havfal Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hei. Jeg satt her en dag og tenkte på noe litt rart. Det handler om skrittellere. Ettersom de er basert på en lite kule skal sprette opp og ned, så lurer jeg på om noen vet om det er mulig å utvinne energi fra disse bevegelsene til kulen. Stempel etc? Noen som vet noe? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Det er mulig ja.. Men det er svært lite energi. Tidligere og muligvis ennå, fikk du kjøpt armbåndsur som gikk på bevegelsen i armen.. Og bevegelsen ladet et lite batteri, slik at den ikke stoppet i stillstand.. Det er enklere og mer energi fra en liten solcelle... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Tidligere og muligvis ennå, fikk du kjøpt armbåndsur som gikk på bevegelsen i armen.. Og bevegelsen ladet et lite batteri, slik at den ikke stoppet i stillstand. Tidligere tiders selvtrekkende armbåndsur hadde ikke batteri. Loddet i klokken trakk derimot opp en fjær som drev det helmekaniske urverket. Ble klokken liggende i ro et døgn eller to så stoppet den. Dagens selvtrekkende ur lader et batteri som gir strøm til å drive et kvartsurverk. Disse finnes fortsatt og er faktisk svært effektive. Det finnes nå både mobiltelefoner, lommelykter og annet utstyr som kan lades med en sveiv, greit å ha hvis man er på en langvarig ekspedisjon langt unna nærmeste strømnett og batteriutsalg. Solceller er vel og bra de, der det er sollys, men f.eks midt på Finnmarksvidda midt på vinteren er det mange uker til sola igjen titter over horisonten. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Har desverre ikke linken nå men jeg leste en artikkel for noen måneder siden om et produkt som skulle hente energi fra vår egen bevegelse. Den var på prototypstadiet og var ment å ha liggende i ryggsekken, så lenge du holdt deg i bevegelse ville den generere 15-50 watt (husker ikke eksakt). Det er nok en stund til den kommer på markedet (5 år?) så inntil videre er det dynamo og sveiv som gjelder. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Tidligere og muligvis ennå, fikk du kjøpt armbåndsur som gikk på bevegelsen i armen.. Og bevegelsen ladet et lite batteri, slik at den ikke stoppet i stillstand.. Det er enklere og mer energi fra en liten solcelle... 8162747[/snapback] Seiko hadde klokker i dette sortimentet som het Kinetic, de var usannsynlig driftsikkere. Klarte å rote bort en sånn klokke i huset. Det gikk syv år før jeg fant den igjen. Men når jeg gjorde, så kunne jeg bare riste på den så begynte den å gå igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå