fishlake Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Kopiere innholdet av mappene på en DVD tok før 5-10 minutter. Nå tar det over 90 minutter! Brenning av DVD (med Nero 6) har økt tilsvarende i tid. Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Du har selvfølgelig sjekka om DMA er på? Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 Du har selvfølgelig sjekka om DMA er på? 8163620[/snapback] Det står "DMA hvis tilgjengelig" på "Overføringsmodus" for alle enheter på begge IDE-kanalene, men på en av enhetene (DVD-brenneren) står det "PIO-modus" under "Gjeldende overføringsmodus". Etter litt "googling" ser det ut som om dette er "synderen", men hvordan får man endret dette til DMA? Jeg prøvde å flytte IDE-kabel til en annen port på hovedkortet, men det hjalp ikke. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Du kan gjøre dette ved å avinstallere driveren på gjeldene kanal og reboote maskinen. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Du kan gjøre dette ved å avinstallere driveren på gjeldene kanal og reboote maskinen. 8164466[/snapback] Takk! Er det noen som vet hvorfor modus hadde endret seg til PIO? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Tja, godt spørsmål.... det samme skjedde iallefall på laptopen til dama her om dagen. Avinstallerte og boota og så var maskinen frisk igjen. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Har akkurat samme problem med samme brenner. 3500-serien hvert fall. Bruker 25min på å brenne en dvd på 4,5GB. Hvordan sjekker jeg om DMA er på? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Å skifte til 80 leder kabel, å bruke jumper for valg av master/slave og ikke cable select, hjelper godt. La systemet velger det som er best mode for kanalen. Ellers for å se mode som er gjeldende: system-maskinvarer-enhetsbehandling-, og høyreklikk på Ide/atapi kanal det gjelder og egenskaper ved avanserte innstillinger vil vise det som er. Skifter du kablene, avinstallere kanalen det gjelder og detektere igjen. En del av de modellene kan firmware oppgraderes vel tenker. Finne om produsent har noe nytt, som kan oppgradere eller noe som har rettet eventuelle feil, og flash det i brenneren. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg oppgraderte firmwaren for en liten stund sia, og jeg tror jeg brente dvder i normal fart etter det. Men så plutselig en dag gikk det bare på 3MB/s. Jeg tok egenskaper på de primary og secondary nå, og fant ut at primary brukte PIO, så jeg får ta en restart og se om det funker nå.. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 synes du ike den bråker når du setter inn en cd eller lignende? bråker noe sinnsykt til meg men brenningen går sjapt Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jo, det er det som er rart. Den bråker som om den brenner på 25MB/s eller hvor fort det vanligvis går, men brenner bare på 3MB/s. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 en annen ting som tar livet av optiske enheter er røyk. broren min har hatt 4 ps2'er og nesten like mange vanlige dvd spillere i stua han røyker i. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Hvis man har lest CD/DVD-plater det har vært feil på, er det vanlig at CD/DVD-leseren slår over i PIO. 6 CRC-feil må til for at XP skal gjøre dette automatisk. Anbefaler dere for øvrig å lese dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå