Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkefølge på telefonledere

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å korte inn telefonledningene i huset og har da planer om å klippe hovedinntaket og lage meg ny kontakt. På en vanlig telefonkontakt blir bare leder 3+4 brukt, men har det noe å si hvilken rekkefølge de to lederene står i?

Slik opplegget er i dag kan jeg ikke følge ledningen til første kontakt forde den er spittet og skjøtet flere steder både på loft og i vegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På en RJ45 er det pinne 4&5 som blir brukt, ikke 3&4. Ellers spiller det overhodet ingen rolle hvilken tråd som står koblet hvor, bare det er før ISDN-boks/Modem.

8164014[/snapback]

OK, men jeg hadde en RJ11 i tankene (6 pins kontakt). Men poenget er altså at man bruker de 2 lederene i midten av kontakten og det spiller ingen rolle hvilken som er hvor (som ved en stikk-kontakt)?

Lenke til kommentar
OK, men jeg hadde en RJ11 i tankene (6 pins kontakt). Men poenget er altså at man bruker de 2 lederene i midten av kontakten og det spiller ingen rolle hvilken som er hvor (som ved en stikk-kontakt)?

8165628[/snapback]

RJ11 er 4-pins. Det du tenker på er RJ12.

Lenke til kommentar
På en RJ45 er det pinne 4&5 som blir brukt, ikke 3&4. Ellers spiller det overhodet ingen rolle hvilken tråd som står koblet hvor, bare det er før ISDN-boks/Modem.

8164014[/snapback]

8165628[/snapback]

Stemmer det!

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår dere rett, så trenger man bare 2 av de 4 lederene som man har i veggen? Hvorfor tas ikke 4 ibruk når man har problemer med f.eks dårlig kobber enkelte steder? Jeg kan jo ikke fårestille meg annet enn at 4 ledere gir mer fart enn 2 når det gjelder bredbånd... Telefonmessig forstår jeg jo at det er nok med 2 meeeen.

Sliter litt med linja mi :( Har telenor adsl2 og ble lovet 12000linje, men får ikke farten over 6000 :( Tenkte kansje det hadde noe med telefonkontakten min å gjøre....

Endret av bygdis
Lenke til kommentar

På analog linje har du rett og slett ikke bruk for mer enn et par (2 ledere). På ISDN deriomt brukes det 2 par (4 ledere).

Grunnen er rett og slett at det kun trenges et par pr linje (ISDN er 2 linjer)

Mer enn det vet jeg ikke noe om! Men tror noe av grunnen ligger nok der. Hvorfor legges ikke 6 ledere istendenfor 3 i et trefasanlegg, det ville jo ledet bedre, men det er rett og slett bare ikke slik ting gjøres! Tror også noe av grunnen er at det er større fare for kortsluttning dersom det ikke gjøres!

Lenke til kommentar
På analog linje har du rett og slett ikke bruk for mer enn et par (2 ledere). På ISDN deriomt brukes det 2 par (4 ledere).

Grunnen er rett og slett at det kun trenges et par pr linje (ISDN er 2 linjer)

8185681[/snapback]

ISDN GT (grunntilknytning) bruker kun et par frem til NT1-boksen (ISDN-boksen).

S-bussen (der du kobler til telefonene, osv.) bruker to par.

De to "linjene" du får er to B-kanaler (64kbps) som kan brukes til data eller tale om hverandre.

Lenke til kommentar

Burde nok formulert spørsmålet mitt bedre:)

I min telefon kontakt er det bare 2 av lederene som er tilknyttet kontakten. De andre 2 ligger der ubrukt. Så jeg lurte på om dette kunne ha noe med min dårlige linjehastighet å gjøre? Vil jeg få bedre fart på min adsl2+ linje med alle 4 lederene tilkoblet? Eller vil det bli det det samme uansett:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...