Gå til innhold

PClinux vs Unbutu


Anbefalte innlegg

hei, har tenkt til og gi linux en real sjangs på pc'n min.

 

men jeg har ettpar spørsmål (som dere sikkert har hørt 100ganger før) som jeg gjerne skulle hatt svar på før jeg setter igang.

 

hvilken distro skal jeg velge?

 

har sett to aktuelle kanidater: PClinux og Unbuntu,

 

har hørt at PClinux er den mest brukervennlige, med endel kodecs og medieavspillere ferdiginstallert, men at Unbuntu er kansje en mere solid pakke og bedre gjennomført.

kommer også til og bruke

 

så hvilken distro bør en nyBegynner velge?

vil ha en linux som har et godt brukergrensesnitt pga at madammen kommer også til og bruke pn'n endel og da vil hun ha det enklest mulig.. (les, mest mulig windowsaktig)..

 

lurer også på hvordan formateringen fungerer på linux, har en bærbar datamaskin (mpx kn1) som har en 80gb hdd, hdd'en har 3 partisjoner, C: som er windows (15gig) (skal sette denne til og bli linux)... D: + E: der jeg har endel

musikk/ filmer/bilder + dokumenter som jeg ikke vil miste.

 

men har hørt at linux bruker en annen partisjonsformatering enn windows. så jeg lurer på om det går greit at jeg beholder D: og E: partisjonene mine samtidig som jeg installerer linux på c:??

 

og om jeg har tilgang til D: og E: etter jeg har installert linux? mener og huske at linux bruker noe som heter home istedet for partisjonene som windows bruker...

 

bruker pc'en primært til:

-internett.

-film\musikk\bilder.

-mail

-tekstbehandling.

 

så hvilken distro bør jeg velge?

er det enkelt og installere uten og rasere hele innholdet på hdd'en min?

 

på forhånd takk.

 

MVH

Christopher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei – du hadde mange spørsmål :)

 

Hvilke distro en bør velge er ofte en smakssak, og fasitsvar finnes ikke. På toppen av dette forumet finner du en sticky som omhandler nettopp ditt spørsmål -sjekk den ut du!

 

Selv bruker jeg Ubuntu Linux, og er veldig godt fornøyd med den(har bare brukt Windows tidligere). Også i Ubuntu finner du medieavspillere(samt masse andre programmer), og det er fryktelig enkelt og installere andre.

Codecs må du legge inn selv, men også det er rimelig enkelt, det finnes mange guider som forklarer det for deg. Alternativt kan du installere et lite program som heter Automatix2, da kan du bare klikke på de codecene og ekstraprogrammer som du ønsker.

 

Jeg kjenner ikke til Pclinux, men Ubuntu kan friste med en smart ordning av bruker/superbruker, stort programarkiv og en glimrende pakkebehandler, stort brukermiljø som sørger for å gi hjelp hvis du trenger det, mye dokumentasjon ligger ute på nett, og mer.

 

Du ønsker mest mulig windows-aktig; da vil jeg anbefale deg Kubuntu, som er Ubuntu men med skrivebordsmiljøet KDE(og ikke GNOME). KDE ligner med hensikt en god del på Windows xp, har mye grafiske dialogvinduer og har god hjelpedokumentasjon. Her kan du se litt av forskjellen mellom KDE og GNOME: Merk; dette er ikke så viktig siden du kan bruke samme programmer på begge to, og begge kan endres til og ligne på hverandre når det gjelder utseende.

Siste versjon av KDE kommer snart – og det tror jeg blir bra.

 

Windows bruker (bla.) filsystemt ntfs, mens GNU/Linux bruker (bla.) etc3. Dette kan du fikse under installasjonen, men det anbefales at man fikser dette først dersom det er mulig.

 

MERK:

Før du fjerner Windows ville jeg ha forsikret meg at alt hardware i pcen din faktisk fungerer med GNU/Linux. Enkleste måten å finne ut det er å laste ned ISO filen med Kubuntu herfra, brenn den på en cdplate og start maskinen med den i – siden det er en «live cd» vil Kubuntu starte såfremt Bios er satt til og lese av cdromen. Du kan da sjekke om lydkort, nettverkskort osv funger som det skal(så snart maskinen startes på nytt uten cdplaten er windows tilbake som før). Skulle noe ikke fungerer kan det være løsninger for det – så da kan du komme tilbake å spørre.

 

Kanskje du kan komme tilbake etter å ha gjort dette – så kan du sikkert få en anbefalning av hvordan du bør partisjonere hd en?

 

Og veldig viktig: Husk å ta backup før du gjør noe, det og innstallere nytt os er ikke noen en gjør hver dag!

 

 

 

GNU/Linux er ellers helt perfekt for ditt behov :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...