Gå til innhold

Ny palestinsk regjering - USA og Israel sier nekt

Anbefalte innlegg

jon_o: Og det rettferdiggjør terrorisme?

Israelske soldater brukte barn som skjold

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142805

Dette er allerede diskutert i andre tråder, og disse soldatene vil bli stilt for retten i Israel. Dette er ikke noe den israelske stat står bak.

Det er slett ikke det samme, da Hamas sitt ytrede ønske er å utslette Israel. Bush har ikke noe tilsvarende ønske.

Irak..Han kalte Saddam en terrorist og bomaberte/bombaderer landet. (ikke det at jeg hadde sansen for Saddam)

Saddam er ikke Irak. Å styrte en diktator i et land er ikke det samme som at man ønsker å utslette landet eller fjerne det fra kartet. Tvert imot, det USA har gjort er å holde demokratiske valg så irakerne selv kan bestemme hvem som skal styre landet. At du i det hele tatt trekker fram Irak her er helt utrolig.

Hans ytrede ønske er å innsette demokratisk valgte regjeringer i islamofascistiske land.

Hva er det du snakker om! insette demokrati ved å bombe land i stykker, ved å knuse infrastrukturen?

USA har ikke bombet Irak i stykker. De har også jobbet med å bygge opp infrastruktur i landet.

Så du ville godtatt en regjering i et annet land som hadde et uttalt ønske om å utslette Norge?

Du kan ikke sammenligne det sånn uten videre.

Selvsagt kan jeg det. Det er jo nettopp det det er snakk om.

Bevis, takk.

Utrolig hvordan du prøver å rettferdiggjøre islamofascister som ønsker å utslette hele land.

Bevis: Bush har gått aktivt ut med å si at ondskapens akse (inkludert Palestina) må utryddes, og dermed demokrati insettes.

Kutt nå ut disse sidesporene dine. Din påstand var:

"Israel truer like så med å utslette Hamas"

Jeg vil ha konkrete beviser på at dette er tilfelle! Dessuten må du forklare hva du mener med "utslette", og i tillegg sannsynliggjøre at dette har noe som helst med Hamas sitt ønske om å fjerne et helt land fra kartet å gjøre.

Det er dessuten direkte feil at Palestina er en del av Bushs "ondskapens akse". Det er tre land han nevnte, nemlig: Irak, Iran og Nord-Korea. Hvorfor påstår du at Palestina er en del av dette når det ikke er tilfelle?

Han sa heller aldri at disse landene skulle "utryddes".

Å styrte en diktator/regjeringsendring er uansett ikke det samme som å utslette en stat. Tror du staten Norge blir "utslettet" når dagens regjering går av? Tror du Saddam VAR Irak?

Hvorfor er Irak der fortsatt, når Saddam er styrtet?

(er ikke dette et bevis i seg elv for at USA/Israel ikke ønsker fred? insette demokrati med våpen + de deffinerer demokrati som de selv vil)

Nei, dette er bortforklaringer og direkte feilinformasjon fra din side.

Jeg prøver heller ikke å rettferdigjøre ting Hamas har gjort (bombeanngrep osv...noe jeg er helt imot...selvfølgelig), men jeg vil for all del heller ikke rettferdiggjøre Isreal/USAs antisemitistiske holdninger.

Hvilke antisemittiske holdninger?

Det er slett ikke det samme, da Hamas sitt ytrede ønske er å utslette Israel. Bush har ikke noe tilsvarende ønske.

Bush har selv sagt at Hamas må elimineres sammen med all annen ondskap

8198931[/snapback]

Hamas er en terroristorganisasjon.

Hamas er ikke et land.

Israel er et land.

Det du gjør er å komme med feilaktige påstander om hva Bush har sagt, for så å vri på det for å få det til å høres ut som ønsker om å fjerne en diktator fra makten er det samme som å ønske å utslette et helt land!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jon_o: Og det rettferdiggjør terrorisme?

Spør ikke meg. Spør jødene som ser på disse som frihetskjempere.

Hamas er ikke et land.

Sier du det. Hmm, merkelig greier. Har du sett det kartet. Om ikke jeg huske helt feil er det en 100 land og flertallet av jordens befolkning som er av en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Bare en tanke, bør vi fordømme alle som vi ser på som terrorister for evig tid?

Betyr ikke det da at vi allerede har "sovet i timene" da visse faktisk har blitt annerkjent og fått stor makt?

Bør vi ikke evne og se at enkeltpersoner og/eller grupper kan endre seg +

Om vi ikke er villige til det,hva er så alternativet for disse ?

Fortsette terror til de dør på et eller annet vis ?

Personelig mener jeg det er svært vanskelig/umulig å endre noe som er dømt for evig tid,hvorfor skal en endre seg om ingen godtar dette  :hmm:

8199399[/snapback]

Vi kan slutte å se på Hamas som terroristorganisasjon når de slutter med terror og anerkjenner Israel. Klart det. (Gi meg et hint når det skjer.)

Lenke til kommentar
USA har ikke bombet Irak i stykker.

Jo det har de. Vil du si at Irak har en fin infrastruktur nå?

Du kan ikke sammenligne det sånn uten videre. Men hvis vi hadde hvert i konflikt med det eventuelle landet i mange tiår og landet endelig har stabilisert en indre ro og er klar for forhandlinger, ja.

Selvsagt kan jeg det. Det er jo nettopp det det er snakk om.

Selfølgelig kan du ikke det, leste du ikke innlegget mitt, isåfall er du i mot det også?

Nei, dette er bortforklaringer og direkte feilinformasjon fra din side.

Så USA brukte ikke makt til å insette "demokratiet" ? JEg ser fortsatt ikke hvor demokratiet er blitt av...hva hleper det å stemme hvert fjerde år hvis du ikke kan bevege seg utenfor hjemmet sitt?

Hvilke antisemittiske holdninger?

Skal vi ta diskusjonen om apartheidregime igjen?

Ok, kanskje har ikke Bursh utalt seg om Palestina med tanke på the axe of evil, min feil, men for meg ser det ut som Palestina er en del av den alikevel, slik USA behandler dem.

Lenke til kommentar

Nord-Irak har da fått mye bedre infrastruktur, og det har sikkert Sør-Irak også fått. Problemet er Baghdad og Anbar-provinsen hvor terrorister sprenger alt som irakerne og amerikanerne forsøker å bygge opp for befolkningen. De vet at bedre infrastruktur vil gi amerikanerne mer støtte så da må de ødelegge. Så jævla kynisk, har ikke ord.

Når det gjelder Palestina så er jo demokratiet der temmelig elendig da, mener de fikk 5-5 hos Freedom House på en skala fra 1-1 til 7-7 som representerer politiske og sivile rettigheter. Norge og alle vestlige land har 1-1. Og selv om Hamas vant dette valget i "demokratiet", så betyr det ikke at man kan støtte slike Hitler-kloninger.

Lenke til kommentar
Og selv om Hamas vant dette valget i "demokratiet", så betyr det ikke at man kan støtte slike Hitler-kloninger.

Du er like ekstremistisk som dem. Å kalle noen for hitler-kloninger er ekstremt. Hitler prøvde å utryddet folkegrupper, folkeslag og alle andre som ikke passet inn i hans visjon. Hamas ønsker ikke dette.

På lik linje synes jeg det er feil å kalle folk for islamistiske fascister, fascisme er også en type politikk som heller ikke Hamas står for. Det er så typisk at alle som er i mot israel havner i facisme båsen.

Ditt bruk av ord viser kun for meg lite innsikt i temaet.

Endret av B_G
Lenke til kommentar

Er jo såklart ikke overrasket over at Israel og USA fortsatt nekter for å snakke med Hamas, det har de lenge uttrykt. Men jeg er stolt over at Norge nå gjør dette, det er den eneste muligheten til å få samarbeid. Vi må snakke sammen, uansett hvor ekstrem motparten er, for å få slutt på et bråk som eksisterer. Og her er Israel og Hamas begge to hovedproblemene.

Lenke til kommentar
Er jo såklart ikke overrasket over at Israel og USA fortsatt nekter for å snakke med Hamas, det har de lenge uttrykt. Men jeg er stolt over at Norge nå gjør dette, det er den eneste muligheten til å få samarbeid. Vi må snakke sammen, uansett hvor ekstrem motparten er, for å få slutt på et bråk som eksisterer. Og her er Israel og Hamas begge to hovedproblemene.

Du har skjønt det!

For å løse konflikten må man akseptere den nye regjeringen, ellers fastlåses konflikten enda mer mens man sakte sklir tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig.

Nå så vil altså USA kutte 41,9% av summen på 86 millioner dollar som går til den palestinske regjeringen, pga. frykt for at de skal ende opp hos Hamas. Altså de gir bare 50 millioner, er veldig trist.

"Amerikanske tjenestemenn sier rundt 36 millioner dollar av den foreslåtte hjelpepakken på 86 millioner dollar vil bli holdt tilbake, melder BBC."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146601

Dette er jo bare beklagelig. USA og Israel må forstå det at hvis de overhodet skal få fred i området så må de også kunne snakke med sine værste fiender. Det er det som i historien har løsnet på de værste konfliktene, men med nærmest en krigersk stemme fra både USA og Israel ovenfor den palestinske regjeringen og også Norge, så kan vel dette ta en stund.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Når vi ser på folketallet i palestina i 1922 var antallet jøder 11%, og muslimer 78%

Det finnes mange bitre 90-årige muslimske palestinere som føler seg lurt av vesten... Da de ble lovet alt land sør for damaskus...

Og sikkert også mange sønner av muslimske palestinere som ønsker at foreldrenes drøm skal gå i oppfyllelse...

Det finnes sikkert også mange palestinere som var i mot masse-innvandringen av jøder, som førte til at det i 1945 var 60% muslimer og 31% jøder...

Fra omtrent 1/9 til 1/3 -- en tredobbling av antall jøder i forhold til muslimer i løpet av 23 år...

(Spesielt når vi vet at jødene fikk færre barn enn muslimene)

I tillegg hadde jødene stor kjøpekraft, da mange amerikanske jøder og sionister over hele verden spyttet inn noen kroner -- noe som førte til at jødene kjøpte arabisk land fra England, som var koloniherre av Mandatet Palestina fra 1920 til 1948...

Sionistene krevde at kun jøder fikk bo på og arbeide på de kjøpte landområdene.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=736368

Tenk deg om Norge blir delt inn i Sameland og Norge -- og at samene får lov til å kjøpe alt av land Norge ikke kjøper på nytt av en tredjepart, og at samene kjøper med lånte midler og gaver fra samer og urbefolkning fra hele verden.

Mens dette pågår flytter 700 000 samer inn fra andre land, og bor på de nykjøpte områdene hvor nordmenn ikke får bo eller arbeide.

Jeg forsvarer ikke jødehatet -- jeg prøver å forklare *hvorfor* araberene er fiendtlig instillt...

Lenke til kommentar

I mellomkrigsårene var mantraet i de europeiske land til jødene: se å komme dere hjem til Palestina der dere hører hjemme. Nå er mantraet at de må ut igjen fra sitt land. Er ikke lett å være jøde! Ikke at jeg tror det hadde vært noe bedre å gi sigøynere landområder heller etter krigen. De hadde jo aldri vært hjemme. Ville vært den første mobile staten i verden.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
Ja, jeg er helt enig.

Nå så vil altså USA kutte 41,9% av summen på 86 millioner dollar som går til den palestinske regjeringen, pga. frykt for at de skal ende opp hos Hamas. Altså de gir bare 50 millioner, er veldig trist.

"Amerikanske tjenestemenn sier rundt 36 millioner dollar av den foreslåtte hjelpepakken på 86 millioner dollar vil bli holdt tilbake, melder BBC."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146601

Dette er jo bare beklagelig. USA og Israel må forstå det at hvis de overhodet skal få fred i området så må de også kunne snakke med sine værste fiender. Det er det som i historien har løsnet på de værste konfliktene, men med nærmest en krigersk stemme fra både USA og Israel ovenfor den palestinske regjeringen og også Norge, så kan vel dette ta en stund.

8210160[/snapback]

Ja, det fikset jo saken før andre verdenskrig det... «Peace for our time.»

Det interessante her er jo at USA nå kritiseres for at de støtter palestinerne økonomisk. Og samtidig beskyldes for å ikke kommunisere. Hvordan gikk det til tror du? "Her har dere penger, men vi vil f..n ikke prate med dere." ?

USA skal ha ros. De støtter økonomisk den palestinske regjeringen. Men de tar avstand fra terroristorganisasjonene og gjør sitt beste for at disse ikke skal få kloa i midlene og bruke dem feil.

Lenke til kommentar
Og selv om Hamas vant dette valget i "demokratiet", så betyr det ikke at man kan støtte slike Hitler-kloninger.

Du er like ekstremistisk som dem. Å kalle noen for hitler-kloninger er ekstremt. Hitler prøvde å utryddet folkegrupper, folkeslag og alle andre som ikke passet inn i hans visjon. Hamas ønsker ikke dette.

8209993[/snapback]

Etnisk rensing av et område (gjøre palestina jødefritt) er ikke så mye bedre. Men ellers er jeg enig. Slike karakteristikker bidrar ikke til debatten, da de i beste fall er veldig unøytaktige.

Lenke til kommentar
I mellomkrigsårene var mantraet i de europeiske land til jødene: se å komme dere hjem til Palestina der dere hører hjemme. Nå er mantraet at de må ut igjen fra sitt land. Er ikke lett å være jøde! Ikke at jeg tror det hadde vært noe bedre å gi sigøynere landområder heller etter krigen. De hadde jo aldri vært hjemme. Ville vært den første mobile staten i verden.

8210548[/snapback]

Som ett nytt Luxemburg -- trukket av 80 000 hester og hunder, i hundre meter dype og brede spor gjennom Tyskland i vest til India i øst...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det interessante her er jo at USA nå kritiseres for at de støtter palestinerne økonomisk. Og samtidig beskyldes for å ikke kommunisere. Hvordan gikk det til tror du? "Her har dere penger, men vi vil f..n ikke prate med dere." ?

USA skal ha ros. De støtter økonomisk den palestinske regjeringen. Men de tar avstand fra terroristorganisasjonene og gjør sitt beste for at disse ikke skal få kloa i midlene og bruke dem feil.

8210611[/snapback]

Den kritikken jeg retter mot USA går for det meste ut på hvor lite villige de er til å snakke med Hamas, det er alvorlig! Det er sånn man lager bråk, ved og ikke ville hanskes med problemene som eksisterer. At de gir dem 50 millioner kroner er vel og greit (kunne kanskje spart seg med å trekke fra, men). Og alle tar avstand fra denne terroristorganisasjonen, men problemene til USA og Israel er at de ikke hanskes med det på en rolig og sivil måte. Norge har tatt, som første land i Vesten, et betydelig ansvar her og det er veldig flott at et land som Norge gjør noe så framtredende i utenrikspolitikken. Hvilket annet alternativ har vi? Jeg ser ikke for meg at Hamas vil anerkjenne Israel mer, avstå mer fra terrorisme og vold hvis Verden systematisk boikotter dem. Da vil de bare fortsette å presse fram sine synspunkter, og da må vi gjøre noe annerledes, noe som kan bringe fram fred i område. For min del virker det som om noen norske politikere syns det er viktigere at Norge holder seg unna Hamas enn at det er fred i området, og da må jeg si jeg blir skremt.

Lenke til kommentar

8210611[/snapback]

Det mange ikke synes å ha forstått, er at Münchenavtalen ga britene et ekstra år til å ruste opp - de var slett ikke klare til en krig mot Tyskland i 1938. Det var det ingen som var. (Og da det braket løs i 1940 var det såvidt det holdt.)

Og, ærlig talt, sammenligner du Hamas/Palestina i dag med Nazistene/Tyskland i 1938?

Lenke til kommentar

8210611[/snapback]

Det mange ikke synes å ha forstått, er at Münchenavtalen ga britene et ekstra år til å ruste opp - de var slett ikke klare til en krig mot Tyskland i 1938. Det var det ingen som var. (Og da det braket løs i 1940 var det såvidt det holdt.)

8211069[/snapback]

Du impliserer at Hitler/Tyskland ville gått til krig tidligere uten denne avtalen. har du noe grunnlag for slik spekulasjon?

Og, ærlig talt, sammenligner du Hamas/Palestina i dag med Nazistene/Tyskland i 1938?

8211069[/snapback]

Nei. Det var et eksempel på at ikke alle konflikter kan løses muntlig. Noen ganger må man bruke makt.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...