Gå til innhold

Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

Gjest Bruker-95147

Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?  

208 stemmer

1. 1. Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

• Ja
      118
    • Nei
      72
    • Har ikke tilgang til internett på skole/arbeidsplass
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Sjefen her skiller lite på om vi står på laben og prater dritt i 5 minutter eller leser noen poster på forumet så lenge tidsfristene ikke flyter og vi faktisk finner løsningen på de endeløse problemene som produktutvikling består av.

8159718[/snapback]

Nettopp. Dette er også sjefen min klar over, og derfor godtar/enig i at det hjelper.

8159857[/snapback]

Til dere begge: Hender det at dere ikke klare og holde tidsfrister. Kan det påløpe ekstra kostnader for dere eller oppdragsgiver pga. det? Hvis du summerer opp alle fem-minutter i løpet av en dag, hva blir da summen?

8160265[/snapback]

Ser at du klatt har klippet vekk den delen du ikke vil vil bruke tid på men som faktisk foklarer min arbeidsituasjon. Jeg føler at jeg ikke kan gjøre stort annet enn å repitere meg selv i forsøk på å få deg til å forstå men jeg skal prøve å formulere meg på en litt annen måte så kanskje du ser hvordan arbeidsdagen min, og mange andre her på forumet som jobber med teknologiutviklingm, er.

Å jobbe med produktutvikling handler i prakis om å jobbe med ting som ikke virker. Finne ut hvorfor ting ikke virker slik det var tilktenkt, rette det og gå videre på neste feil. Når man har sittet en halv dag og slitt med et problem man ikke finner ut av stiger frustrasjonsnivået. Med økt frustrasjonsnivå synker effektiviteten. Da helper det veldig å ta et mentalt steg tilbake, trekke seg vekk fra problemet og "tømme hjernen" for alle de feilsporene man helt tydelig er inne på. Med andre ord: ta seg en 5-minutters. Etter en slik 5-minutters går man løs på problemet med friskt hode og øyne og man ser feil man hadde stirret seg blind på før pausen. ja, 5 minutter her og 5 minutter der summeres selvsagt opp over tid men det er mer effektivt med en 5-minutters pause en å fortsette å stirre seg blind på et problem i en halvtime, time eller to.

Nå har faktisk de fleste i en slik arbeidssituasjon også fleksitid så for mange 5-minuttere kan elimineres ved å øke arbeidsdagen.

Det er kanskje litt vanskelig å se hvsi man aldri har vært i en liknede arbeidssituasjon, men det er faktisk tilfelle, ikke bare en unskyldning. Jeg ved det og sjefen vet det.

8160540[/snapback]

Det var ikke meningen å feilklippe.

Jeg har selv drevet endel med produkt/system/prosess-utvikling, og slike avsporinger benyttet vi aldri i jobben. Det var motsatt, fullt fokus på problemstilling, og flest mulig kløktige hoder som sammen ressonerte seg frem til beste løsning/beslutning.

Hvis man skal "tømme" hodet, så anbefaler jeg meditasjonsteknikker, de fungerer meget bra for slike formål.

Om du tar blikket vekk fra en problemstilling, og fokuserer på noe utenom saken, da vil jeg tro at du tømmer ikke men bare fyller den med andre inntrykk/data.

Så er det nå allikevel fint at vi er forskjellige, og hvis din teknikk hjelper deg så ser jeg ikke noe galt med det.

Jeg vet at hadde jeg brukt slike teknikker i de oppdragene jeg har blitt tildelt, så hadde nok eierne sørget for å finne utgangsdøren for meg, og jeg ser heller ikke bort fra at jeg hadde fått et godt spark bak på veien ut. :p

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Har ikke tilgang til internett på jobben. Når det gjelder studiene "snylter" jeg jo bare på meg selv.

8165510[/snapback]

Hvis du finansierer hele skolegangen selv, så snylter du bare på deg selv. Hvis du derimot får finansiert eller delfinansiert studiet via det offentlige, og ikke gjør ditt beste, blir det ikke da en form for snylting?

Lenke til kommentar
Har ikke tilgang til internett på jobben. Når det gjelder studiene "snylter" jeg jo bare på meg selv.

8165510[/snapback]

Hvis du finansierer hele skolegangen selv, så snylter du bare på deg selv. Hvis du derimot får finansiert eller delfinansiert studiet via det offentlige, og ikke gjør ditt beste, blir det ikke da en form for snylting?

8165574[/snapback]

Jeg går på en privat høyskole, men jeg får stipend og lån av staten. Jeg synes ikke det blir snylting, nei. Dessuten er jeg ikke inne på internett under forelesninger, bare når jeg er hjemme og kanskje burde jobbet med skolearbeid, eller når jeg er på skolen og har pause fra jobbingen. Hvis det blir snylting, så blir jo alt annet enn å yte maksimalt en form for snylting og den kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg går på en privat høyskole, men jeg får stipend og lån av staten. Jeg synes ikke det blir snylting, nei. Dessuten er jeg ikke inne på internett under forelesninger, bare når jeg er hjemme og kanskje burde jobbet med skolearbeid, eller når jeg er på skolen og har pause fra jobbingen. Hvis det blir snylting, så blir jo alt annet enn å yte maksimalt en form for snylting og den kjøper jeg ikke.

8165604[/snapback]

Hvis i prinsippet skolegang kan sidestilles med en vanlig jobb, så vil alt annet enn å yte det maksimale bli snylting.

Hvis du i den tiden som er avsatt til studier kaster bort tiden med annet, vil da ikke resultatet bli dårligere?

Global statistikk forteller at man får mellom 30 - 50% av effekten ut av medarbeideren.

Lenke til kommentar
Hvis i prinsippet skolegang kan sidestilles med en vanlig jobb, så vil alt annet enn å yte det maksimale bli snylting.

Hvis du i den tiden som er avsatt til studier kaster bort tiden med annet, vil da ikke resultatet bli dårligere?

Global statistikk forteller at man får mellom 30 - 50% av effekten ut av medarbeideren.

8165624[/snapback]

Når man er student er all tid uten de tider som er fast satt opp på timeplanen en fleksibel arbeidstid. Dersom man har 1 time fri mellom 2 forelesninger kan man velge å benytte denne til studier eller avslapping. Det kan vel ikke ansees som snylting på statens midler så lenge man tildeler en full stilling til studiene. er det veldig viktig for staten at man gjør matteøvingene fra 1 - 2 istede for 7-8? Jeg vil gjerne vite om du har argumenter for at det er forskjeller på disse alternativene:

1:

forelesninger

selvstudium

kollokvie

fri for dagen

2:

forelesninger

kort friperiode

kollokvie

selvstudium

fri for dagen

Som voksene mennesker er hverdagen vår delt inn i 3 hovedgrupper; søvn, arbeid, selvdisponert fritid. En del av oss (studenter i stor grad) har, i form av fleksitid, frihet til å velge hvordan vi fordeler de to sistnevnte. Mennesker er svært forkjelllige. Noen vil få en bedre totalytele ved alternativ1 ande ved alternativ2.

Lenke til kommentar

>Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

>Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

Det er ingen direkte sammenheng mellom disse to spørsmålene. Å koble dem sammen slik de er gjort, når det ene spørsmålet står i subjekt, og det andre i teksten, gjør hele pollen direkte missvisende og feil.

For det første er det mange typer arbeid der man ikke er aktiv hele tiden. Man svarer kanskje på telefon og gjør lite mellom samtalene. Man sitter kanskje i en skranke av en eller annen art og har fritid når det ikke er noen innom.

Andre har jobb av typen der man må være kreativ og skapende. Det er ikke alltid noe man kan gjøre på kommando. Da må man gjerne ha litt adspredene aktiviteter innimellom.

Noen jobber kanskje ekstra overtid uten å få betalt for det. Man gjør en ekstra innsats for bedriften. Bedriften yter tilbake med frihet og fleksibilitet. Man har gjerne fokus på resultatet, ikke på om arbeidstakerne er på jobb ni til fire og sitter travelt opptatt konstant foran maskina i den tiden.

Det er altså mange situasjoner der man kan være på diskusjon.no i arbeidstiden uten at man kan karakterisere det som snylting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8165624[/snapback]

Når man er student er all tid uten de tider som er fast satt opp på timeplanen en fleksibel arbeidstid. Dersom man har 1 time fri mellom 2 forelesninger kan man velge å benytte denne til studier eller avslapping. Det kan vel ikke ansees som snylting på statens midler så lenge man tildeler en full stilling til studiene. er det veldig viktig for staten at man gjør matteøvingene fra 1 - 2 istede for 7-8? Jeg vil gjerne vite om du har argumenter for at det er forskjeller på disse alternativene:

1:

forelesninger

selvstudium

kollokvie

fri for dagen

2:

forelesninger

kort friperiode

kollokvie

selvstudium

fri for dagen

Som voksene mennesker er hverdagen vår delt inn i 3 hovedgrupper; søvn, arbeid, selvdisponert fritid. En del av oss (studenter i stor grad) har, i form av fleksitid, frihet til å velge hvordan vi fordeler de to sistnevnte. Mennesker er svært forkjelllige. Noen vil få en bedre totalytele ved alternativ1 ande ved alternativ2.

8165913[/snapback]

Dette skrev jeg i en tidligere post:

Er du nå så sikker på at det er den beste måten og "cleare" hjernen på? Blir det ikke heller en avsporing?

Har forøvrig lest en god bok om studieteknikker, og den er rimelig klar på hva avsporinger har å si for læringseffekten. Den ramser heller opp noen andre teknikker som øker kreativiteten og effekten. Hvis man tar til seg noen av disse teknikkene, lover boken en forbedring av læring/karakterer på mellom 50 - 70%.

Jeg sidestiller studier med jobb, og hvis du etter endt studium går rett inn i en "toppjobb" så forventer jeg at du legger opp studiet slik at du utnytter dine individuelle ferdigheter på en slik måte at du blir så "verdifull" som mulig for samfunnet som har invistert i deg.

Det betyr ikke at du bare skal følge skolens timeplan, men at du i tillegg bruker din egen timeplan slik at du lærer så effektivt som mulig

I boken som jeg henviser til så opereres det med min. 8-10 timer "jobb" hver dag i uken. Hva synes du om det?

Boken gjør ingen individuell forskjeller, samme oppskrift for alle. Det er snakk om selvdisiplin, vilje og god planlegging

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
>Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

>Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

Det er ingen direkte sammenheng mellom disse to spørsmålene. Å koble dem sammen slik de er gjort, når det ene spørsmålet står i subjekt, og det andre i teksten, gjør hele pollen direkte missvisende og feil.

For det første er det mange typer arbeid der man ikke er aktiv hele tiden. Man svarer kanskje på telefon og gjør lite mellom samtalene. Man sitter kanskje i en skranke av en eller annen art og har fritid når det ikke er noen innom.

Andre har jobb av typen der man må være kreativ og skapende. Det er ikke alltid noe man kan gjøre på kommando. Da må man gjerne ha litt adspredene aktiviteter innimellom.

Noen jobber kanskje ekstra overtid uten å få betalt for det. Man gjør en ekstra innsats for bedriften. Bedriften yter tilbake med frihet og fleksibilitet. Man har gjerne fokus på resultatet, ikke på om arbeidstakerne er på jobb ni til fire og sitter travelt opptatt konstant foran maskina i den tiden.

Det er altså mange situasjoner der man kan være på diskusjon.no i arbeidstiden uten at man kan karakterisere det som snylting.

8165980[/snapback]

Opprinnelig trådtittel var: Hvordan kombinerer du arbeid/skole med diskusjon.no?

Det du ellers skriver har jeg ingen motsigelser til, fordi de er generelle "sannheter"

Det du etter min mening ikke svarer på er hvordan du personlig får effektiv lønnet arbeid til å harmonere med surfing på forumet?

Lenke til kommentar
Jeg har i over et år vært rimelig aktiv på forumet. I løpet av denne tiden har jeg fått relativt god oversikt over de jeg kommuniserer mest med. De fleste av disse er enten i fast jobb, eller studerende.

Det jeg lurer på er hvordan finner dere tid til all aktiviteten i normal arbeidstid? Hvem dekker denne merkostnaden? For de som er studerende er det vel greit, fordi de er vel på en måte sine egne arbeidsgivere. Eller kanskje ikke ...?

Det klages på skolesystemet, og problemet er for lite penger, for dårlige lærere osv. Hva med studentens egen arbeidsmoral, kan den utgjøre noen forskjell?

8158695[/snapback]

Hva ?

Har du ikke hørt om tids-soner ?

Når folk er på jobb i Norge - så er det sent i Japan.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase: Hvilket forhold har du til dette? Jobber du eller studerer du? Eller noe annet?

8166046[/snapback]

Annet. Jeg hygger meg med å sitte fast i diverse sykehuskøer. Dødtiden bruker jeg på å studere, samt starte eget firma. Dessverre er utdanningen nesten like treg som "sykehuskøen" , grunnet tak på studiemidler via NAV-systemet.

Edit: Glemte å nevne at selv om jeg er klar til å starte eget firma så er det ikke lovlig i forhold til NAV-regler. Så¨selv om jeg er relativt oppegående i hodet og kan fullt ut være i produktivt arbeide, så må jeg vente til sykdommen er behandlet. Veldig smart opplegg ... :thumbdown:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har i over et år vært rimelig aktiv på forumet. I løpet av denne tiden har jeg fått relativt god oversikt over de jeg kommuniserer mest med. De fleste av disse er enten i fast jobb, eller studerende.

Det jeg lurer på er hvordan finner dere tid til all aktiviteten i normal arbeidstid? Hvem dekker denne merkostnaden? For de som er studerende er det vel greit, fordi de er vel på en måte sine egne arbeidsgivere. Eller kanskje ikke ...?

Det klages på skolesystemet, og problemet er for lite penger, for dårlige lærere osv. Hva med studentens egen arbeidsmoral, kan den utgjøre noen forskjell?

8158695[/snapback]

Hva ?

Har du ikke hørt om tids-soner ?

Når folk er på jobb i Norge - så er det sent i Japan.

8166776[/snapback]

Spøker du med meg?

Lenke til kommentar
Annet. Jeg hygger meg med å sitte fast i diverse sykehuskøer. Dødtiden bruker jeg på å studere, samt starte eget firma. Dessverre er utdanningen nesten like treg som "sykehuskøen" , grunnet tak på studiemidler via NAV-systemet.

Edit: Glemte å nevne at selv om jeg er klar til å starte eget firma så er det ikke lovlig i forhold til NAV-regler. Så¨selv om jeg er relativt oppegående i hodet og kan fullt ut være i produktivt arbeide, så må jeg vente til sykdommen er behandlet. Veldig smart opplegg ... :thumbdown:

8166802[/snapback]

Typisk norsk politikk. Men det blir en annen diskusjon :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det du etter min mening ikke svarer på er hvordan du personlig får effektiv lønnet arbeid til å harmonere med surfing på forumet?

8166031[/snapback]

Ved å levere resultater.

8166938[/snapback]

Hehe, luringen. Har ikke så lyst til å komme nærmere inn på det kanskje ...? :hmm:

Hvis du ikke svarte på innlegget, kunne du da levert bedre resultater?

Lenke til kommentar

8166031[/snapback]

Ved å levere resultater.

8166938[/snapback]

Hehe, luringen. Har ikke så lyst til å komme nærmere inn på det kanskje ...? :hmm:

Hvis du ikke svarte på innlegget, kunne du da levert bedre resultater?

8166962[/snapback]

Det ville blitt bare spekulasjoner.

Det er klart at enkelte dager er internett generelt en distraksjon. Men den generelle trivselen på jobb, behovet for adspredelse, følge med på hva som skjer osv. virker i det hele tatt positivt. Så hva blir sluttsummen?

Poenget er at det er ikke vits å henge seg opp i dette så lenge man gjør jobben og leverer det som skal leveres og surfinga/debatteringa ikke tar overhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...