stian90_2 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei jeg holder på og lære meg linux, og hvordan det funker, og leser da en god del guider og greier. Men er litt usikker på mount/unmount. Hva det i det hele tatt gjør. Har en teori at om du feks kobler til en harddisk i pc en, må du mounte den før du kan gå inn på den, for og fortelle linuxen at du har koblet den til, og unmounte den om du vil koble den fra ? rett meg om jeg tar feil.. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det er riktig. Du må lage en katalog i sytemtreet, feks /media/mindisk og så kjøre mount /dev/hdb1 /media/mindis som superuser. hdb1 er partisjonen som du vil mounte i mindisk. Hvis du ikke vet hvilket device (dev) partisjonen er så kan du kjøre fdisk -l for å liste alle partisjoner tilgjengelig. Hvis du vil at partisjonen skal mountes ved oppstart må du editere /etc/fstab til å inkludere denne partisjonen. Men det er greit å teste med manuell mount først. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Og legg også merke til hvor effektiv styring du har på dette i Linux med tanke på HVEM og HVILKE brukere som får HVILKEN tilgang til enhentene. Genialt, nesten :-) Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Du har helt riktig, montering fungerer akkurat som du tenkte, og det kan være veldig lurt å endre /etc/fstab for hvordan du vil at boxen skal opptre automatisk når du kobler til en enhet. Husk å være root bruker er viktig :-) Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Noen som kjenner til en side på nettet som forklarer dette enkelt? De sidene jeg har funnet forklarer dette(emm.) veldig tungvint. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Sider som forklarer hva? Bruken av fstab eller mount/umount? Alt står forresten forklart i manualen. Skriv man mount, man umount eller man fstab for manualen for de respektive kommandoene. Endret 20. mars 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Bruk av fstab/montere media enheter ja. Men jeg var på jakt etter en side som forklarer dette veldig enkelt(for det er det jo), typisk en side som kan være grei for dem som aldri har hørt om konseptet før. Disse kjenner jeg til: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p10.htm http://www.linuxguiden.no/index.php/Fstab http://www-128.ibm.com/developerworks/linu...ary/l-roadmap6/ Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg kan prøve å ta for meg dette på enklest mulig måte. Her er en liten forklaring: Hva skjer når noe kobles til datamaskinen? (en harddisk, usbpenn, iPod, etc) Svaret er, det skjer ingenting. Det skjer ingenting før enkelte handlinger utføres av systemet du kjører på. I Windows skjer dette automatisk og det popper opp en lite gul rute hvor det står "ny enhet gjenkjent, installasjon fullført", eller noe i den duren. Det Windows gjør er å montére disken som er koblet til pcen, slik at den kan brukes sammens med operativsystemet. I GNU/Linux gjelder det samme, men mange distroer (typer GNU/Linux) gjør ikke dette automatisk, simpelten fordi Linux handler om valgfrihet, og vis man vil ha det aktiverer man det - vis ikke lar man være. Så mount handler altså om å montére en harddisk eller en annen type hardware. Mount betyr montere på engelsk og det er det man gjør når man mounter noe, i hvilket som helst system. Når noe monteres betyr det at det settes sammen og blir til et produkt som kan brukes - det samme prinsippet gjelder her. Det som gjelder harddisker osv er at man ikke bare kan røske ut pluggen, akkurat som det ikke er bra med strømbrud etc - det er like farlig å ikke unmounte harddisken (dvs klargjøre den, fortelle den at den skal kobles fra) som det er med et strømbrudd. I Linux styres dette via filen fstab som ligger i mappen /etc.. Vanskeligere var det ikke :-) Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 ubuntuguiden forklarer utrolig mye på en basic måte. Nå er riktignok mount spredt under flere kategorier, men det er lett å finne fram ved å søke på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå