Gå til innhold

Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

Gjest Bruker-95147

Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?  

208 stemmer

1. 1. Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

• Ja
      118
    • Nei
      72
    • Har ikke tilgang til internett på skole/arbeidsplass
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Er den som betaler regningen enig i det?

8167075[/snapback]

Den som betaler regningen driter i hvordan jeg gjør jobben, så lenge jeg gjør jobben.

8167093[/snapback]

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Er den som betaler regningen enig i det?

8167075[/snapback]

Den som betaler regningen driter i hvordan jeg gjør jobben, så lenge jeg gjør jobben.

8167093[/snapback]

Hvordan vet du det?

8167095[/snapback]

Ved å kommunisere med arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt. Jeg går vg1 elektro.

Så er spørsmålet, er de 5-minuttene som stadig vekk inntreffer nok til å øke arbeidslysten såpass mye at jeg har noe igjen for det? Og ja, jeg tror den er det.

Hender stadig vekk at det en del som ikke blir gjort, menmen.

8159009[/snapback]

Hva gjør den type adspredelser med egen konsentrasjon og effekt?

Ville du bli en mere effektiv student hvis du konsentrerte deg fullt og helt om studiene.

8159040[/snapback]

Hvis jeg gjør det blir jeg fort lei, og da blir enda mindre gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ved å kommunisere med arbeidsgiveren.

8167111[/snapback]

Javel, da forstår jeg det slik at arbeidsgiver er inneforstått med rutinene.

Grunnen til at jeg kanskje overdriver i "pirket" er at jeg selv har sittet i en posisjon hvor effekten fra maskiner/personell måtte gjennomgåes med lupe for å være konkurransedyktige. Det var forbløffende å oppdage hva selv et minutt bortkastet tid hadde å si for sluttresultatet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8167150[/snapback]

Det høres ikke bra ut. Sikker på at du har valgt riktig studium? Hvis du forsøker å se deg selv om ti år, og etter ti år i bransjen du utdanner deg til, hva ser du da?

Lenke til kommentar
Hva slags type jobb ble utført?

8167160[/snapback]

Industriell næringsmiddelproduksjon.

8167173[/snapback]

Det jeg mest lurte på er hvordan jobben utføres. Men poenget er at det er stor forskjell på hvordan man jobber, som i eksemplene mine i det første innlegget i denne tråden.

Jeg har en jobb som til en viss grad kan kalles kreativ. Og man kan ikke presse seg til å være kreativ hele tiden. Det er vel så viktig å 'riste løs hjernen' innimellom. Og trivsel er viktig. Hvis man misstrivdes på jobben, så ville det gått ut over resultatet. Frihet, fleksibilitet og ansvar er med på å øke trivselen.

For eksempel, jeg kunne pakket sammen og gått nå om jeg ville. Ingen ville hevet et øyenbryn. Det er ingen vits å sitte å tyne seg på jobb dersom ting går i stampen en dag. Da kan man like godt gjør noe annet. Andre dager sitter jeg utover ettermiddagen og kvelden fordi jeg er i en god flyt. Det er ikke antall timer jeg bruker, eller hvordan jeg jobber, som avgjør. Det er det at jobben blir gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den er grei, vi har ulike måter å få frem kreativiteten på. Jeg liker aktiv brainstorming sammen med andre interesserte, og den metoden synes jeg er veldig effektiv. Har forøvrig hatt rollen som teamutvikler, og oppdaget hvor utrolig mye det bor i mennesket, bare det blir tilrettelagt for personlig utvikling.

Siste bedriften jeg jobbet ved var på tur til å legges ned. Dette var grunnet mangel på nødvendig ekspertise (og mange år med røde tall). Det eieren ikke hadde sett, var at all ekspertisen var tilstede. Det gjaldt bare å få den frem. Så etter 1,5 år var kvaliteten i Europatoppen, og eieren tjente 50 mill. på salg av fabrikken.

Edit: Jeg glemte å si at trivsel er veldig viktig for outputen, men egen trivsel må ikke komme i veien for hele teamets trivsel og måloppnåelse.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

8167150[/snapback]

Det høres ikke bra ut. Sikker på at du har valgt riktig studium? Hvis du forsøker å se deg selv om ti år, og etter ti år i bransjen du utdanner deg til, hva ser du da?

8167167[/snapback]

Jeg har ikke peiling, egentlig. Går VG1 elektro nå, og trives kjempegodt - med unntak av de kjedelige tingene - Og slike ting vil man nok aldri bli kvitt, eller hva?

Jobber meg mot et fagbrev i automatisering. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8167150[/snapback]

8167167[/snapback]

Jeg har ikke peiling, egentlig. Går VG1 elektro nå, og trives kjempegodt - med unntak av de kjedelige tingene - Og slike ting vil man nok aldri bli kvitt, eller hva?

Jobber meg mot et fagbrev i automatisering. :yes:

8167298[/snapback]

Okay, da får du håpe at det som idag er kjedelig ikke blir det du må utføre når du kommer ut i yrkeslivet.

Kan grunnen for at det virker kjedelig være at du føler at du ikke mestrer de tingene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det jeg mest lurte på er hvordan jobben utføres. Men poenget er at det er stor forskjell på hvordan man jobber, som i eksemplene mine i det første innlegget i denne tråden.

8167205[/snapback]

Teamwork, hvor man klarte å oppnå det som alle ønsker, men bare noen få virkelig oppnår. Hvor summen av enkeltindividene samlet overgår verdien hver for seg. eller: 1+1=3

Lenke til kommentar

Synes det er rart at du kan si at det ikke finnes noe som heter dødtid, PencilCase. I alle fall hvis du ikke vet hvilken stilling vedkommende som kommer med utsagnet sitter i.

Selv jobber jeg som Servicetekniker, og arbeidsdagen styres etter oppdragsmengden. Den tiden jeg ikke bruker til å klargjøre PCer disponerer jeg ganske fritt, men diskusjon.no og annen personlig aktivitet kommer aldri i veien for å utføre den jobben jeg er satt til å gjøre.

Nå sier jeg ikke at jeg bruker all min dødtid på forumvirksomhet. Mye går til rydding av arbeidsplass, planlegging og forbedring av arbeidsoppgaver og slikt, men selv min kreativitet klarer ikke å finne på noe matnyttig å bruke alle minuttene i en dag på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du leser noen av de foregående postene jeg har skrevet, så blir det kanskje litt klarere hva jeg mener om "dødtid". Det er bare snakk om organisering, og fokuset hele tiden er mot forbedringer. Både personlig og teammessig/produktmessig.

Lenke til kommentar

PencilCase, det kan virke som du ikke tar med det humanistiske perspektivet i din dikotomi her. Jeg henger meg på de som trekker frem forumet som en positiv adspredelse, og vil samtidig si at det er en gyllen mulighet for uformelt kollokviearbeid. Studenter kan utvilsomt bruke dette forumet på en konstruktiv måte, selv om man da lærer på andre måter enn å ha nesa i en bok.

Lenke til kommentar

Jeg sitter aldri på nettet i arbeidstiden. Det er kanskje mest fordi det hadde set rart ut å springe rundt med hammer, spiker og en bærbar pc koblet til internett via mobilen :p

Men jeg må innrømme selv at det blir noen femminuttere i løpet av en lang dag. Drøying av spisepausene hører også til. Alt i alt tror jeg egentlig de fleste har sine egne medoder for å lure seg unna på. Det er bare fantasien som setter begrensningen for unnaluringen. Og det er ikke en umulighet at det er selveste arbeidsmoralens vokter selv som er flinkest til det.

Så lenge jobben blir gjordt effektivt synes jeg egentlig det er greit å lure seg unna i noen minutter, men samtidig må man ha noen til å passe på slik at det ikke glir helt ut. Sånn sett er det greit å ha en sjef som ikke liker at man spiller kabal eller henger på forumet.

Lenke til kommentar
PencilCase, det kan virke som du ikke tar med det humanistiske perspektivet i din dikotomi her. Jeg henger meg på de som trekker frem forumet som en positiv adspredelse, og vil samtidig si at det er en gyllen mulighet for uformelt kollokviearbeid. Studenter kan utvilsomt bruke dette forumet på en konstruktiv måte, selv om man da lærer på andre måter enn å ha nesa i en bok.

8168439[/snapback]

Studenter har jo ansvar for egen læring. Dersom de benytter all tiden sin til tull vil de få problemer med å få ståkarakter.

Hvis det er slik at man får gode karakterer av å drive dank er det kanskje på sin plass å heve kravene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...