maZe- Skrevet 16. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2007 fant ut hva som var feilen idag. en del av rykkinga er vell pga jeg har kjørt ei stund med kun 3 tennplugger og ikke 4. dette fikk jeg virkelig merke istad da det var skikkelig drittvær ute og bilen stoppa midt på veien så jeg måtte kjøre ut i grøfta. skal prøve å se om bilen funker skikkelig i morgen. takk for alle svar. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 16. mars 2007 Del Skrevet 16. mars 2007 Salget av lavoktan blybensin opphørte i 1987, mens salget av høyoktan blybensin opphørte i 1997. Dagens "blybensin" er kun tilsatt kalium-additiv, ellers er den lik blyfri bensin. En egen forskrift stiller krav til kvaliteten på bensin og autodiesel til bruk i motorvogner. Den tradisjonelle blyholdige bensinen er i dag også blyfri! I den tidligere Super 98 bensinen er nå blyet erstattet med stoffet kalium. Kalium har de samme smøreegenskapene som bly, men det forurenser mindre. Fra 1. januar 2000 ble det lagt ned et totalforbud mot blybensin i hele EU-regionen. Her i landet har vi imidlertid ligget i forkant av utviklingen og brukt kalium som blyerstatning helt siden 1997. Vi kan allikevel registrere en viss treghet i språket; de fleste av oss kaller bensinen som vi tapper fra den røde pistolen fortsatt for ”blybensin”. Men dette er altså ikke lenger en riktig betegnelse. ESSO BENSIN 98 inneholder et kaliumbasert tilsetningsstoff. Kaliumtilsetning i bensin gir god beskyttelse mot for høy slitasje på ventilseter av støpejern. Kaliumtilsetningen er noe følsom for fuktighet, slik at det er viktig å unngå kondens/vann i bensintanken. Bensinen må ikke brukes på motorer med katalysator, idet kalium kan påvirke denne. Sån ca. 8171506[/snapback] Takk skal du ha. Bensin til forvirring, no shit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå