Gå til innhold

Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

Gjest Bruker-95147

Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?  

208 stemmer

1. 1. Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

• Ja
      118
    • Nei
      72
    • Har ikke tilgang til internett på skole/arbeidsplass
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som en relativt gammel sjøulk vet jeg at ombord på en båt er det aldri mangel på oppgaver.

8159171[/snapback]

Smått med griskopper og motorer som trenger tilsyn her på kontoret ;) .

(eneste som er i nærheten er kopimaskinen og tonerkassett-bytte)

Lenke til kommentar
Hmm..

Hva med å lage en funksjon på forumet som holder oversikt over hvor mye tid hver enkelt bruker på forumet?

Hadde jo faktisk vært morsomt :)

8159473[/snapback]

nei, det hadde vært skummelt for meg...

er usansynelig mange timer her tror jeg...

snakker om minst 7,5 timer hver dag, 5 dager i uken

Lenke til kommentar

Jobber selv på en båt som en slags "kranfører". Blir mye dødtid, og da er det greit å ha internett. Når jeg utfører selve jobben, sitter jeg seff ikke med internett. Da er det fullt fokus på å forsøke å unngå å drepe de to, tre idiotene som alltid vaser rundt i lasterommet, og venter på å bli truffet av en 2 tonns grabb...

Lenke til kommentar

Jobber som utvikler og opplever stadig at man graver seg ned i problemer man ikke finner løsningen på. Da er det ofte mer tidseffektivt å fjærne tankene helt fra de man jobber med i 5-10 min for så å gå tilbake til problemet. opplever faktisk stadig å sitte med et problem leeeenge for så og tenke; "tenger en pause!" Leser noen artikler (nettaviser eller hw.no) eller noe poster på forumet. Og når jeg så går tilbake til problemet ser man løsningen i løpet av kort tid. Jeg kunne selvsagt vært samvittighetsfull og sittet og stirret meg blind på problemet i 2 timer til, men en pause er faktisk mer arbeidseffektivt. Sjefen her skiller lite på om vi står på laben og prater dritt i 5 minutter eller leser noen poster på forumet så lenge tidsfristene ikke flyter og vi faktisk finner løsningen på de endeløse problemene som produktutvikling består av.

Lenke til kommentar

"om arbeidstagerne ikke hadde noen meningsfulle arbeidsoppgaver å utføre."

Ok? Da er jeg enig.

8159228[/snapback]

Shake N'Bake, honey! Shake N'bake!

Shake_N_Bake.jpg

Tror nok at internett medfører en del ineffektivitet som veier opp for den effektiviteten alle maste om når IT-revolusjonen kom :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jobber selv på en båt som en slags "kranfører". Blir mye dødtid, og da er det greit å ha internett. Når jeg utfører selve jobben, sitter jeg seff ikke med internett. Da er det fullt fokus på å forsøke å unngå å drepe de to, tre idiotene som alltid vaser rundt i lasterommet, og venter på å bli truffet av en 2 tonns grabb...

8159605[/snapback]

Javel, så din oppgave er egentlig og unngå å ta livet av noen idioter med overdreven dødslyst? :p

Huff, ikke noen drømmejobb akkurat ... :whistle:

Takk Dotten, for pollen!

Ser ut fra den at her er det bare ærekjære, og hardt arbeidende rasemennesker.

Lenke til kommentar
Jobber som utvikler og opplever stadig at man graver seg ned i problemer man ikke finner løsningen på. Da er det ofte mer tidseffektivt å fjærne tankene helt fra de man jobber med i 5-10 min for så å gå tilbake til problemet. opplever faktisk stadig å sitte med et problem leeeenge for så og tenke; "tenger en pause!" Leser noen artikler (nettaviser eller hw.no) eller noe poster på forumet. Og når jeg så går tilbake til problemet ser man løsningen i løpet av kort tid. Jeg kunne selvsagt vært samvittighetsfull og sittet og stirret meg blind på problemet i 2 timer til, men en pause er faktisk mer arbeidseffektivt. Sjefen her skiller lite på om vi står på laben og prater dritt i 5 minutter eller leser noen poster på forumet så lenge tidsfristene ikke flyter og vi faktisk finner løsningen på de endeløse problemene som produktutvikling består av.

8159718[/snapback]

Nettopp. Dette er også sjefen min klar over, og derfor godtar/enig i at det hjelper.

Lenke til kommentar

8159605[/snapback]

Javel, så din oppgave er egentlig og unngå å ta livet av noen idioter med overdreven dødslyst? :p

Huff, ikke noen drømmejobb akkurat ... :whistle:

Takk Dotten, for pollen!

Ser ut fra den at her er det bare ærekjære, og hardt arbeidende rasemennesker.

8159854[/snapback]

Heh, nei. Et under at jeg ikke ahr fått mavesår av denne jobben enda. Utrolig stressendes med slik, erm, kvalifisert hjelp. Anyway når det gjelder topic, så er faktisk data og internett jeg bruker sponset av sjefen min. :O

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sjefen her skiller lite på om vi står på laben og prater dritt i 5 minutter eller leser noen poster på forumet så lenge tidsfristene ikke flyter og vi faktisk finner løsningen på de endeløse problemene som produktutvikling består av.

8159718[/snapback]

Nettopp. Dette er også sjefen min klar over, og derfor godtar/enig i at det hjelper.

8159857[/snapback]

Til dere begge: Hender det at dere ikke klare og holde tidsfrister. Kan det påløpe ekstra kostnader for dere eller oppdragsgiver pga. det? Hvis du summerer opp alle fem-minutter i løpet av en dag, hva blir da summen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Snekker'n, har du ingen tiltaksløse og klåfingrede ansatte?

Edit: Nå kunne jeg tenkt meg at det stakk en student innom, med høye beklagelser om skole/undervisning/karakterer osv. Og som såklart bruker forumet i skoletiden som "nyttig" tidsfordriv ... :whistle:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Sjefen her skiller lite på om vi står på laben og prater dritt i 5 minutter eller leser noen poster på forumet så lenge tidsfristene ikke flyter og vi faktisk finner løsningen på de endeløse problemene som produktutvikling består av.

8159718[/snapback]

8159857[/snapback]

Til dere begge: Hender det at dere ikke klare og holde tidsfrister. Kan det påløpe ekstra kostnader for dere eller oppdragsgiver pga. det? Hvis du summerer opp alle fem-minutter i løpet av en dag, hva blir da summen?

8160265[/snapback]

Ser at du klatt har klippet vekk den delen du ikke vil vil bruke tid på men som faktisk foklarer min arbeidsituasjon. Jeg føler at jeg ikke kan gjøre stort annet enn å repitere meg selv i forsøk på å få deg til å forstå men jeg skal prøve å formulere meg på en litt annen måte så kanskje du ser hvordan arbeidsdagen min, og mange andre her på forumet som jobber med teknologiutviklingm, er.

Å jobbe med produktutvikling handler i prakis om å jobbe med ting som ikke virker. Finne ut hvorfor ting ikke virker slik det var tilktenkt, rette det og gå videre på neste feil. Når man har sittet en halv dag og slitt med et problem man ikke finner ut av stiger frustrasjonsnivået. Med økt frustrasjonsnivå synker effektiviteten. Da helper det veldig å ta et mentalt steg tilbake, trekke seg vekk fra problemet og "tømme hjernen" for alle de feilsporene man helt tydelig er inne på. Med andre ord: ta seg en 5-minutters. Etter en slik 5-minutters går man løs på problemet med friskt hode og øyne og man ser feil man hadde stirret seg blind på før pausen. ja, 5 minutter her og 5 minutter der summeres selvsagt opp over tid men det er mer effektivt med en 5-minutters pause en å fortsette å stirre seg blind på et problem i en halvtime, time eller to.

Nå har faktisk de fleste i en slik arbeidssituasjon også fleksitid så for mange 5-minuttere kan elimineres ved å øke arbeidsdagen.

Det er kanskje litt vanskelig å se hvsi man aldri har vært i en liknede arbeidssituasjon, men det er faktisk tilfelle, ikke bare en unskyldning. Jeg ved det og sjefen vet det.

Lenke til kommentar

Sitter her mye på skolen. Som noen nevner så kan det hjelpe å ta en pause fra den problematikken man holder på med og "cleare" hjernen noen ganger.

Som regel så sitter jeg på forumet for det meste i pauser og sånn. Er ikke sånn at jeg sitter her mens vi fordyper oss i et emne... Har ikke betalt 80K for å surfe forum liksom :wee:

Lenke til kommentar
sitter på jobb å er på forumet samtidig...

Ser ingen problemer med det, jobber jo med data, og sitter forran den minst 7,5 timer pr dag...

8158734[/snapback]

Er arbeidsgiver inneforstått med det?

8158766[/snapback]

Det blir firkantet og snevert å se på enhver tid forbrukt på noe annet enn direkte arbeidsgjøremål som en merkostnad. Det kan tenkes at personens digresjon gjør det mulig for han å jobbe mer effektivt mellom digresjonene.

Lenke til kommentar

8160265[/snapback]

Skal eg summere opp alle "pausene" i løpet av en dag pluss tiden eg bruker privat blir det fort 2-3 timer.

Hva tidsfrister anngår har aldri prosjektene eg/vi er med på forårsaket forsinkelser på tidsfrister. Men nå jobber på en del prosjekter hvor deltakerene/firmaene er godt geografisk spredt, noe som ofte kan få en medvirkende effekt. Oppsummert blir det da til at tiden eg bruker her på hw.no/diskusjon.no ikke har noen negativt effekt over tidsfristene våres eller mitt arbeid generellt, heller i motsatt rettning.

Og tid er penger, så dersom tidsfrister blir forskjøvet vil det naturligvis få økonomisk effekt for enten arbeidsgiver, oppdragsgiver eller begge..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sitter her mye på skolen. Som noen nevner så kan det hjelpe å ta en pause fra den problematikken man holder på med og "cleare" hjernen noen ganger.

Som regel så sitter jeg på forumet for det meste i pauser og sånn. Er ikke sånn at jeg sitter her mens vi fordyper oss i et emne... Har ikke betalt 80K for å surfe forum liksom :wee:

8160542[/snapback]

Er du nå så sikker på at det er den beste måten og "cleare" hjernen på? Blir det ikke heller en avsporing?

Har forøvrig lest en god bok om studieteknikker, og den er rimelig klar på hva avsporinger har å si for læringseffekten. Den ramser heller opp noen andre teknikker som øker kreativiteten og effekten. Hvis man tar til seg noen av disse teknikkene, lover boken en forbedring av læring/karakterer på mellom 50 - 70%.

Lenke til kommentar
Greit nok. Jeg er av den formening at det finnes ikke noe som heter "dødtid".

I alle jobber jeg har hatt kan jeg ikke med beste evne finne eksempler på annet enn kreativitet til å sluntre unna, hvis sjefen/eieren er uoppmerksom/udugelig.

8158871[/snapback]

Hvis vi tar utgangspunkt i en bedrift som går ok-godt, er det da moralsk mer riktig av eieren å presse sine arbeidere for å få tatt ut mer penger i utbytte. Enn at han tillater sine arbeidere et godt arbeidsmiljø? Et godt arbeidsmiljø i betydningen at de f.eks. kan styre tiden sin selv, og så lenge de får gjort sin arbeidsoppgave så er ting i orden. ?

Lenke til kommentar
Er du nå så sikker på at det er den beste måten og "cleare" hjernen på? Blir det ikke heller en avsporing?

Har forøvrig lest en god bok om studieteknikker, og den er rimelig klar på hva avsporinger har å si for læringseffekten. Den ramser heller opp noen andre teknikker som øker kreativiteten og effekten. Hvis man tar til seg noen av disse teknikkene, lover boken en forbedring av læring/karakterer på mellom 50 - 70%.

8160589[/snapback]

Jeg merker i hvertfall en bedring i konsentrasjonen om jeg har sliti lenge med et problem og så driter fullstendig i det i noen minutter og tenker på noe helt annet. Da kommer jeg ofte på løsninger jeg ikke så i det hele tatt føre jeg tok pause. Er ikke så stor forskjell for meg om jeg går ut og røyker eller prater med kjente på forumet.

Men kanskje jeg birde lese de bøkene du snakket om :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...