Kim The King Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Har planer om å studere rettsvitenskap på UiB til våren. Problemet er at jeg ligger litt under gjennomsnittet for å komme inn. Altså, snittet ligger på 54,8. Jeg har 53,9, ergo mangler jeg en del poeng. Spørsmålet mitt er egentlig: hvordan beregner de gj.snittskarakteren? Tar de gjennomsnittet til alle de 400 elevene de tar inn? Da vil det jo teoretisk sett ikke være umulig for meg å komme inn med 53,9. For om gj.snittet er 54,8, vil det da (teoretisk) si at halvparten har et gj.snitt høyere enn 54,8 og halvparten har et gj.snitt under 54,8 (altså, dersom en fyr har 6 i snitt, så må jo en med et lavere snitt enn 54,8 ha kommet inn). Vanskelig å forklare Kort fortalt: Kan man komme inn på en studie selv om man ikke har akkurat det snittet som står oppgitt for fjoråret? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Antar det er poenggrensene du referere til? I alle fall er poenggrensen for et gitt studie den poengsummen siste person som ble tilbudt studieplass hadde. Har du flere poeng enn poenggrensen ville du blitt tilbudt studieplass dersom du hadde søkt det året poenggrensen gjelder. Man oppgir poenggrenser for å gi en indikasjon på antall poeng man kan forvente at nesteårs kull må ha for å komme inn. Det kan dermed være både høyere og lavere enn fjorårest poenggrense. Som regel vil poenggrensene stige jo flere som søker, da det er flere med høye poengsummer som søker og vil ta opp studieplassene tilgjengelig for et studium. Endret 14. mars 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Antar det er poenggrensene du referere til? I alle fall er poenggrensen for et gitt studie den poengsummen siste person som ble tilbudt studieplass hadde. 8157620[/snapback] Ja, mente poenggrense Så da er det altså ikke håp med 53,9 mot poenggrensen som er 54,8. Jaja, da blir det å jobbe i et år Ja, takk for svaret forresten Endret 15. mars 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Husk at selv om kravet var 54,8 poeng i fjor så er det ikke sikkert at det blir det samme i år. Kommer jo an på hvor mange poeng de som søker allerede har. Husk at du også får alderspoeng når du blir 20 år. (2 poeng hvert år fra det året du fyller 20, maks 8 poeng.) Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Antar det er poenggrensene du referere til? I alle fall er poenggrensen for et gitt studie den poengsummen siste person som ble tilbudt studieplass hadde. 8157620[/snapback] Ja, mente poenggrense Så da er det altså ikke håp med 53,9 mot poenggrensen som er 54,8. Jaja, da blir det å jobbe i et år Ja, takk for svaret forresten 8161312[/snapback] La oss si det er 100 studieplasser hos UiB. De 100 søkerene med best karakter får plass. Dersom den som kommer på "100. plass" har 5,2 i snitt, så blir snittet 5,2 det året. Altså varierer det fra år til år. Det kan like fort stige som det kan synke. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Ja, mente poenggrense Så da er det altså ikke håp med 53,9 mot poenggrensen som er 54,8. Jaja, da blir det å jobbe i et år Ja, takk for svaret forresten 8161312[/snapback] Du skal ikke være så sikker på at poenggrensa forblir den samme eller stiger. Dette varierer alt etter hvor mange som søker til neste år, og hvor mange poeng sistemann har. I tillegg får du jo alderspoeng fra og med det året du fyller 20, som betyr 2 poeng pr. år inntil du har maksimal alderpoengkvote på 8 poeng. Om poenggrensa ved studiet du vil inn på forblir på det samme kan du fint smette deg inn til neste år om du får alderspoeng! her finner du detaljer om poeng. Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Neste år vil jeg ha 55,3 poeng, så spørs det om poenggrensen går så mye opp fra 54,8 at jeg ikke kommer inn neste år heller. Det er ca 1100 søkere på 400 plasser, så tviler sterkt på at poenggrensen kommer til å gå noe særlig ned Endret 15. mars 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Neste år vil jeg ha 55,3 poeng, (...) opp fra 48,3 at jeg ikke kommer inn neste år heller. 8162546[/snapback] I førstepost sa du 54,8. Hvilken studier er det du snakker om? Men om poenggrensen i fjor var 48,3 poeng og du har over 55 poeng, så skal det et ekstremt hurtig skifte i trender til for at du plutselig ikke har nok poeng til neste år. Jeg har ikke hørt om studier som svinger så voldsomt i poenggrenser mellom hvert år, så jeg vil tippe du er garantert å komme inn på det 48,3-poengs studiet. Lenke til kommentar
Kim The King Skrevet 15. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Neste år vil jeg ha 55,3 poeng, (...) opp fra 48,3 at jeg ikke kommer inn neste år heller. 8162546[/snapback] I førstepost sa du 54,8. Hvilken studier er det du snakker om? 8162615[/snapback] Roter litt, sorry for det Mente 54,8, ikke 48,3. I dag har jeg 53, 3 (om jeg får fem på privatisteksamen i Psykologi A får jeg 53,7). Om ett år vil jeg ha 55,3/55,7 (pga alderspoeng). Det er rettsvitenskap det er snakk om. Mens vi er inne på temaet; si at jeg får fire på privatisteksamen. Da vil snittet mitt gå litt ned. Kan jeg da velge å ikke ha karakteren i Psykologi A på vitnemålet mitt, eller er det slik at når du først har tatt eksamen så må du ta det med i beregningene av snittet ditt? Endret 15. mars 2007 av Kim The King Lenke til kommentar
netliee Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis du har større timetall enn 90 og den privatisteksamen du ikke vil ha, heller ikke gjør at timetallet ditt går under 90, så kan du velge faget og karakteren bort. Eksempel: Du har 97 timer totalt iløpet av de tre årene du har gått på videregående og du tar bedriftsøkonomi som privatist, innlagt i de 97 timene. Så går det litt dårlig på den bedøk-eksamen og bedøk har 5 timer i uketall. Da kan du stryke den dårlige karakteren i bedøk, velge det bort, og du sitter likevel med over 90 timer, 92. Vet ikke helt om selve faget strykes fra vitnemålet eller hva det kommer til å stå, men vet iallefall at man kan velge det bort og at det ikke regnes med i poengsum om man har over 90 timer sånn som jeg sa over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå