Gå til innhold

Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

Gjest Bruker-95147

Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?  

208 stemmer

1. 1. Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

• Ja
      118
    • Nei
      72
    • Har ikke tilgang til internett på skole/arbeidsplass
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Godt og ærlig svart premium, og du har så helt rett i at det ligger til vår natur å velge minste motstands vei. Tro da ikke at jeg er noe bedre. I forsvaret var jeg vel en av de mest kreative når det gjaldt å finne på fantastiske bortforklaringer. Det var først når jeg sluttet der og begynte i det "voksne" arbeidslivet jeg skjønte helt "meningen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
PencilCase, det kan virke som du ikke tar med det humanistiske perspektivet i din dikotomi her. Jeg henger meg på de som trekker frem forumet som en positiv adspredelse, og vil samtidig si at det er en gyllen mulighet for uformelt kollokviearbeid. Studenter kan utvilsomt bruke dette forumet på en konstruktiv måte, selv om man da lærer på andre måter enn å ha nesa i en bok.

8168439[/snapback]

Jeg underslår ikke forumets positive bidrag i verken ditt eller eget liv. Det jeg vil ha en konstruktiv og åpen debatt om er hvilke krav/forventninger vi stiller til oss selv og andre. Jeg ser på studier som en vanlig jobb, og da mener jeg at fullt fokus på jobbing i arbeidstiden er det beste for meg selv og ikke minst for den som lønner meg.

Skulle forøvrig ønsket at jeg hadde skjønt dette når jeg selv gikk på skole. Kan hende at jeg nå hadde vært på en grønnere grein enn den morkne stubben jeg sitter på i dette øyeblikket.

De jeg ønsker spesielt å klå er disse som er klarest i sin kritikk av svakere grupper (innvandrere, alenemødre, trygdede osv.)

Når man virkelig gransker sitt eget "speilbilde" kan det være et helt annet ansikt man får øye på. Litt for mange ser sin "maske" og skjønner hvor skoen egentlig trykker, men tør ikke endre seg, det er også en naturlig reaksjon. Men jeg liker ikke at kanskje noen av disse da retter sin frustrasjon mot noe som ligner dem forskrekkelig.

Ole Henry :)

Lenke til kommentar

Det høres ikke bra ut. Sikker på at du har valgt riktig studium? Hvis du forsøker å se deg selv om ti år, og etter ti år i bransjen du utdanner deg til, hva ser du da?

8167167[/snapback]

Jeg har ikke peiling, egentlig. Går VG1 elektro nå, og trives kjempegodt - med unntak av de kjedelige tingene - Og slike ting vil man nok aldri bli kvitt, eller hva?

Jobber meg mot et fagbrev i automatisering. :yes:

8167298[/snapback]

Okay, da får du håpe at det som idag er kjedelig ikke blir det du må utføre når du kommer ut i yrkeslivet.

Kan grunnen for at det virker kjedelig være at du føler at du ikke mestrer de tingene?

8167316[/snapback]

Hm, føler ikke at jeg ikke mestrer tingene. Jeg tror jeg er blandt de i klassen som gjør det best, egentlig. :cool: Men er en del av stoffet som rett og slett blir kjedelig, etter for eksempel fire - fem timer med repetisjon i el.energisystemer. Repetisjon er jo for så vidt greit, men problemet blir når det er så mange som henger etter.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort en observasjon:

f.eks. 20 år siden så satt mange og snakket lenge privat i telefonen på jobben.

Utpå dagen ble de gjerne litt trøtt og lei - og så slo de et telefon-nummer....

Dette er det mye mindre av nå.

Prøver jeg å ringe tilsvarende "sosialt" nå - så er kameraten i andre enden av tråden gjerne

litt opptatt og ikke så pratsom.

Forklaring ?

Jeg mener også at folk i gamle dager brukte mer tid på "sosialt slarv" på jobben.

En begynte ofte dagen med en kaffe-kopp og sosialt samvære.

Ikke nå lenger.

Har dette noe med bruk av Internet å gjøre ?

Eller er det noe galt med mine observasjoner ?

Endret av rkorsnes
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var nok generelt sett litt roligere forhold for 20-30 år siden, ja. Kravene til effektivitet og spesialkompetanse var heller ikke så nødvendig.

Men så må det også sies at jeg personlig mener at "tidsklemma", og det å ha avtaleboken full er en litt sånn trendemessig hype. Ingen vil liksom innrømme at de ikke er veldig opptatte til enhver tid. Kanskje de er redde for å bli oppfattet som mindre viktige ...?

:whistle:

Lenke til kommentar
Men så må det også sies at jeg personlig mener at "tidsklemma", og det å ha avtaleboken full er en litt sånn trendemessig hype. Ingen vil liksom innrømme at de ikke er veldig opptatte til enhver tid. Kanskje de er redde for å bli oppfattet som mindre viktige ...?

Tror du er inne på noe der. Å jobbe ræva av seg og alltid ha dårlig tid er trendy. Personlig synes jeg det er utrolig teit. Da er jeg mye mer imponert over de som sier: "Nei, jeg måtte si nei til det jobbtilbudet. Arbeidet innebærer alt for mye reising og overtid og jeg må tenke på min familie og mine barn som også trenger meg". Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, har man alltid et valg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enig, vi haster frem og glemmer å leve samtidig. Det er ikke så rart at stadig flere yngre går på unødvendige smeller (utbrenthet osv.).

Folk glemmer ofte av at de bestandig kan velge selv. Mange lar andre foreta beslutninger for seg. Mitt motto er: "Du vet selv hva som er best for deg på det ståstedet du er på"

Lenke til kommentar
Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt. Jeg går vg1 elektro.

Så er spørsmålet, er de 5-minuttene som stadig vekk inntreffer nok til å øke arbeidslysten såpass mye at jeg har noe igjen for det? Og ja, jeg tror den er det.

Hender stadig vekk at det en del som ikke blir gjort, menmen.

8159009[/snapback]

Hva gjør den type adspredelser med egen konsentrasjon og effekt?

Ville du bli en mere effektiv student hvis du konsentrerte deg fullt og helt om studiene.

8159040[/snapback]

Neppe, såvidt jeg kan huske fra undersøkelser jobber folk mer effektivt om de tar seg en 5-minutter i ny og ne. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man antar at folk jobber så veldig mye bedre av å sitte pal hele tiden. Selv foretrekker jeg dog å snakke litt med kolleger.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt. Jeg går vg1 elektro.

Så er spørsmålet, er de 5-minuttene som stadig vekk inntreffer nok til å øke arbeidslysten såpass mye at jeg har noe igjen for det? Og ja, jeg tror den er det.

Hender stadig vekk at det en del som ikke blir gjort, menmen.

8159009[/snapback]

Hva gjør den type adspredelser med egen konsentrasjon og effekt?

Ville du bli en mere effektiv student hvis du konsentrerte deg fullt og helt om studiene.

8159040[/snapback]

Neppe, såvidt jeg kan huske fra undersøkelser jobber folk mer effektivt om de tar seg en 5-minutter i ny og ne. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man antar at folk jobber så veldig mye bedre av å sitte pal hele tiden. Selv foretrekker jeg dog å snakke litt med kolleger.

AtW

8183653[/snapback]

Såkalte "time out's" trenger vi alle i løpet av en hard arbeidsdag, og jeg har ikke sagt noe annet. Det jeg har sagt er at noen kanskje ikke er like bevisste på antallet, og hvilke type pauser de tar. Den du nevner ATW har jeg sans for fordi den har verdi på den måten at den kan bare bli positiv for flere enn deg.

Lenke til kommentar

Ikke for å være slem PensilCase, men jeg har inntrykk av at du ikke egentlig er intressert i det andre sier til deg, men er helt oppslukt i hvor riktig din personlige mening er. Prøv å se at andres meninger også kan ha noe for seg, så blir kanskje denne diskusjonen litt mer spennende enn at du bare nektere for at alt andre sier kan ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ikke for å være slem PensilCase, men jeg har inntrykk av at du ikke egentlig er intressert i det andre sier til deg, men er helt oppslukt i hvor riktig din personlige mening er. Prøv å se at andres meninger også kan ha noe for seg, så blir kanskje denne diskusjonen litt mer spennende enn at du bare nektere for at alt andre sier kan ha noe for seg.

8187668[/snapback]

Hva får deg til å si det?

Jeg snakker ut fra erfaringer med ulike måter å gjøre tingene på, og har da også sett konkrete forskjeller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
De gangene jeg titter innom forumet i skoletiden er det enten når vi har friminutt eller når vi sitter ved dataer og jeg er 100% ferdig med det jeg skal.

8190848[/snapback]

Hvorfor strukturerer du arbeidet slik?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

AtW

8183653[/snapback]

Mange etterforskere og mange forskjellige resultater, du kan velge hva som passer deg best!

Lenke til kommentar
Greit nok. Jeg er av den formening at det finnes ikke noe som heter "dødtid".

I alle jobber jeg har hatt kan jeg ikke med beste evne finne eksempler på annet enn kreativitet til å sluntre unna, hvis sjefen/eieren er uoppmerksom/udugelig.

8158871[/snapback]

Ikke dødtid nei...joda, jobber nå her som nattevakt på hotell. og her er det MYE dødtid, kjeder jo ræva av meg. Det er også begrenset hva man kan finne på å gjøre av ekstraoppgaver fordi man skal være tilgjengelig dersom noe skjer hele tiden. så det at jeg sitter på forum hele natten, har ingenting å si for mitt arbeid:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Greit nok. Jeg er av den formening at det finnes ikke noe som heter "dødtid".

I alle jobber jeg har hatt kan jeg ikke med beste evne finne eksempler på annet enn kreativitet til å sluntre unna, hvis sjefen/eieren er uoppmerksom/udugelig.

8158871[/snapback]

Ikke dødtid nei...joda, jobber nå her som nattevakt på hotell. og her er det MYE dødtid, kjeder jo ræva av meg. Det er også begrenset hva man kan finne på å gjøre av ekstraoppgaver fordi man skal være tilgjengelig dersom noe skjer hele tiden. så det at jeg sitter på forum hele natten, har ingenting å si for mitt arbeid:)

8192862[/snapback]

Hadde jeg vært lederen din så skulle jeg satt meg sammen med deg, sett deg inn i dådyrøynene, og spurt om hvilke forslag du hadde for å utnytte din kapasitet bedre. Ikke din feil at systemet er tregt og lite kreativt. ;)

OT: Angående signaturen din. Jeg har et par gode sitater fra en tidligere arbeidsplass. Her hadde min humørfylt sjef to små plakater hengende på kontorveggen. På den ene sto det:

Det henstilles til de ansatte å drikke i arbeidstiden, slika at våre kunder forstår at dere er fulle, og ikke dumme. :cool:

Den andre:

I tilfelle brann, så skal dette lokalet rømmes i samme vannvittige tempo som ved arbeidstidens slutt. ;)

Lenke til kommentar

Brukte forumet nokså aktivt når jeg jobbet i forfjor, og tror neppe det gikk utover produktiviteten min. Siden jeg jobber med pc skal jeg ha pause nokså ofte, så jeg strakk litt ut, gikk litt rundt, og sjekka noen topics hver/annenhver time.

Jeg og en kompis gjorde av samme grunn et eksperiment og tok pause like lenge/ofte som de som røyker hadde røykepause. Har aldri surfa så mye på jobb.

Vi jobbet vel ca 5 timer den dagen.

Tror ikke diskusjon.no er den største arbeidshemmeren i norge ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Brukte forumet nokså aktivt når jeg jobbet i forfjor, og tror neppe det gikk utover produktiviteten min. Siden jeg jobber med pc skal jeg ha pause nokså ofte, så jeg strakk litt ut, gikk litt rundt, og sjekka noen topics hver/annenhver time.

Jeg og en kompis gjorde av samme grunn et eksperiment og tok pause like lenge/ofte som de som røyker hadde røykepause. Har aldri surfa så mye på jobb.

Vi jobbet vel ca 5 timer den dagen.

Tror ikke diskusjon.no er den største arbeidshemmeren i norge ;)

8194078[/snapback]

Det tror ikke jeg heller at diskusjon.no er. Den kan faktisk for noen være et arbeidsverktøy. Det du skriver om røykere kontra effekt gir meg frysninger på ryggen. Etter min mening er det udyktige ledere som lar slikt kunne skje. Signaler som disse da gir til resten av teamet er bare negative.

Jeg må tilbake til tidligere erfaringer hvor jeg satt med ansvaret for å måle effekt. Og bare et minutts sløsing kan gi veldig negativt resultat, sett over tid.

Nå er det ikke sånn at bare en person skal sitte å granske slike tall, mens han skjærer tenner over kollegaers dårlige holdning. Tallen og prosessen var åpen, og alle i teamet var med å "finpusse" verktøyet, slik at resultatene ble helt korrekte.

Dermed ble de også like motiverte til å samarbeide og utvikle samhandlingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Pencilcase/"poll-starter":

Intensjonen i din poll (link/tekst i signatur) kan jo virke riktig idealsistisk.

Men:

Slik jeg oppfatter innleggene dine/synspunkt du forfekter her i tråden, tror jeg du passer best som en "god gammeldags" fabrikk-eier som overvåker at alle de små slavene på gulvet monterer skruer i ett rasende tempo.. 12timer pr.dag 7 dager i uka uten ferie. :)

Prøv nå å fatte at ikke alt arbeid hverken er spesielt produktivt,.. og at "arbeidstid" ikke nødvendigvis er det samme som at du (eller andre) kan se/oppfatte at noe gjøres.. i ett gitt tidsrom.

I tillegg er det noen av oss som sitter med kompteanse som tilsier at vi kan løse ett problem på noen minutter der andre aldri vil komme fra til en løsning.. selv om de jobbet i det uendelige i forsøket. Slike er gjerne en type mennesker som ikke sitter og gjør "kjedelig" monotont arbeid ved f.eks. ett samlebånd, men har en "noe fleskibel" arbeidstid.. og blir likevel lønnet svært høyt.

Urettferdig kanskje, men slik er livet..

I tillegg er noen av de mest suksessrike personer (som regel menn) en gjeng båtracere/golfspillere som har en meget "myk overgang" mellom arbeidstid/fritid.

Bare sånn til ettertanke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...