Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kranglete kunde fikk smake

Anbefalte innlegg

En liten historie om en kranglete kunde...

Det var påske og familien olsen skulle på tur i sin ford(?) Bilen var ferdig pakka og alle var med. Langt på vei så røyk clutchvaieren da de skulle ut fra en bensin stasjon og fortvilet løp mannen inn for og få hjelp. De ansatte ringte rundt og fant ut at det var noen på et ford verksted like i nærheten. klokka var rundt 8 og det var dagen før påskeferien.

Bilen som var full av kjerring og unger ble tauet av en eller annen lokal råner bort til verksted som overaskende var veldig nytt og fint. Etter litt overtaling og sympati fra mekanikerene ble 2 stykker enig om og bytte vaieren. De hadde vaieren på lager og satte i gang. I mellomtiden sto mannen i kundemotaket og skrøyt dem opp i været og var så hyggelig!

Etter veldig kort tid kom bilen puttrende ut portene. Mannen ble overasket over at det gikk så fort og skrøyt litt til, men så kom regningen...

1800,- skulle de ha for jobben ink vaieren. Mannen fikk sjokk over at det var så dyrt og slo seg helt vrang. Han skulle betale for den tiden de hadde brukt!

De tok betalt for det rep. tiden sier og gutta hadde sikkert gjort jobben før. Etter ca 3 min med diskusjoner og peking i bilen hvordan vaieren satt hadde kundemotakeren fått nok.

Han gikk inn på verkstedet for og hente lommelykt, men kom ut igjen med avbiter tanga. Han klippa vaieren og smelte igjen panseret før han sa god tur og låste døra :p

For en idiot!! Håper han fikk en lærepenge!! Lurer på hva han gjorde og hva kona hans sa..? :!:

Det er verdt 1800,- i en slik situasjon mener nå jeg. Tror jeg hadde tipsa litt også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det som mange ikke vet, er at det er vanlig at verksteder bruker standardtider utarbeidet av fabrikken for standardreparasjoner. Det vil si at dersom fabrikken sier at en jobb tar 1,5 timer, betaler du for 1,5 timer uansett om jobben tar 10 min eller 10 timer (overdrevet, for å illustrere poenget). Siden mange ønsker bindende pristilbud fra verksteder før en jobb gjøres, er dette beste (eneste?) måten å gjøre det på.

Det er sikkert mulig å be om en slik rep etter tid, men dersom mekanikeren får problemer da, må du jo betale for alle 10 timene (i eks over).

Situasjonen blir det samme dersom du skal ha en håndtverker til å gjøre noe i huset ditt. Ofte er det billigere å la vedkommende jobbe til timepris. Grunnen er at dersom vedkommende skal gi en fastpris for jobben, må margin for usikkerhetsmomenter og uforutsette problemer inkluderes i tilbudet. Problemet er da at du ikke vet hva det vil koste før jobben er ferdig, fordelen er at du betaler for den jobben som faktisk er gjort.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Virkelig voksent gjort av verkstedet :thumbdown: Greit nok at kunden var kranglete, men dere har navn osv på eieren av bilen, om dere kunne bevise at dette er en jobb som vanligvis tar 1,5time så har jo bileiern ingenting å si. Nekter han å betale får han inkasso osv, men tviler ikke på at det var en god følse å klippe vaieren, kunne nok gjort det selv i rette øyeblikk :D

Endret av trra
Lenke til kommentar

Og hvor mye hadde ikke det kostet verkstedet i ettertid å skulle sende ut regning, for så å sende det til inkasso. Nå er saken ute av verden. Tullinger av noen kunder fortjener ikke bedre.

Men prisen burde helt klart vært avtalt på forhånd.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Og hvor mye hadde ikke det kostet verkstedet i ettertid å skulle sende ut regning, for så å sende det til inkasso. Nå er saken ute av verden. Tullinger av noen kunder fortjener ikke bedre.

Men prisen burde helt klart vært avtalt på forhånd.

Ørjan...

8159037[/snapback]

De fleste merkeverksteder sender regning, må ikke betale der og da. Og verkstedet tjener ikke penger på å ikke ta betalt for en jobb, selv om man klipper vaieren. Hvis det er normalt å ødelegge delene man har byttet fordi kundene er uenig i prisen er det ikke rart at mange verksteder her i landet blir hatet av bileiere.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Mange verksteder vil ha betalt før du får nøklene, min erfaring er at man skal være kjent for verkstedet/kundemottaker før man får ettersendt regning etter en reparasjon (men kanskje det gjelder bare meg?).

Hadde jeg vært kunden i dette tilfelle, og fått tauehjelp og god service av mekaniker som stilte opp sent på kvelden i påsken, hadde jeg gladelig betalt både regningen og en ekstra oppmerksomhet. Dette er jo service langt utover hva man kan forvente, og det passer vel litt dårlig å nekte å betale en (sikkert normal) sum for dette.

Lenke til kommentar

1800 kr. for en slik tjeneste er da lummerusk. Man må tenke litt på hva konsekvensene hadde vert...

Jeg punkterte selv midt på vidda en gang. tanken nærmet seg rødmerket og det var bikkjekaldt.

Falken kom til unsetning etter ca. 1 time. Men det var jammen ikke mange som hadde 235/30/20" dekk på lager kl. 17:00 på en lørdag.

Men jammen tror du ikke en annsatt på en Statoilstasjon hadde en sønn med nøyaktig lik mine dekk, som var helt nye! Jeg fikk kjøpt dette dekket for 1500 kr. Jeg ga han 2.000 kr. og sa takk for hjelpen.

Dette var veldig flaks, men når mennesker stiller opp på denne måten er det verdt noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar

1800Kr for jobb og vaier? Det er da ikke så ille. Varene var jo på lager, jobben fort gjort. Har sett værre eksempler en det her. I tillegg gjorde de på et ugunstig tidspunkt.

Jeg synes det at verkstedet klipte vaieren bare statuerte et ekempel på hvor lite takknemlig det går ann å bli når andre gladelig hjelper til.

Lenke til kommentar

Vil si det var helt på sin plass å klippe av vaieren. Når folk ikke i det minste klarer å vise takknemlighet for at andre strekker seg over normal arbeidstid (?) og faktisk gjør en kjapp jobb å redder person ut av knipa, da kan de bare ha det så godt. I grunn kunne verkstedet bare sagt at de var stengt for dagen og at de ikke orket å fikse det, men når de faktisk gjorde det så er ikke 1.800,- galt for nye deler og arbeidet utenom vanlig arbeidstid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dyrt ja. Og etter det jeg forstår så var dette kl 8 og før påskeferien tok til, så da må jo det være i normal arbeidstiden. Det er jo ikke unormalt at en mekaniker starter på jobb kl 8. Hvorfor skulle de ellers være så tidlig på jobb, drikke kaffe?

Endret av ArildNor12
Lenke til kommentar

Var vel kveld, da.

Kan skjønne at han klippet vaieren, makan til utakknemlighet. Er så typisk med sånne 5-over kunder. Hadde en sommerjobb på trelastlager, hvor vi egentlig stengte kl. 17. Ofte kom det folk 17:05 og forlangte full service. En gang var jeg så dritt lei av jobben at jeg bare slapp alt jeg hadde i hendene (hjalp kunde med å bære trelast) og dro hjem. Så det erfullt forståelig.

MEN, god service er det ikke :!:

Hadde vært interessant å vite hva kona sa, ja!

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Er noe som heter å være ydmyk, men dette fantes vel ikke hos vedkommende.

Garantert bytulling som har stoppa på landet og hopptjalohei her kommer jeg oppførsel. Men men.

Satte på med broren min på motorsykkel på strekka Bodø - Svolvær, og bensinstasjonen vi hadde planlagt å fylle på var jo såklar stengt. Så vi kjørte sålangt vi kom, og stoppa. Rett ved var en bondegård med en kar som for på en moped og kjørte. Faren stod ute og, og vi gikk bort og spurte om vi ikke kunne få kjøpe litt bensin. Joooda, bensin hadde de, fikk vel en 10-20l, og det var greit ja, men ikke snakk om at de skulle ha noe for det. Nekta å ta imot penger ^^,

Nordlandsk gjestfrihet <3

Lenke til kommentar

Jeg hadde LETT betalt 1800 kr og vel så det for en sånn service, uavhengig om "normalprisen" hadde vært noe lavere. Man kan rett og slett ikke sette en pris på god service. Jeg veit ihvertfall å vise takknemlighet når noen "går den ekstra mila" for min skyld.

Hvor moralsk riktig det var å handle som nevnte kundemottaker gjorde er nå en annen sak, men tviler ikke på at han karen fortjente det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...