regjering. Palestina var et landområde som var under kontroll av ulike grupper over mange år. Britene tok over da de overvant tyske allierte i området. Ikke bare fjernet de onde mennesker som hadde systematisk henrettet arabiske nasjonalister, men de sørget for vannforsyning, mat, medisiner, og de bekjempet korrupsjon. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Israelsk grensevakt slår palestinsk skoleelev http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=10831 Endret 25. mars 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Og jaggu står det ikke med store bokstaver ved siden av at saken blir etterforsket: "BLIR ETTERFORSKET" Slik er det nemlig når enkelte soldater bryter loven i rettsstaten de er satt til å representere. Staten etterforsker saken og trekker dem for retten. Så hvis noen prøvde å få inn et billig poeng mot Israel her, så har de bommet stort Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 2 prosent av israelerne stoler på Olmert Da et representativt utvalg israelere ble spurt hvilken politiker de synes er mest troverdig, svarte bare to prosent statsminister Ehud Olmert. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1678843.ece I en rapport om hærens håndtering av krigen mot Libanon i fjor blir de beskyldt for å ha brutt loven. Hæren vil ikke ha rapporten offentliggjort nå. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1675006.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå