Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter mot nettbutikk. Trekt beløp ingen vare

Lambada

Anbefalte innlegg

Heisann jeg har bestilt noe fra en nettbutikk, men fortsatt etter 3-4 uker så har de ikke behandlet orderen min. Sendt noen mailer, men fikk bare svar på den første mailen hvor de skrev at orderen min skulle sendes da innen den uka var omme. Det er da altså over 2 uker siden og sendt flere mailer i ettertid uten svar.

Jeg har ikke så veldig mye greie på nettbutikker, men så langt jeg vet så skal det litt til for å få ett https sertifikat. Jeg betalte med mastercard og dette ble trekt samme dag/dagen etter jeg bestilte.

Jeg lurer litt på hva slags rettigheter jeg har og hva jeg kan gjøre for å kanskje få litt fart i ting. Det er snakk om litt penger, men er mest at jeg blir provosert over å bestille varer og ikke få det jeg bestiller. Hvis jeg hadde fått svar på mailene mine så hadde jeg hatt lengre tålmodig også, men nå virker det ut som de rett og slett ignorerer meg.

Er det noen instanser jeg kan kontakte for å kanskje skremme dem litt på vei?

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er det jo greit å vite om pengene er reservert på kortet, eller om de faktisk er trekt. Eg vet ikke hvordan du sjekker dette, kanskje kontakte banken?

Deretter, så lenge du har brukt ett kredittkort kan du rette kravet ditt om penger til dem, i stede for butikken som du faktisk kjøpte i. Og siden de ikke gjør noe og ser ut til å ignorere deg så kan dette være den eneste utvei.

Lenke til kommentar
Det er trekt beløp. Har kontakta banken så de skulle sjekke opp videre. Tenkte det kanskje var andre måter også.

8159092[/snapback]

De har ikke lov å trekke penger før varen sendes - kun reservere. Er du sikker på at det var hos dem du betalte - at du ikke ble videresendt til en betalingsleverandør for å fullføre transaksjonen? I så fall, forsøk å finne ut hvem som behandlet transaksjonen (f.eks Cardia, Payex), og kontakt dem for å "sladre" på nettbutikken. De vil da mest sannsynlig kontakte nettbutikken og be de ordne opp.

Lenke til kommentar

Selv om de trakk/reserverte (kommer uklart frem i innlegget ditt) fra ditt MasterCard så antar jeg at du enda ikke har mottatt faktura for kortbruket ditt. Dvs. at du har likevel litt tid på deg, men dersom det foreligger en vesentlig forsinkelse (og du ikke er blitt godt informert) kan du heve kjøpet jfr. bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Men før den tid kan du - siden det er snakk om nettbutikk - også angre jfr. angrerettsloven.

I verste fall, dersom nevnte nettbutikk er svindlere, kan du legge frem det samme kravet overfor kredittyter, i dette tilfelle banken din (utsteder av ditt MasterCard).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...