Gå til innhold

Hva er mount/unmount ?

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg holder på og lære meg linux, og hvordan det funker, og leser da en god del guider og greier. Men er litt usikker på mount/unmount. Hva det i det hele tatt gjør.

Har en teori at om du feks kobler til en harddisk i pc en, må du mounte den før du kan gå inn på den, for og fortelle linuxen at du har koblet den til, og unmounte den om du vil koble den fra ? rett meg om jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig. Du må lage en katalog i sytemtreet, feks /media/mindisk og så kjøre mount /dev/hdb1 /media/mindis som superuser. hdb1 er partisjonen som du vil mounte i mindisk. Hvis du ikke vet hvilket device (dev) partisjonen er så kan du kjøre fdisk -l for å liste alle partisjoner tilgjengelig.

Hvis du vil at partisjonen skal mountes ved oppstart må du editere /etc/fstab til å inkludere denne partisjonen. Men det er greit å teste med manuell mount først.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å ta for meg dette på enklest mulig måte. Her er en liten forklaring:

Hva skjer når noe kobles til datamaskinen? (en harddisk, usbpenn, iPod, etc)

Svaret er, det skjer ingenting. Det skjer ingenting før enkelte handlinger utføres av systemet du kjører på. I Windows skjer dette automatisk og det popper opp en lite gul rute hvor det står "ny enhet gjenkjent, installasjon fullført", eller noe i den duren. Det Windows gjør er å montére disken som er koblet til pcen, slik at den kan brukes sammens med operativsystemet. I GNU/Linux gjelder det samme, men mange distroer (typer GNU/Linux) gjør ikke dette automatisk, simpelten fordi Linux handler om valgfrihet, og vis man vil ha det aktiverer man det - vis ikke lar man være. Så mount handler altså om å montére en harddisk eller en annen type hardware. Mount betyr montere på engelsk og det er det man gjør når man mounter noe, i hvilket som helst system. Når noe monteres betyr det at det settes sammen og blir til et produkt som kan brukes - det samme prinsippet gjelder her.

Det som gjelder harddisker osv er at man ikke bare kan røske ut pluggen, akkurat som det ikke er bra med strømbrud etc - det er like farlig å ikke unmounte harddisken (dvs klargjøre den, fortelle den at den skal kobles fra) som det er med et strømbrudd. I Linux styres dette via filen fstab som ligger i mappen /etc..

Vanskeligere var det ikke :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...