eigan Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) (Tittel endret fra: Trenger hjelp til valg av komponenter) Hei! Vi er 4 stk som har planer om å sette opp en egen server hvor vi kan dele våres jobb filer. Det er store filer, kan være opp til 4 gb, så trenger god nok lagrins kapasitet, men ikke for mye. Ser for meg rundt 100 gb kanskje. Serveren vil stå hjemme hos meg, så den skal deles over nettet. Antar at vi antagerligvis kommer til å kjøre Linux. Vi ønsker den så billig så mulig, men det skal ha en god ytelse. Jeg trenger tips til alle komponentene, er ganske ny på feltet, så jeg har ikke mye aning. EDIT: Har lagt ut en handlevogn som dere kan se på...Mangler jeg noe? Hva burde byttes osv Maskinen er klar, Så er det bare OS'et da...Se siste posten min... Takker for svar Endret 16. mars 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Jeg ville byttet harddisken i handlevognen til en større disk. https://prisguiden.no/product.php?productId=8615 Denne disken fra Maxtor er rask, og er en bra disk. Den er heller ikke veldig mye dyrere enn den første disken din. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Da har jeg gjort det Men sonn alt i alt, vil det funke? Er det alt jeg trenger? EDIT: Har oppdatert handlekurven.. Endret 15. mars 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvis det er litt sånn halvveis viktige filer det er snakk om så burde du kanskje vurdere å kjøpe enda en identisk disk for så å RAID'e de... -C- Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Hvis det er litt sånn halvveis viktige filer det er snakk om så burde du kanskje vurdere å kjøpe enda en identisk disk for så å RAID'e de... -C- 8161151[/snapback] Det er veldig lurt. Da slipper du å ta backup, for du har det samme på begge om du kjører raid 1. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Jeg har en 180gb ekstern harddisk, kan jeg bruke den til noe? Vil komponentene fungere sammen? Hvordan er nettverkskortet på hovedkortet? Endret 15. mars 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Du kan jo selvfølgelig koble den til og bruke den også som disk... Evt. ta den ut og putte den internt... -C- Lenke til kommentar
eigan Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 Er det noen som har noe formenting angående OS. Jeg har sett Linux før, men en gang må være den første, har heller ikke lyst til å betale 3000 for Windows server... Jeg har hørt Ubuntu skal være lett å bruke.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Til en server kan Ubuntu Server funke veldig fint. Du trenger ikke GUI på en server, det krever bare unødvendig med ressurser. Du bør også se litt på Debian, som Ubuntu bygger på. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 (endret) Så, vil dataen fungere med Linux / Debian / Ubuntu? Hvis det er viktig: så kommer jeg kanskje til å kjøre Ruby on Rails på den... Endret 16. mars 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 skal du dele så store filer ville jeg nå jammen meg ha kjøpt 2-3 av den harddisken du har valgt... Det er såpass billig nå at det er smart å bare kjøpe et par når du først kjøper. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Hmm ja. Men filene blir ikke på mer en 200mb, og det vil nok da ta en god stund før 250 gb forsvinner, så kjøper heller mer hvis vi får bruk for det... Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 http://www.freenas.org/ Fungerer kanon! Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 FreeBSD er veldig stabilt, men vet ikke hvor enkelt der er a legge inn i nettverket. CentOS eller Fedora kan og funke. Eller Ubuntu. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Solaris 10 vil være perfekt som OS til filserver. Filsystemet ZFS har funksjonalitet og en enkelhet i administrasjon andre filsystemer kan se langt etter. Dessuten inneholder Solaris en del funksjonalitet som er interessant for bedrifter. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg har stusset litt på en annen prossessor.. Nemlig en Intel Pentium 4 Vil den passe til mitt hovedkort[/url?]? Tenker da spesielt på FSB... EDIT: Fant en side som viste hvem som passet.. http://www.intel.com/design/motherbd/nt/nt_proc.htm Endret 26. mars 2007 av Mr Chief Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå