Gå til innhold

Nikon D70s vs. Canon EOS 400D

Anbefalte innlegg

Jeg er helt i sluttfasen for valg av dSLR, og to kandidater er på oppløpssiden.

1. Nikon D70s m/18-70mm f.3,5-4,5G (kit obj.)

2 Canon 400D m/Sigma 17-70mm f.2,8-3,5) (IKKE kit, med andre ord)

Prisforskjellen er i underkant av 2000kr i Nikons favør. D40 var også en mulig kandidat, men da denne har samme pris som D70s faller den litt vekk.

Jeg har nå vurdert begge etter beste skjønn, men ønsker noen synspunkter fra dere her på forumet.

Setter stor pris på alle synspunkter, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen arfaring med noen av kameraene men har et Nikon D50 og er knalle fornøyd med det.

Kan du si noe om hva du skal bruke det til? Hva du kommer til å knipse mest av og slikt?

Jeg har funnet ut at menyen hos Nikon er mer ryddig enn Canon's, og at de fleste av innstillingene ligger tilrettelagt ganske bra! Jeg vil annbefale Nikon, selv om 400D har 10mp så er ikke det grunn nok til å velge det, men jeg tror du kommer til å bli fornøyd uansett valg!

Lenke til kommentar

Dette kan fort bli blodig... Begge kameraene har fordeler og ulemper.

* D70 er stort og tungt. Mange, inklusive meg selv, ser dette som en klar fordel.

* Du får innebygd CLS (trådløs styring av eksterne blitzer), som koster deg en liten formue om du skal ha det på Canon.

* D70 har "bare" 5 fokuspunkter mot 400Ds 9.

* D70 viser virkelig sin alder på høy ISO. Her er nok 400D mye, mye bedre.

* D70 gir litt flate og nøytrale jpeg direkte fra kameraet. 400D har ganske brutal sigalbehandling i kameraet, som nok gir noe "penere" bilder.

* Kitobjektivet til D70 er legendarisk - Sigmaen er nokså gjennomsnittlig og plaget med store kvalitetsvariasjoner.

* D70 har svært lang batterilevetid.

* D70 har spotmåling av lys (og generelt mer avansert lysmåling). Uvurderlig under vanskelige forhold.

* D70 har ingen støvfjerning - 400D forsøker i det minste.

* D70 er bygd som en tanks og tåler "mer enn du tror, midre enn du skulle ønske".

Jeg har D70, ville valgt det igjen og sliter hardt for ikke å ta helt av som Nikon fanboy. De fleste er uansett enige om at det viktigste ifht. speilrefleks er om den ligger godt i hånden din, og kvaliteten på optikken. Bildene blir bra uansett (dog blir de bra på ulike måter... begge kameraer bør strengt tatt bruke raw for optimal kvalitet - D70 fordi signalbehandlingen på jpeg er så forsiktig at du uansett bør etterbehandle, 400D fordi signalbehandlingen på jpeg er så brutal at du taper mye).

Man kan objektivt si at Nikons kitobjektiv er bedre enn den Sigmaen du ser på til 400D. Ellers handler det mye om smak og behag.

Edit: Jeg ser at du skal ta bilder av mat. Da blir vel den trådløse blitzstyringen i D70 veldig aktuell?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
* D70 gir litt flate og nøytrale jpeg direkte fra kameraet. 400D har ganske brutal sigalbehandling i kameraet, som nok gir noe "penere" bilder.

Bare for å klargjøre litt. Dette kan du stille inn helt etter eget ønske på 400D. Man har 5 billedstiler å velge mellom, hvor hele signalbehandlingen (4 (?) parametere) kan stilles inn etter eget ønske. Dvs at man kan velge om man skal få "ferdige" bilder ut fra kameraet, eller om man ønsker å etterbehandle.

Synes forøvrig sv/hv. stilen er ganske fin. Her kan man også legge på forskjellige fargefiltere.

Lenke til kommentar
* D70 viser virkelig sin alder på høy ISO. Her er nok 400D mye, mye bedre.
Forskjellen er ikke så stor som man skulle tro. Ettersom 400D har fire megapiksler mer, så genererer det også mer støy enn et helt likt kamera med seks megapiksler. Så det er faktisk vanskelig å se noen betydelig forskjell.
* D70 har svært lang batterilevetid.
Det har også 400D, minst like bra som D70, tross at batteriet er fysisk mindre.

Ellers veldig mange kloke ord fra Anew. Personlig ville jeg også valgt D70(s) fremfor 400D på grunn av at kameraet passer bedre i mine hender. Det er viktig at man kjøper kameraet i en butikk, så man får prøvd det før man kjøper. Følelsen, og grepet, er veldig viktige når kameraene ellers er så like.

Nikon har tradisjonelt vært det klare valg for natur- og landskapsfotografer, portrettfotografer og kunstfotografer. Canon har vært det klare valg for sportsfotografer og reportasjefotografer. Hvorfor? Nikon har alltid vært bedre på lysmåling og blitsstyring (er fortsatt et kvart hestehode foran) og Canon har vært bedre på fokus (også de fortsatt et kvart hestehode foran). Det er derfor du nesten utelukkende ser Canon kamera på sportsarrangementer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...