Gå til innhold

Snylter du på arbeidsgiver eller det offentlige?

Gjest Bruker-95147

Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?  

208 stemmer

1. 1. Bruker du Diskusjon.no i arbeidstiden/under undervisning?

• Ja
      118
    • Nei
      72
    • Har ikke tilgang til internett på skole/arbeidsplass
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
jeg jobber som systemansvarlig på en skole, og her har vi perioder hvor det varierer veldig mye i aktivitet.

noen ganger er det veldig hektisk og mye å gjøre uten tid til annet en jobb, mens andre ganger er det ingenting å jobbe med, som vi kan bruke til f.eks surfe på nettet osv..

høyeste sjefen jeg har her er da rektor, og han har flere ganger sett oss sitte på nettet uten å reagere noe på det... om det er noen høyere oppe i systemet som ikke er så glad i det vet jeg ikke noe om..

8158968[/snapback]

Misforstå meg rett. Jeg er ikke ute etter å fortelle noen at de snylter. Det jeg ønsker er å fokusere på hvilken arbeidsmoral vi preker, og hvilken vi praktiserer.

Så er det en annen ting at i større "kulturer" må man tilpasse seg eller finne seg noe annet og drive på med, hvis man da ikke er i en posisjon til å endre kulturens holdninger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og apropos føler eg at diskusjon.no er ett verktøy for min del, og samtidig gjør meg til en bedre ansatt og ett bedre menneske.

8158976[/snapback]

Ja det er greit nok at du føler det, men mere interessant å få vite hva den som betaler regningen føler om det.

Lenke til kommentar

Å sitte på forumet i arbeidstiden er for meg som å sluntre unna. Dvs, det er en uting. Man får bruke pausene eller vente til man kommer hjem. Men her er det selvfølgelig nyanser inne i bildet, helt avhengig av hvilken jobb man har.

Har jeg ingenting å gjøre på jobb så leser jeg gjerne en avis eller annet. Men merkelig nok så holder jeg meg unna å skrive på forumet. Kan finne på å skrive i en av pausene, men de går stort sett med til kortspill.

Har faktisk opplevd å spille kortspill i arbeidstiden, grunnet mye dødtid den siste tiden. Jeg er ingen tilhenger av å late som om jeg gjør noe når jeg ikke har noe å gjøre og det er en fin måte å visualisere at man ønsker arbeid. Sitter gjerne på forumet når jeg er på vakt og slik, men da går hele jobben ut på å bare være tilstede på et gammalt fartøy og gå en runde annenhver time. Vi er fristilt til å gjøre akkurat hva vi vil så lenge rutinene holdes. Men om man ikke har arbeid og man later som om man jobber ved å sitte og surfe nettet, det blir for tåpelig for min smak. Har opplevd kollegaer som får kjeft når de ikke har noe å gjøre og således ikke gjør noe. Det blir temmelig banalt og vitner mer om en sjef som ønsker å markere seg enn å faktisk komme med noe konstruktivt. Heldigvis har jeg en leder som er oppadgående nok og som vet å gi tillit.

Tror dette er veldig avhengig av hvilken jobb man har og hvilken krav som stilles. Har man en jobb å gjøre men skyver den til side for å lese avis eller være på forum så er det særdeles uheldig.

Lenke til kommentar

Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt. Jeg går vg1 elektro.

Så er spørsmålet, er de 5-minuttene som stadig vekk inntreffer nok til å øke arbeidslysten såpass mye at jeg har noe igjen for det? Og ja, jeg tror den er det.

Hender stadig vekk at det en del som ikke blir gjort, menmen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er enig med det Dotten skriver. Det bør være et prinsipp at man skiller jobb og fritidsfornøyelser. Jeg ville som arbeidsgiver/leder hatt nulltoleranse for slik aktivitet. Ikke fordi det kanskje koster så meget, men heller for de negative signalene de gir til kollegaer/medarbeidere.

Lenke til kommentar
Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt.

8159009[/snapback]

Enig. Alle trenger en såkalt "time-out". Om det så er å ta seg en spasertur (hvis man sitter foran en data mesteparten av dagen), legge opp en kabal, eller som meg, lese på diskusjon.no.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Min arbeidsmoral ville i hvert fall synket om jeg ikke fikk ta en liten time-out når arbeidet blir for dødt. Jeg går vg1 elektro.

Så er spørsmålet, er de 5-minuttene som stadig vekk inntreffer nok til å øke arbeidslysten såpass mye at jeg har noe igjen for det? Og ja, jeg tror den er det.

Hender stadig vekk at det en del som ikke blir gjort, menmen.

8159009[/snapback]

Hva gjør den type adspredelser med egen konsentrasjon og effekt?

Ville du bli en mere effektiv student hvis du konsentrerte deg fullt og helt om studiene.

Lenke til kommentar
Ja det er greit nok at du føler det, men mere interessant å få vite hva den som betaler regningen føler om det.

8158996[/snapback]

Vedkommende er fullt ut klar over det og er selv bruker, dog ikke så aktiv.

Og som eg skrev, så lenge resultatet betaler regninga så er alt i orden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8158996[/snapback]

Vedkommende er fullt ut klar over det og er selv bruker, dog ikke så aktiv.

Og som eg skrev, så lenge resultatet betaler regninga så er alt i orden.

8159056[/snapback]

Ville ikke fortjenesten bli enda høyere hvis du konsentrerte deg om bare jobben?

Har jeg forstått det slik at eieren aksepterer dette, og gladelig betaler regningen. Om så er, da har du en merkelig sjef etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med det Dotten skriver. Det bør være et prinsipp at man skiller jobb og fritidsfornøyelser. Jeg ville som arbeidsgiver/leder hatt nulltoleranse for slik aktivitet. Ikke fordi det kanskje koster så meget, men heller for de negative signalene de gir til kollegaer/medarbeidere.

8159017[/snapback]

Hva når det kreves at eg utfører en jobb på fritiden?

Eg skjønner at det er litt langdrygt å sammenligne, men har man muligheten til å faktisk gå i fra jobben når man drar i fra jobben har eg litt mer forståelse for prinsippet ved å ha ett så fast skille mellom de to tingene.

Men alt dette beror naturligvis på hvilket arbeid man har, hvordan man styrer det, ansvaret man har og om man jobber alene eller i grupper.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

8159017[/snapback]

Hva når det kreves at eg utfører en jobb på fritiden?

Eg skjønner at det er litt langdrygt å sammenligne, men har man muligheten til å faktisk gå i fra jobben når man drar i fra jobben har eg litt mer forståelse for prinsippet ved å ha ett så fast skille mellom de to tingene.

8159091[/snapback]

Beklager, jeg skjønner ikke den sammenligningen. Er du på jobb, så skal du jobbe. Det er det du får betalt for. Om du har ubekvem arbeidstid, så kan du likevel ikke kompensere ved å lage deg egne rettigheter.

Lenke til kommentar

8159017[/snapback]

Jeg vil bare påpeke at jeg som leder helt fint hadde akseptert surfing, kortspill, lesing av blader osv. om arbeidstagerne ikke hadde noen arbeidsoppgaver å utføre.

Jeg vil ikke kreve at en arbeidstager sitter og folder hendene og stirrer i veggen om han ikke har noe arbeid å utføre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg snakker generelt. Dette er helt avhengig av hvilken jobb man har.

8159196[/snapback]

"om arbeidstagerne ikke hadde noen meningsfulle arbeidsoppgaver å utføre."

Ok? Da er jeg enig.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Studenter?

Jeg er student, går på media vk1 nå. Vanker av og til i forumet, men det er når jeg er ferdig med arbeidet mitt og har ingen ting å gjøre. Siden jeg jobber raskere og mer effektiv enn andre i klassen, tillegg henter jeg også inspirasjon til design,foto, video og what ever herfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...